Beste Sporthorloge voor fietsers

In een eerder artikel over fietsnavigatie concludeerden we dat sporthorloges niet altijd even ideaal zijn voor fietsers. Een belangrijk nuance in deze zin zijn de woorden “niet altijd”. Een sporthorloge kan namelijk erg handig zijn, ook voor fietsers! We spraken voorheen alleen in de context van fietsnavigaties tegenover sporthorloges. Inderdaad, als je alleen maar een apparaatje wilt wat je fietsprestaties meet en je de weg wijst, dan moet je kijken naar een fietsnavigatie. Wil je ook meer, dan is een sporthorloge absoluut wat voor jou.

Met een sporthorloge kun je namelijk veel meer. Het is niet voor niets dat sporthorloges de laatste jaren zo populair zijn. Dankzij nieuwe technologieën zijn ze voorzien van allerlei high tech snufjes. Deze helpen je niet alleen tijdens het sporten, maar ook met dagelijks dingen. Moderne sporthorloges lijken eigenlijk erg op zogenaamde smartwatches.

Al deze verschillende functies, high tech snufjes en andere toeters en bellen kunnen het best lastig maken om een geschikt horloge te vinden. Wat heb je als fietser nu wel nodig en wat niet? Dit is voornamelijk afhankelijk van wat je allemaal doet en wat je eigen voorkeur is. Aan de hand van dit artikel kun je dit voor jezelf vast stellen.

We kijken ten eerste naar het verschil tussen activity trackers en volwaardige sporthorloges. Vervolgens gaan we in op de tal van functionaliteiten waar sporthorloges anno 2018 – 2019 mee uitgerust zijn. Tot slot vertellen wij jou waar je nog meer op moet letten bij het aanschaffen van een sporthorloge en laten we je zien welk sporthorloge onze favoriet is.

Overzicht

 

ProductAccuduur
sportmodus
NavigatieIntervaltrainingMeer informatie
Garmin vivoactive 3Garmin Vivoactive 313 uurRouteregistratieJaMeer informatie
   Garmin forerunner 235Garmin Forerunner 235 HRM11 uurRouteregistratieJaMeer informatie
Garmin Fenix 5Garmin Fenix 524 uurNavigatie
&
Routeregistratie
JaMeer informatie
Polar vantage VPolar Vantage V40 uurNavigatie
&
Routeregistratie
JaMeer informatie

* Bovenstaande horloges zijn geschikt voor fietsen.

 

Activity trackers vs. Sporthorloges

Activitytracker vs sporthorloge

Voordat we ingaan op sporthorloges zelf, moet er eerst een belangrijk onderscheid worden gemaakt. Dit is het onderscheid tussen activity trackers en volwaardige sporthorloges. Deze worden vaak verward en op het eerste oog lijken ze ook sterk op elkaar. Dit terwijl ze toch fundamenteel van elkaar verschillen.

Activity trackers

Als je wilt weten hoeveel je beweegt per dag om zo bewuster te worden van je levensstijl, dan is een activity tracker perfect geschikt voor jou. Een activity tracker meet namelijk hoe actief je bent en wat je allemaal op een dag doet.  Zo zijn veel activity trackers voorzien van een stappenteller.

Activity trackers zijn doorgaans minder geschikt voor fietsers. Dit heeft een aantal redenen. De eerste hiervan is het feit dat activity trackers vaak niet zijn voorzien van functies die handig of nodig zijn voor fietsers. Denk hierbij aan navigatie, hartslagmeting, enzovoorts.

Dit betekent niet dat activity trackers compleet nutteloos zijn. Nee, er zijn ook een aantal voordelen. Bijvoorbeeld dat een activity tracker vaak een stuk goedkoper is. Of dat je dankzij een activity tracker een simpel en duidelijk inzicht krijgt in je levensstijl. Voor veel mensen kan een dergelijke tracker erg waardevol zijn. Voor fietsers zouden wij ze echter niet per se aanraden.

Sporthorloges

Wanneer we spreken over een volwaardig sporthorloge, bedoelen we een horloge voorzien van allerlei functies die handig zijn voor, tijdens of na het sporten. In tegenstelling tot een activity tracker is een sporthorloge echt gericht op het verbeteren van je prestaties en verschillende manier van trainen. Daarom zijn sporthorloges ook voorzien van functies zoals hartslagmeting, navigatie en hebben sommige zelfs voorgeprogrammeerde trainingsprogramma’s.

Sporthorloges zijn niet alleen geschikt voor fietsers. Nee, talloze sporters maken gebruik van dergelijke horloges. Denk hierbij aan hardlopers, zwemmers, triatleten, wandelaars, etc. Juist dankzij de veelzijdigheid van de horloges zijn ze ook zo ideaal voor uiteenlopende sporten.

