Ontdek de beste racefiets binnenband in 6 stappen

Goede binnenbanden zijn erg belangrijk. Met goede binnenbanden rijd je sneller, comfortabeler en heb je minder snel pech. Maar hoe vind je nu zo’n goede binnenband?

Er zijn immers verschillende type binnenbanden, waaronder welbekende merken zoals Schwalbe, Continental en B’Twin. Op het eerste oog lijken deze niet al te veel verschillen, toch zijn er diverse subtiele verschillen die van grote invloed zijn.

Daarom gaan we hier kijken wat deze verschillen precies zijn én waar je op moet letten bij het kopen van binnenbandjes voor je racefiets.

De beste racefiets binnenbanden van 2024

foto product voordelen
Schwalbe SV15 Thumb Schwalbe SV15
  • Goedkoop & betrouwbaar
  • Verwijderbare ventielkern
  • Gewicht: 105 gram
  • Materiaal: rubber
  • wielmaat: 28 inch
  • Bandbreedte: 23mm / 0.9 inch / 25mm / 1.00 inch / 28mm / 1.1 inch
  • Ventiel: Frans / Presta
bekijk prijs
Schwalbe SV20 Extra Light Thumb Schwalbe SV20 Extra Light
  • Erg licht
  • Betrouwbaar
  • Opties met betrekking tot ventiellengte
  • Goede prijs-kwaliteit
  • Gewicht: 75 gram
  • Materiaal: rubber
  • wielmaat: 28 inch
  • bandbreedte: 23mm / 0.9 inch / 25mm
  • ventiel: Frans / Presta
bekijk prijs
Michelin Airstop A1 Thumb Michelin Airstop A1
  • Goedkoop
  • Snelle band
  • Voor verschillende bandafmetingen geschikt
  • Duurzaam
bekijk prijs
Aktiv 8 Race Thumb Aktiv-8 Race
  • Erg goedkoop
  • Snel en comfortabel
  • Uitstekende duurzaamheid.
bekijk prijs
Beste performance – Continental Race 28 Continental Race 28
  • zeer betrouwbare binnenband
  • gewicht: 105 gram
  • Materiaal: rubber
  • bandbreedte: 23mm / 0.9 inch / 25mm / 1.00 inch
  • ventiel: Frans / Presta
bekijk prijs
B'twin binnenbanden B’Twin binnenband
  • Bijzonder goedkoop (€1,45 per stuk!)
  • Houden je niet tegen op gebied van snelheid
  • Gaan niet snel lek
  • Niet te zwaar
bekijk prijs

budget optie: Decatlon binnenbandjes

De beste binnenbandjes

Om het vinden van de ideale binnenbandjes wat eenvoudiger te maken nemen we hieronder een kijkje naar een aantal verschillende binnenbandjes voor racefietsen.

Dit zijn allemaal kwalitatief goede binnenbanden, wél verschillen ze op gebied van materiaal, prijs en een aantal andere eigenschappen. Dit maak ze ideaal voor uiteenlopende toepassingen.

Overigens hoef je je niet te limiteren tot dit lijstje. Er zijn tal van andere binnenbandjes die ook allemaal goed zijn! Een aantal hiervan zullen ook worden genoemd.

Schwalbe SV15

Schwalbe SV15

Ook Schwalbe is een bekende naam op gebied van binnenbanden. De SV15 is het meest verkochte model binnenband uit het leveringsprogramma van Schwalbe.

Met zijn 105 gram is de band wel wat aan de zwaardere kant. Dit is te danken/wijten aan de dikke zijwanden. Hierdoor rijdt je wel wat minder snel lek.

De SV15 is geschikt voor diverse bandbreedtes, van 18 millimeter tot 28 millimeter.

Deze Schwalbe binnenband heeft een Frans / Presta ventiel. Overigens is de band verkrijgbaar in verschillende wiellengtes: 40, 50 of 60 millimeter. Dat is wel zo handig als je diepere, aero wielen hebt.

