Wat is voor jou de beste mini fietspomp?

Als je aan wielrennen denkt, denk je niet direct aan mini fietspompjes. Toch zijn ze erg belangrijk. Ze zorgen er namelijk voor dat wanneer je lek rijdt of als je band plots leeg is, je deze weer kan oppompen. Vooral tijdens lange ritten, waar je ver van huis bent, is dit fijn.

In dit artikel kijken we naar de verschillende soorten fietspompjes, waar je op moet letten en wat de voor- en nadelen van bepaalde fietspompen zijn. We gaan ook dieper in op het formaat van de pompjes, het gewicht en de gebruikte materialen. Tot slot bekijken we vijf populairste mini fietspompen op de markt.

Overzicht

PompMerkVentielenTypeMaximale drukPatronenMateriaalGewicht
SKS AirchampSKSalleco28 barmet en zonder schroefdraadaluminium170 gram
Lezyne Trigger DriveLezynealleco28 baralleen met schroefdraadaluminium26 gram
Tacx InfaltorTacxalleco28 baralleen met schroefdraadkunststof152 gram
SKS RacedaySKSprestahandmatig10 barn.v.t.aluminium160 gram
Lezyne SportS Drive HVLezyneschrader en prestahandmatig6.2 barn.v.t.aluminium133 gram

Formaat fietspomp

Het idee van een mini fietspomp is dat je hem gemakkelijk mee kunt nemen. Je kan hem zo in je zak steken of aan je racefiets bevestigen. Daarom zijn de fietspompjes erg klein vormgegeven. Vaak zijn ze niet langer dan 20 centimeter. De echt kleine modellen zijn soms niet groter dan 10 centimeter.

Belangrijk is dat je de afweging maakt of kleiner wel beter is. Een kleinere pomp betekent namelijk ook dat deze een lagere maximale druk heeft. Ook maakt een te klein pompje het lastig om de band goed op te pompen. Je wilt natuurlijk niet een kwartier staan zwoegen om er vervolgens achter te komen dat je maar 4 bar aan lucht in je banden hebt gekregen!

Hoeveel bar is genoeg?

Hoeveel bar een pomp minimaal in je band moet krijgen, hangt natuurlijk af van je banden. Voor de standaard 23 mm bandjes is maximale druk van 8 bar doorgaans genoeg. Heb je bredere banden? Dan heb je waarschijnlijk genoeg aan een lagere druk, zoals 6 of 7 bar.

Wanneer je gebruik maakt van je minipompje is dit meestal in geval van nood. Je bent zojuist lek gereden en je wilt gewoon naar huis kunnen rijden. Daarvoor hoeft je band niet heel hard te zijn. Vaak heb je dus genoeg aan een fietspomp met een maximale druk van 7 bar.

Patronen vs klassieke handfietspomp

Bij een fietspomp heb je al gauw het beeld in je hoofd van een handpomp. Sommige fietsers vinden deze echter onhandig in gebruik. Daarom bestaan er ook al een tijdje zogenaamde CO2-pompen. Deze patronen zijn gevuld met C02 en pompen razendsnel jouw fietsband op.

Het voordeel van deze patronen is dat ze simpeler en sneller zijn. Bovendien pompen ze je band zo hard mogelijk op, tot maar liefst 14 bar. Dit laatste in combinatie met het snelle oppompen maakt dat veel mensen dit pompje gebruiken voor hun tubebanden.

Het nadeel is echter dat je zo’n patroon maar één keer kan gebruiken. Mocht je dus echt een pechdag hebben, dan heb je aan één CO2 patroon niet genoeg. Ook zijn deze CO2 pompen inclusief patronen zwaarder dan de klassieke handpompen.

Een handfietspomp wordt door sommigen dus wel als onhandig beschouwd, maar deze is wél failproof. Je kunt hem altijd gebruiken, ongeacht de situatie. Het gaat echter wel minder snel en kost wat meer moeite. Ook word je band minder hard opgepompt.

Bestel goedkope CO-2 patronen hier

Materialen

Het voordeel van de minipompjes is niet alleen dat ze klein zijn, maar ook dat ze erg licht zijn. Dit komt door hun compacte formaat. Er zijn ook ultralichte pompjes die minder dan 100 gram wegen (!) Dit gewicht wordt bereikt door het gebruik van hoogwaardige materialen, zoals carbon. Dit maakt deze ultralichte pompjes ook een stuk duurder.

Heb je een minder hoog budget?

Dan kun je het beste kijken naar een pompje van een wat goedkoper materiaal. Zo heb je pompjes van aluminium, staal en kunststof. Het nadeel van deze pompjes is, is dat ze meer wegen. Verder doen ze niet of nauwelijks onder voor de ultralichte carbon pompen.

Hoe zwaar is een mini fietspomp?

