De beste binnenbanden voor de racefiets in 6 stappen

Het is algemeen bekend dat buitenbanden van essentieel belang zijn voor je fietsprestaties en voor het comfortniveau. Goede buitenbanden zijn slijtvast, rijden niet snel lek en hebben veel grip. Maar wist je dat ook de binnenbanden voor je racefiets belangrijk zijn? Met goede binnenbanden rijd je sneller, comfortabeler en heb je minder snel pech. Maar hoe vind je nu zo’n goede binnenband?

Er zijn immers tal van aanbieders van binnenbanden, waaronder welbekende merken zoals Schwalbe, Continental en B’Twin. Op het eerste oog lijken deze niet al te veel verschillen, toch zijn er diverse subtiele verschillen die van grote invloed zijn. Daarom gaan we hier kijken wat deze verschillen precies zijn én waar je op moet letten bij het kopen van binnenbandjes voor je racefiets.

De beste racefiets binnenbanden

Naam Breedte Ventiel Materiaal
Continental Race 28 18 – 25 mm80 mm RubberBekijk prijs op bol Goedkoopste (tip)
Vredestein Race 20 – 25 mm 50 mm RubberBekijk prijs
Schwalbe AV17 28 x 1.25 40 mm RubberBekijk prijs
 Schwalbe SV1728x 1.25 40 mm RubberBekijk prijs
Vittoria Latex 19 – 24 mm51 mmLatexBekijk prijs

 

Het belang van een goede binnenband

Het belang van een goede binnenband

Waarom zijn binnenbandjes zo belangrijk? Je zou in eerste instantie niet verwachten dat zo’n simpel en relatief goedkoop onderdeel van je fiets zo’n grote waarde is. Een goede binnenband zorgt namelijk voor minder rolweerstand, waardoor je sneller fietst. Daarnaast is een degelijke binnenband voor de racefiets ook goed bestand tegen lek rijden.

Vooral dit laatste is voor fietsers erg handig. Lek rijden is nooit leuk, en elke keer dat je dit weet te voorkomen is mooi meegenomen. Aangezien binnenbandjes alles behalve duur zijn, is een dergelijke investering het zeker waard.

Vinden van de juiste binnenbandjes is niet altijd makkelijk

Het zit namelijk zo: er zijn bizar veel merken/bedrijven die hun eigen binnenbanden aanbieden. Denk hierbij aan bekende merken zoals Michelin, Continental en Schwalbe. Deze merken zul je waarschijnlijk ook al kennen vanwege hun alom geliefde buitenbanden.

Ook andere merken, zoals B’Twin, Trivio, Vittoria, Vredenstein en Tibulito bieden hun eigen binnenbanden aan. Dit is an sich erg fijn, zo heb je immers veel keuze. Het maakt het maken van een keuze echter ook lastig: je ziet door de bomen het bos haast niet meer.

Zo vind je jouw toekomstige binnenbanden in slechts 6 stappen

Zo vind je jouw toekomstige binnenbanden in slechts 6 stappen

Om het je wat gemakkelijker te maken hebben we een kort en eenduidig stappenplan opgesteld. Volg deze en je hebt binnen no time jouw ideale setje binnenbandjes gevonden!

1. Vind de juiste maten

De eerste stap is gelukkig geen ingewikkelde. Zoek uit wat de maat van je wiel is. Dit staat waarschijnlijk op je buitenbanden. Vaak kun je het ook gewoon zelf bepalen: doorgaans zijn alle wielen voor volwassen racefietsen (dus voor mensen groter dan 1,70) 28 inch. Meestal wordt het formaat van de banden niet in inches gegeven, maar in een andere maat. Er zijn in totaal drie maten waarin het formaat kan worden weergeven.

De verschillen tussen deze maten vind je in het onderstaande schema.

Wielmaat in “ETRTOInches (“)Franse maatvoering
26”59926571
28”18-62228×3/4700x18C
28”20-66228×3/4700x20C
28”22-66228×7/8700x22C
28”23-66228×7/8700x23C
28”25-66228×1.00700x25C
28”28-66228×1.10700x28C

 

Zoals je in het schema al ziet speelt overigens niet alleen de diameter van je wiel een rol. Ook de breedte van je wiel en je buitenbanden zijn factoren waarmee rekening mee moet worden gehouden. Als het goed is kun je de breedte ook gewoon op je buitenband zien staan.

Vind de juiste maten fietsband

2. Het type ventiel

Er zijn verschillende soorten ventiel waaruit je kunt kiezen. Welke voor jou het meest geschikt is hangt voornamelijk af van je eigen voorkeuren. Het kan bijvoorbeeld liggen aan wat je gewend bent of wat past op je voet- of handpomp. Er zijn in totaal drie verschillende soorten ventielen te onderscheiden:

  • Klassiek/Dunlop
  • Presta
  • Schrader

3. Welk soort binnenband?

‘Soort’ binnenband, wat houdt dat in? Toegegeven, het klinkt nogal vaag. Hier spreken we natuurlijk over de verschillen tussen clinch bandjes, tubes en tubeless. Daar waar voorheen elke fietser simpelweg met clinch bandjes, en dus normale binnenbandjes, fietste, is dat vandaag de dag wel anders. Steeds meer fietsers, waaronder wielrenners, maken de overstap naar tubes of tubeless. Bij tubes is er überhaupt geen sprake van een binnenband, voor tubeless heb je een speciale, soepele binnenband van latex nodig.