Heb je aan 60 millimeter niet genoeg, dan kun je ook een ventielverlenger gebruiken. Dit dankzij de verwijderbare ventielkern.

Voor wie is de Schwalbe SV15 nu geschikt?

In principe voor elke fietser. De band is betrouwbaar, snel, geschikt voor verschillende bandbreedtes en is leverbaar in meerdere ventiellengtes.

Bekijk prijs

Voordelen
  • Goedkoop
  • Betrouwbaar
  • Geschikt voor verschillende wiel/band breedtes
  • Verschillende ventiellengtes & verwijderbare ventielkern
Nadelen
  • Wat aan de zware kant

Schwalbe SV20 Extra Light

Schwalbe SV20 Extra Light

De Schwalbe SV20 is de lichtgewicht variant van de SV15. Buiten het lagere gewicht – de SV20 is circa 20 gram lichter dan de SV15 – deelt de SV20 veel eigenschappen met de SV15.

Zo is ook de SV20 Extra Light geschikt voor 27 inch buitenbanden met een breedte tussen de 18 en 25 millimeter.

Ook qua ventiel komt de SV20 overeen met de SV15. De SV20 Extra Light heeft een Frans (Presta) ventiel met een verwijderbare ventielkern. Dit ventiel is bovendien in vier lengtes leverbaar: 40, 50, 60 of 80 millimeter.

De gewichtsbesparing wordt gehaald door de zijwanden van de banden wat dunner te maken. Hierdoor zijn de bandjes wat kwetsbaarder, maar wel een stuk lichter. Dit maakt ze bijvoorbeeld erg geschikt voor races of rondjes om de kerk.

Bekijk prijs

Voordelen
  • Erg licht
  • Betrouwbaar
  • Opties met betrekking tot ventiellengte
  • Betaalbaar
Nadelen
  • Gewichtsbesparing gaat (beperkt) ten koste van betrouwbaarheid

Michelin Airstop A1

Michelin Airstop A1

Ook de Michelin Airstop A1 is een te overwegen optie. Deze binnenband van de bekende Franse bandenmaker is betaalbaar, snel en geschikt voor uiteenlopende bandafmetingen.

Laten we beginnen bij de betrouwbaarheid. De betrouwbaarheid van het bandje zelf is over het algemeen uitstekend, al hebben we onze twijfels bij het ventiel – deze voelt wat kwetsbaar.

Het ventiel is een Frans / Presta ventiel, overigens leverbaar in een lengte van 40 mm of 52 mm.

Met zijn gewicht van circa 90 gram is de Airstop A1 is niet bijzonder lichtgewicht maar ook niet al te zwaar.

Dit alles in combinatie met de prijs van €4,95 maakt de Michelin Airstop A1 een aantrekkelijke optie voor elke wielrenner.

Bekijk prijs

Voordelen
  • Goedkoop
  • Snelle band
  • Voor verschillende bandafmetingen geschikt
  • Duurzaam
Nadelen
  • Ventiel is wat kwetsbaar

Aktiv-8 Race

Aktiv 8 Race

Ten slotte is er nog de Aktiv-8 Race. Zoals de Continental Race 28 is deze binnenband uitermate geschikt voor rondjes om de kerk. Zo is de rolweerstand erg laag en rijdt de band comfortabel.

Qua gewicht valt de Aktiv-8 binnenband wat tegen. Met zijn 108 gram is het bandje wat zwaar, maar dat is voor ons geen dealbreaker. Hiertegenover staat immers meer bescherming tegen lekrijden.

Deze binnenband is geschikt voor buitenbanden met een breedte van 23 tot 25 millimeter.

De Aktiv-8 Race is voorzien van een standaard Frans / Presta ventiel. Het ventiel heeft geen schroefdraad, het ventiel op de velg vastzetten kan dus niet. Wel is er keuze uit verschillende ventiellengtes.

Hét grote voordeel van de Aktiv-8 Race is de prijs. Voor één binnenbandje leg je slecht €4 euro neer. Dit maakt deze binnenband een geschikte optie voor elke budgetbewuste wielrenner.