Het gewicht van de mini fietspomp hangt af van een aantal factoren: Heb je voor een kleinere pomp gekozen? Heb je een klassieke handfietspomp of een C02-pomp? Van wat voor materiaal is de minipomp gemaakt?

Een kleinere pomp is doorgaans een lichtere pomp en een handpomp heeft een lager gewicht dan een CO2-patronenpomp. Ook heeft het materiaal invloed op het gewicht. Zoals eerder genoemd is carbon een stuk lichter dan bijvoorbeeld aluminium of kunststof.

Welk ventiel heb ik?

Onderstaande afbeelding spreekt boekdelen.

Ventielen

Onze Reviews

Hieronder kijken we naar vijf van de beste mini fietspompen op de markt. Dit zijn pompjes van de merken SKS, Lezyne en Tacx.

Handpompen:

SKS Raceday – Budget pomp (alleen Presta ventielen)

De SKS Raceday is een mini handpomp speciaal ontworpen voor wielrenners. De pomp is simpel en efficiënt. Bovendien is de pompkop volledig bescherm tegen stof en water. De pomp weegt slechts 160 gram, heeft een pompvermogen van 10 bar en wordt standaard geleverd met een pomphouder. De Raceday is net zoals veel andere minipompjes vervaardigd van aluminium.
De pomp is helaas alleen geschikt voor Presta (Franse) ventielen.
De SKS Raceday wordt zowel online als op de weg geprezen voor zijn simplistische design. De pomp werkt goed, is comfortabel (geen blaren) en is bestand tegen weer en wind. Vooral dit laatste is voor veel gebruikers ideaal.

Past op de volgende ventielen: Presta
Type: Handpomp
Maximale druk: 10 bar
Materiaal: aluminium
Gewicht: 160 gram

SKS raceday fietspomp

Voordeel: Werkt zelfs in de slechtste omstandigheden dankzij beschermde pompkop.
Nadeel: De pomp is alleen geschikt voor Presta ventielen.

 

Lezyne SportS Drive HV – Minipomp review – (tot maximaal 6.2 bar!)

De Sport Drive van Lezyne is een kleine aluminium minipomp voor racefietsen en mountainbikes. De pomp weegt slechts 133 gram en heeft een stevige aluminium behuizing. De Sport Drive HV is een klassieke handfietspomp en is hierdoor erg licht en betrouwbaar. De pomp is bovendien voorzien van een flexibele luchtslang. In de praktijk zorgt dit ervoor dat het pompen een stuk gemakkelijker maakt aangezien jij je niet in allerlei bochten hoeft te wringen.

Lezyne Sports Drive HV minipomp

Over je ventiel hoef je je overigens geen zorgen te maken, aangezien de Sport Drive HV geschikt is voor zowel Schrader als Presta ventielen. Dan nog het uiterlijk; deze Lezyne minipomp ziet er dankzij zijn grijze kleur en strakke vormgeving aantrekkelijk en modern uit.

Waar je op moet letten bij deze handpomp is dat deze een maximale druk van maar 6,2 bar heeft. Dit is voor sommige banden niet genoeg om veilig op te kunnen rijden.

De Lezyne Sport Drive HV is bij een breed publiek geliefd. Mensen vinden hem simpel en makkelijk te gebruiken. Ook wordt de bouwkwaliteit van de pomp geprezen. Voor veel mensen is dit dan ook hun go-to minipomp voor onderweg.

Past op de volgende ventielen: Schrader en Presta
Type: Handpomp
Maximale druk: 6.2 bar
Materiaal: aluminium
Gewicht: 133 gram

Voordeel: De kwaliteit en functionaliteit van een dure fietspomp, voor minder.
Nadeel: De pomp is alleen voor fietsbanden die maximaal 6,2 bar nodig hebben.

CO2 pompen:

SKS Airchamp – CO2 pomp review

De Airchamp van het merk SKS is een zogenaamde CO2-pomp. Hierdoor is deze pomp erg gemakkelijk in gebruik en pompt hij erg snel jouw band op. Dit laatste is vooral bij tubebanden handig. De SKS Airchamp weegt slechts 181 gram, heeft een maximale druk van 8 bar (meer dan genoeg!) en is gemaakt van aluminium. De pomp is eenvoudig te bedienen en is geschikt voor alle soorten ventielen.

SKS Airchamp CO2 minipomp

Verder kunnen je zowel patronen zonder schroefdraad als patronen met schroefdraad met de SKS Airchamp gebruiken. Bovendien wordt de pomp standaard geleverd met een cliphouder. Qua uiterlijk valt de Airchamp niet enorm op. De pomp heeft een bescheiden zwart met oranje kleurstelling.