4. Materiaal (standaard butyl of snellere latex?)

Op gebied van materiaal is er niet veel variatie. Toch moet er ook op dit gebied een knoop worden doorgehakt: ga je voor het klassieke butyl of het snellere latex? Butyl is het materiaal waaruit de meeste binnenbanden zijn vervaardigd. Daarnaast zijn er de latex binnenbandjes, vaak te herkennen aan hun opvallende kleur. Latex binnenbanden zorgen voor minder rolweerstand maar lopen wel langzaam leeg. Voor elke rit moet je de bandjes dan ook opnieuw oppompen. Bovendien is latex wat gevoeliger voor lek rijden.

5. Is lichtgewicht nodig?

Het besparen van gewicht is onder fietsers bizar populair. Er zijn genoeg fietsers of wielrenners die zichzelf met trots ‘grammenjager’ noemen. Nou, voor deze grammenjagers onder ons is er goed nieuws: ook bij je binnenbandjes kan er op gewicht worden bespaard! Inderdaad, sommige binnenbanden zijn een stuk lichter dan anderen. Hierbij wordt vaak wel ingeleverd aan levensduur.

Voor diegene onder ons die alleen maar in het vlakke Nederland fietsen zijn zulke dunne binnenbanden niet handig. Ben je een klimfanaat en ga je graag op vakantie naar de Alpen? Dan is het wellicht wel slim om naar een zo lichtgewicht mogelijk binnenbandje te kijken.

6. Prijs

Hoeveel heb je over voor een setje binnenbandjes? Doorgaans zijn binnenbandjes niet al te duur, dus een grote investering is niet benodigd. Toch zijn er wel degelijk prijsverschillen te bespeuren. Neem bijvoorbeeld de binnenbanden van B’Twin: deze kosten nog geen €3,-! Dit zijn echter niet de snelste, meest duurzame en slijtvaste binnenbanden die er zijn. Daarom kiezen veel fietsers ervoor om nét wat meer geld uit te geven aan binnenbanden van een gerenommeerd merk zoals Schwalbe of Continental en om bij de Decathlon hun reserve binnenbandjes te halen.

Hoeveel binnenbandjes heb je nodig?

Hoeveel binnenbandjes heb je nodig?

Nu we het toch over reserve binnenbanden hebben komen we op de vraag: hoeveel binnenbanden heb je eigenlijk nodig? Nou, ten eerste is het best praktisch als je voor beide wielen één binnenband hebt, dus dan zit je al op twee. De kans dat je lek rijdt is altijd aanwezig, dus het is slim om altijd minstens één reserve binnenbandje mee te hebben tijdens je rit. Het meenemen van een tweede reserve bandje is overigens geen overbodige luxe (geloof ons: we spreken uit ervaring), dus dan komt het totaal op vier binnenbandjes uit.

Klik hier en check de binnenbandjes van Decatlon

Klik hier en check de binnenbandjes van Bol.com

De beste binnenbandjes

Om het vinden van de ideale binnenbandjes wat eenvoudiger te maken nemen we hieronder een kijkje naar drie verschillende binnenbandjes voor racefietsen. Dit zijn alle drie kwalitatief goede binnenbanden, wél verschillen ze op gebied van materiaal, prijs en een aantal andere eigenschappen. Dit maak ze ideaal voor uiteenlopende toepassingen.

Overigens hoef je je niet te limiteren tot dit lijstje. Er zijn tal van andere binnenbandjes die ook allemaal goed zijn! Een aantal hiervan zullen ook worden genoemd.

Beste performance – Continental Race 28

Beste performance – Continental Race 28

Als je denkt aan bandjes voor je racefiets, dan denk je aan Continental. Continental staat alom bekend als één van de beste banden bedrijven op de markt. Zo is de Continental GP400SI één van de meest geliefde buitenbanden onder wielrenners. Ook op gebied van binnenbanden kunnen ze er wat van, de Continental Race 28 is namelijk een bijzonder goede, betrouwbare en vooral snelle binnenband.

Zoals de naam al suggereert is deze band bedoeld om mee te racen. Dit doet ‘ie dan ook erg goed: de binnenband heeft een lage rolweerstand en rijdt comfortabel. Naast deze snelheid is deze Continental binnenband ook gewoon erg betrouwbaar: je rijdt minder vaak lek. Overigens is het ventiel een zogenaamd Frans ventiel, een Presta ventiel dus.

De Continental Race 28 is simpelweg een supergoede binnenband die wij in principe aan iedere wielrenner zouden aanraden. De prijs van de Race 28 ligt doorgaans niet hoger dan een tientje, dus ook dat is geen probleem. De Continental Race 28 is verkrijgbaar in verschillende maten en is dus voor elke wielrenner geschikt.