Bekijk prijs

Voordelen
  • Erg goedkoop
  • Snel en comfortabel
  • Uitstekende duurzaamheid.
Nadelen
  • Aan de zware kant

Beste performance – Continental Race 28

Beste performance – Continental Race 28

Als je denkt aan bandjes voor je racefiets, dan denk je aan Continental. Continental staat alom bekend als één van de beste banden bedrijven op de markt. Zo is de Continental GP400SI één van de meest geliefde buitenbanden onder wielrenners.

Ook op gebied van binnenbanden kunnen ze er wat van, de Continental Race 28 is namelijk een bijzonder goede, betrouwbare en vooral snelle binnenband.

Zoals de naam al suggereert is deze band bedoeld om mee te racen. Dit doet ‘ie dan ook erg goed: de binnenband heeft een lage rolweerstand en rijdt comfortabel. Naast deze snelheid is deze Continental binnenband ook gewoon erg betrouwbaar: je rijdt minder vaak lek.

Overigens is het ventiel een zogenaamd Frans ventiel, een Presta ventiel dus.

De Continental Race 28 is simpelweg een supergoede binnenband die wij in principe aan iedere wielrenner zouden aanraden. De prijs van de Race 28 ligt doorgaans niet hoger dan een tientje, dus ook dat is geen probleem. De Continental Race 28 is verkrijgbaar in verschillende maten en is dus voor elke wielrenner geschikt.

Bekijk prijs

Voordelen
  • betaalbaar
  • snel (door lage rolweerstand)
  • duurzaam
  • in veel verschillende maten verkrijgbaar
Nadelen
  • niet de lichtste

Beste prijs, ideaal als reserve – B’Twin binnenband

B'twin binnenbanden

Ondanks het feit dat sommige fietsers niet altijd een grote fan zijn van B’Twin vanwege het ‘imago’, kun je niet er niet omheen dat dit huismerk van de Decathlon veel producten hebben met een indrukwekkende prijs-kwaliteitsverhouding. Deze set van 2 binnenbandjes van slechts €3 zijn hier een prachtig voorbeeld van.

Voor deze schamele €3 krijg je twee degelijke, betrouwbare binnenbanden die je niet zullen teleurstellen. Bijzonder snel, licht of duurzaam zijn ze niet, maar dat hoeft van ons ook niet voor zo’n lage prijs.

Deze B’Twin binnenbandjes zijn ontworpen voor racewielen met een diameter van 700 en een breedte van 18 tot 25 millimeter. Een bredere versie is ook verkrijgbaar. Daarnaast zijn de binnenbandjes voorzien van een Presta ventiel van 48 millimeter lang.

De performance van deze binnenbandjes van de Decathlon zijn niet heel indrukwekkend. Ze doen simpelweg wat ze moeten doen en niet meer. Dit maakt ze ideaal voor iedere fietser met een wat lager budget of als reserve binnenbandjes.

Bekijk prijs

Voordelen
  • bijzonder goedkoop (€1,45 per stuk!)
  • houden je niet tegen op gebied van snelheid
  • gaan niet snel lek
  • niet te zwaar
Nadelen
  • blinkt nergens in uit

Andere goede opties

Naast deze drie binnenbanden zijn er nog tal van goede, degelijke, snelle, duurzame en/of betrouwbare binnenbandjes te vinden.

Als we deze allemaal zouden noemen, zouden we nog wel even bezig zijn. Daarom hebben we ons ook gefocust op de hierboven uitgelichte bandjes. Om je toch even op de hoogte te stellen van het feit dat er nog veel meer keuze is, vind je hieronder nog een aantal andere goede binnenbandjes!

De Schwalbe DV17 binnenbandjes kunnen bijvoorbeeld vergeleken worden met de Continental Race 28. Ook deze ‘rubbertjes’ zijn duurzaam, snel en kosten niet al te veel geld. Een andere vergelijkbare binnenband is de Race binnenband van het welbekende Vredenstein.