Een belangrijk punt is dat je een CO2-patroon (de patroon zelf, niet de pomp!) maar één keer kunt gebruiken. Zodra deze gebruikt is, kun je hem weggooien. Als je geen andere patronen bij je hebt en nog een keer lek rijdt, kun je alsnog naar huis lopen. Hou hier dus rekening mee.

De Airchamp is geliefd bij veel wielrenners. Deze C02-pomp wordt beschreven als “handig in gebruik” en “efficiënt”. Ook de lage prijs wordt alom geprezen.

Past op de volgende ventielen: alle ventielen
Type: CO2
Maximale druk: 8 bar
Patronen: met en zonder schroefdraad
Materiaal: aluminium
Gewicht: 170 gram

Voordeel: De SKS Airchamp is geschikt voor alle ventielen en soorten CO2-patronen.
Nadeel: Je kan een CO2-patroon maar één keer gebruiken.

Bestel goedkope CO-2 patronen hier

 

Lezyne Trigger Drive CO2 Minipomp – Extreem lichtgewicht

De Lezyne Trigger Drive is net zoals de SKS Airchamp een CO2-minipomp. Ook deze pomp pompt je band snel en hard op en is gemakkelijk in gebruik. De maximale druk van de minipomp is 8 bar. Wat de Trigger Drive onderscheidt is zijn compacte formaat en lage gewicht: de pomp weeg slechts 26 gram. Het is dan ook niet veel meer dan een tuitje die je vastmaakt aan je ventiel. De Lezyne Trigger Drive is gemaakt van aluminium en is geschikt voor alle soorten ventielen.

Let op: de Trigger Drive is alleen geschikt voor C02-patronen met schroefdraad.

In de praktijk werkt de pomp geweldig: hij is simpel, licht en eenvoudig. Wij zijn niet de enige die dit vinden. De Lezyne Trigger Drive wordt alom geprezen voor zijn simpliciteit en goede prijs/ kwaliteitsverhouding. De gebruikers zijn verder ook tevreden over de bouwkwaliteit, het gebruiksgemak en het lichte gewicht.

Past op de volgende ventielen: alle ventielen
Type: CO2
Maximale druk: 8 bar
Patronen: alleen met schroefdraad
Materiaal: aluminium
Gewicht: 26 gram

Lezyne Tigger Drive CO2 Minipomp

Voordeel: De pomp is met zijn 26 gram ultralicht.
Nadeel: De pomp is alleen geschikt voor CO2-patronen met schroefdraad.

 

Tacx Infaltor – CO2 Minipomp review

De Infaltor is een handige en opvallende CO2-minipomp van het merk Tacx. Als je kijkt naar dit minipompje springt het design je meteen in het oog. Dankzij de kenmerkende blauwe kleur ziet de pomp er uniek uit. Wat ook opvalt is de grote zwarte knop. Deze zorgt ervoor dat je de lucht die je de band inpompt gemakkelijk kunt doseren.

De pomp is gemaakt van lichtgewicht kunststof. Hierdoor weegt de pomp maar 152 gram en kan die tegen een stootje. De Taxc Infaltor kan met een 16-grams patroon gemakkelijk een raceband oppompen tot minimaal 8 bar. Dit is meer dan genoeg in de meeste gevallen. De pomp is bovendien geschikt voor alle ventielen.

Past op de volgende ventielen: alle ventielen
Type: CO2
Maximale druk: 8 bar
Patronen: alleen met schroefdraad
Materiaal: kunstof
Gewicht: 152 gram

Tacx infaltor fietspomp

Net zoals met andere CO2-pompen kun je een patroon maar één keer gebruiken. Hier dient dus rekening mee te worden gehouden als je een lange rit wilt gaan rijden.

Ook met de Tacx Infaltor zijn gebruikers erg tevreden. De pomp doet wat hij moet doen, ziet er goed uit en is gemakkelijk in gebruik. Ook vinden mensen de ‘doseerknop’ erg handig.

Voordeel: Met de doseerknop kun je zelf je bandenspanning bepalen.
Nadeel: Net zoals bij andere CO2 -pompen kun je een patroon maar één keer gebruiken.

 

 

 

Conclusie: Wat is de beste fietspomp?

Al met al zijn deze vijf pompen erg verschillend. Welke het beste bij jou past hangt af van je persoonlijke voorkeur en waarvoor je hem wilt gaan gebruiken. Wil je een simpele, betrouwbare handpomp? Dan past de SKS Raceday of de Lezyne Sport Drive HV bij jou.

Heb je tubebanden of wil je gewoon een wat makkelijker te gebruiken fietspomp die bovendien superlicht is? Kies dan de SKS Airchamp.

Zo zie je maar weer dat er niet één beste mini fietspomp is. Wij hopen dat je aan de hand van dit artikel hebt kunnen uitzoeken welke pomp voor jou het meest geschikt is.