Klik hier en check de beste prijs

Voordelen

• betaalbaar
• snel (door lage rolweerstand)
• duurzaam
• in veel verschillende maten verkrijgbaar

Nadelen

• niet de lichtste

Beste prijs, ideaal als reserve – B’Twin

Beste prijs, ideaal als reserve – B’Twin

Ondanks het feit dat sommige fietsers niet altijd een grote fan zijn van B’Twin vanwege het ‘imago’, kun je niet er niet omheen dat dit huismerk van de Decathlon veel producten hebben met een indrukwekkende prijs-kwaliteitsverhouding. Deze set van 2 binnenbandjes van slechts €3 zijn hier een prachtig voorbeeld van.

Voor deze schamele €3 krijg je twee degelijke, betrouwbare binnenbanden die je niet zullen teleurstellen. Bijzonder snel, licht of duurzaam zijn ze niet, maar dat hoeft van ons ook niet voor zo’n lage prijs.

Deze B’Twin binnenbandjes zijn ontworpen voor racewielen met een diameter van 700 en een breedte van 18 tot 25 millimeter. Een bredere versie is ook verkrijgbaar. Daarnaast zijn de binnenbandjes voorzien van een Presta ventiel van 48 millimeter lang.

De performance van deze binnenbandjes van de Decathlon zijn niet heel indrukwekkend. Ze doen simpelweg wat ze moeten doen en niet meer. Dit maakt ze ideaal voor iedere fietser met een wat lager budget of als reserve binnenbandjes.

Klik hier en check de beste prijs

Voordelen

• bijzonder goedkoop (€1,45 per stuk!)
• houden je niet tegen op gebied van snelheid
• gaan niet snel lek
• niet te zwaar

Nadelen

• blinkt nergens in uit

Beste latex binnenband voor de racefiets

Beste latex binnenband voor de racefiets

Eerder noemden we al dat er naast de standaard binnenbanden van butyl ook binnenbandjes van latex bestaan. Deze roze binnenband van het merk Vittoria bijvoorbeeld. Door het gebruik van latex is deze binnenband erg snel en licht, maar helaas wel wat duurder.

Latex heeft overigens niet alleen maar voordelen. Er moet namelijk vaak worden bijgepompt. Dit is te wijten aan het feit dat het materiaal niet erg luchtdicht is, waardoor de band in de loop der tijd vanzelf leegloopt.

Deze Vittoria Latex binnenband heeft een opvallende roze kleur, een Frans ventiel en is verkrijgbaar in diverse maatvoeringen. Daarnaast is deze binnenband voorzien van een aantal handige extra’s, zoals een plastic kousje waardoor het ventiel niet tegen je velg aantikt. Bovendien kan je ook eenvoudig ventielverlengers op het ventiel plaatsen, dit is handig als je erg diepe wielen hebt.

We zullen de eerste zijn die toegeven dat de Vittoria Latex niet voor iedereen is weggelegd: voor sommigen is het vaak oppompen van de bandjes simpelweg te veel gedoe. Vind je dit echter geen probleem en wil je echt zo snel mogelijk gaan? Dan is dit zeker een goede keuze.

Klik hier en check de beste prijs

Voordelen

• supersnel
• erg laag gewicht
• handige features

Nadelen

• prijzig
• moet vaak worden opgepompt

Andere goede opties

Naast deze drie binnenbanden zijn er nog tal van goede, degelijke, snelle, duurzame en/of betrouwbare binnenbandjes te vinden. Als we deze allemaal zouden noemen, zouden we nog wel even bezig zijn. Daarom hebben we ons ook gefocust op de hierboven uitgelichte bandjes. Om je toch even op de hoogte te stellen van het feit dat er nog veel meer keuze is, vind je hieronder nog een aantal andere goede binnenbandjes!

De Schwalbe DV17 binnenbandjes kunnen bijvoorbeeld vergeleken worden met de Continental Race 28. Ook deze ‘rubbertjes’ zijn duurzaam, snel en kosten niet al te veel geld. Een andere vergelijkbare binnenband is de Race binnenband van het welbekende Vredenstein.

Naast de B’Twin zijn er overigens genoeg andere budgetopties. Denk hierbij aan binnenbandjes zoals de Michelin Air Comp Ultra Light. Als je echt helemaal voor performance wilt gaan zijn bandjes zoals de Vredenstein Race Latex of de Vittoria Ultralite ook goede opties.

Conclusie

Conclusie binnenband

Het vinden van de perfecte binnenbandjes is niet zo eenvoudig als je in eerste instantie zou denken. Toch kun je het jezelf, aan de hand van ons stappenplan, een stuk gemakkelijker maken! Wij hopen je hiermee in ieder geval in de juiste richting te hebben gestuurd. Met wat mazzel vind je binnen no time de geschikte binnenbandjes en kun je weer snel (of sneller!) de weg weer op.