Naast de B’Twin zijn er overigens genoeg andere budgetopties. Als je echt helemaal voor performance wilt gaan zijn bandjes zoals de Vredenstein Race Latex of de Vittoria Ultralite ook goede opties.

Waarom heb je een goede binnenband nodig?

Het belang van een goede binnenband

Waarom zijn binnenbandjes zo belangrijk? Je zou in eerste instantie niet verwachten dat zo’n simpel en relatief goedkoop onderdeel van je fiets zo’n grote waarde is.

Een goede binnenband zorgt namelijk voor minder rolweerstand, waardoor je sneller fietst. Daarnaast is een degelijke binnenband voor de racefiets ook goed bestand tegen lek rijden.

Vooral dit laatste is voor fietsers erg handig. Lek rijden is nooit leuk, en elke keer dat je dit weet te voorkomen is mooi meegenomen. Aangezien binnenbandjes alles behalve duur zijn, is een dergelijke investering het zeker waard.

Het vinden van de juiste binnenbandjes is niet altijd makkelijk

Het zit namelijk zo: er zijn bizar veel merken/bedrijven die hun eigen binnenbanden aanbieden. Denk hierbij aan bekende merken zoals Michelin, Continental en Schwalbe. Deze merken zul je waarschijnlijk ook al kennen vanwege hun alom geliefde buitenbanden.

Ook andere merken, zoals B’Twin, Trivio, Vittoria, Vredenstein en Tibulito bieden hun eigen binnenbanden aan. Dit is an sich erg fijn, zo heb je immers veel keuze. Het maakt het maken van een keuze echter ook lastig: je ziet door de bomen het bos haast niet meer.

Keuzehulp: vind in 6 stappen de perfecte binnenband

Zo vind je jouw toekomstige binnenbanden in slechts 6 stappen

Om het je wat gemakkelijker te maken hebben we een kort en eenduidig stappenplan opgesteld. Volg deze en je hebt binnen no time jouw ideale setje binnenbandjes gevonden.

#1 De juiste maat

De eerste stap is gelukkig geen ingewikkelde. Zoek uit wat de maat van je wiel is. Dit staat waarschijnlijk op je buitenbanden.

Vaak kun je het ook gewoon zelf bepalen: doorgaans zijn alle wielen voor volwassen racefietsen (dus voor mensen groter dan 1,70) 28 inch.

Meestal wordt het formaat van de banden niet in inches gegeven, maar in een andere maat. Er zijn in totaal drie maten waarin het formaat kan worden weergeven.

De verschillen tussen deze maten vind je in het onderstaande schema.

Wielmaat in “ ETRTO Inches (“) Franse maatvoering
26” 599 26 571
28” 18-622 28×3/4 700x18C
28” 20-662 28×3/4 700x20C
28” 22-662 28×7/8 700x22C
28” 23-662 28×7/8 700x23C
28” 25-662 28×1.00 700x25C
28” 28-662 28×1.10 700x28C

Zoals je in het schema al ziet speelt overigens niet alleen de diameter van je wiel een rol. Ook de breedte van je wiel en je buitenbanden zijn factoren waarmee rekening mee moet worden gehouden. Als het goed is kun je de breedte ook gewoon op je buitenband zien staan.

Vind de juiste maten fietsband

#2 Het type ventiel

Er zijn verschillende soorten ventielen waaruit je kunt kiezen. Welke voor jou het meest geschikt is hangt voornamelijk af van je eigen voorkeuren.

Het kan bijvoorbeeld liggen aan wat je gewend bent of wat past op je voet- of handpomp. Er zijn in totaal drie verschillende soorten ventielen te onderscheiden:

  • Klassiek/Dunlop
  • Presta
  • Schrader

#3 Type binnenband?

‘type’ binnenband, wat houdt dat in? Toegegeven, het klinkt nogal vaag. Hier spreken we natuurlijk over de verschillen tussen clinch bandjes, tubes en tubeless.

Daar waar voorheen elke fietser simpelweg met clinch bandjes, en dus normale binnenbandjes, fietste, is dat vandaag de dag wel anders. Steeds meer fietsers, waaronder wielrenners, maken de overstap naar tubes of tubeless.

Bij tubes is er überhaupt geen sprake van een binnenband, voor tubeless heb je een speciale, soepele binnenband van latex nodig.

#4 Materiaal (standaard butyl of snellere latex?)

Op gebied van materiaal is er niet veel variatie. Toch moet er ook op dit gebied een knoop worden doorgehakt: ga je voor het klassieke butyl of het snellere latex?

  • Butyl is het materiaal waaruit de meeste binnenbanden zijn vervaardigd. Daarnaast zijn er de latex binnenbandjes, vaak te herkennen aan hun opvallende kleur.
  • Latex binnenbanden zorgen voor minder rolweerstand maar lopen wel langzaam leeg. Voor elke rit moet je de bandjes dan ook opnieuw oppompen. Bovendien is latex wat gevoeliger voor lek rijden.

#5 Is lichtgewicht nodig?

Het besparen van gewicht is onder fietsers bizar populair. Er zijn genoeg fietsers of wielrenners die zichzelf met trots ‘grammenjager’ noemen. Nou, voor deze grammenjagers onder ons is er goed nieuws: ook bij je binnenbandjes kan er op gewicht worden bespaard!

Inderdaad, sommige binnenbanden zijn een stuk lichter dan anderen. Hierbij wordt vaak wel ingeleverd aan levensduur.

Voor diegene onder ons die alleen maar in het vlakke Nederland fietsen zijn zulke dunne binnenbanden niet handig.

Ben je een klimfanaat en ga je graag op vakantie naar de Alpen? Dan is het wellicht wel slim om naar een zo lichtgewicht mogelijk binnenbandje te kijken.

#6 Prijs

Hoeveel heb je over voor een setje binnenbandjes? Doorgaans zijn binnenbandjes niet al te duur, dus een grote investering is niet benodigd. Toch zijn er wel degelijk prijsverschillen te bespeuren.

Neem bijvoorbeeld de binnenbanden van B’Twin: deze kosten nog geen €3,-! Dit zijn echter niet de snelste, meest duurzame en slijtvaste binnenbanden die er zijn.

Daarom kiezen veel fietsers ervoor om nét wat meer geld uit te geven aan binnenbanden van een gerenommeerd merk zoals Schwalbe of Continental en om bij de Decathlon hun reserve binnenbandjes te halen.

Bekijk de binnenbanden van Decathlon

Hoeveel binnenbandjes heb je nodig?

Hoeveel binnenbandjes heb je nodig?

Nu we het toch over reserve binnenbanden hebben komen we op de vraag: hoeveel binnenbanden heb je eigenlijk nodig?

Nou, ten eerste is het best praktisch als je voor beide wielen één binnenband hebt, dus dan zit je al op twee.

De kans dat je lek rijdt is altijd aanwezig, dus het is slim om altijd minstens één reserve binnenbandje mee te hebben tijdens je rit. Het meenemen van een tweede reserve bandje is overigens geen overbodige luxe (geloof ons: we spreken uit ervaring), dus dan komt het totaal op vier binnenbandjes uit.

Conclusie: de perfecte binnenband voor jouw racefiets

Het vinden van de perfecte binnenbandjes is niet zo eenvoudig als je in eerste instantie zou denken.

Toch kun je het jezelf, aan de hand van ons stappenplan, een stuk gemakkelijker maken.

We sommen nog even op waar je rekening mee moet houden tijdens het uitzoeken van een geschikte binnenband:

  • De juiste maat;
  • Het type ventiel (klassiek/Dunlop, Presta, Schrader);
  • Type binnenband (clinch, tubes of tubeless);
  • Materiaal (butyl of latex);
  • Gewicht.

Wij hopen je hiermee in ieder geval in de juiste richting te hebben gestuurd. Met wat mazzel vind je binnen no time de geschikte binnenbandjes en kun je weer snel (of sneller!) de weg weer op.

Wat vond je van dit artikel?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Ben jij de eerste die een reactie plaatst? :)