Dit is dan ook het horloge dat wij aanraden voor de meeste fietsers. Voor verschillende sporten bestaan overigens weer verschillende ideale sporthorloges. Zo zijn sommige sporthorloges van de merken Suunto en Garmin ontworpen met hardlopers of triatleten in gedachten, terwijl andere horloges meer gericht zijn op fietsers.

Wat kun je allemaal met een sporthorloge

De naam van een sporthorloge is eigenlijk een beetje misleidend. Het woord “sporthorloge” impliceert namelijk dat dit soort horloges alleen maar tijdens het sporten gebruikt kunnen worden en verder niet al te veel kunnen. Dit is echter totaal niet het geval. Helemaal niet als je kijkt naar de hypermoderne modellen die je vandaag de dag kunt kopen.

Omdat verschillende sporthorloges zoveel uiteenlopende functionaliteiten hebben leggen wij deze hieronder kort en eenduidig uit. Zo weet jij precies wat je nodig hebt en wat je niet nodig hebt.

Slaapmonitor

Slaapmonitor

Goed slapen is niet alleen belangrijk voor je sportprestaties, maar ook voor je gezondheid in het algemeen. Het kan daarom handig zijn om inzicht te krijgen in de volgende twee zaken:

  • hoelang je slaapt
  • de ‘kwaliteit’ van je slaap

Moderne sporthorloges kunnen deze twee zaken meten. Zo wordt er gemeten wanneer je in slaapt valt en wanneer je wakker wordt. Ook eventueel wakker worden in de nacht wordt gemeten. Daarnaast meet het horloge ook hoe vast je slaapt. Dit doet het horloge door te meten hoeveel je draait en beweegt tijdens je slaap, ook de hartslag wordt constant gemeten. Op deze manier weet je de volgende ochtend precies hoe lang en hoe goed je hebt geslapen.

Dit is bijvoorbeeld handig als je in de veronderstelling bent dat je altijd 8 uur slaapt maar toch moe wakker wordt. Met de metingen van je horloge kun je dan zien wat er dan misgaat.

Niet elk sporthorloge is met deze functionaliteit uitgerust. Voor fietsers is het niet essentieel maar het kan zeker geen kwaad, helemaal niet als je zelf slaapproblemen ervaart.

Afgelegde afstand meten

Net zoals een fietsnavigatie meet een sporthorloge de afgelegde afstand. Vaak wordt dit gedaan aan de hand van een GPS verbinding. Vaak is deze functie geïntegreerd in een groter navigatiesysteem, maar daar hebben we het later nog over.

Deze functie kan erg handig tijdens het fietsen aangezien je tijdens je rit precies weet hoever je bent. Ook voor andere sporten, zoals hardlopen, wandelen of zwemmen is dit praktisch om te weten. Deze functie is dan ook een absolute must voor fietsers.

Hartslag meten

Veel sporthorloges zijn uitgerust met een hartslagsensor die je hartslag meet via de pols. Dit is erg handig voor sporters, aangezien de hartslag een goede indicatie is van hoe intensief je training is. Veel sporters, waaronder fietsers, baseren hun training dan ook op hun hartslag of deze zogenaamde hartslagzones.

Als een horloge deze functie niet heeft, dan kan deze wel vaak worden gekoppeld aan een hartslagband. Als het kunnen zien van je hartslag tijdens het fietsen voor jou van belang is, raden wij aan om uit te kijken naar een horloge die deze functie heeft.

Calorieën tellen

Een functie die op de meeste activity trackers te vinden is maar ook op haast alle volwaardige sporthorloges zit, is de mogelijkheid om je calorieën te tellen. Dit is niet een functie die specifiek voor fietsers is. Het is meer een functie voor iedereen die een gezondere levensstijl wilt of inzicht wilt krijgen op hoeveel er per dag wordt gegeten.

Ook als je aan een streng dieet zit, ongeacht het doel van dit dieet, is een dergelijke functie natuurlijk erg handig.

Meer weten over voeding en fietsen? klik hier (opent in een nieuw tabblad)

Stappenteller

Wederom een functie die ook op standaard activity trackers te vinden is: de stappenteller. Deze vind je onder andere op de populaire trackers van het merk FitBit. Naast de standaard activity trackers zijn ook sporthorloges voorzien van deze functie. Net zoals de hierboven genoemde “calorieën tellen”-functie is een stappenteller erg handig om een gezondere levensstijl te lijden. Noodzakelijk voor fietsers is het echter niet.

Snelheid – noodzakelijk

De snelheid is misschien wel het meest belangrijke gegeven voor een fietser. Immers, aan de hand van de snelheid kan er progressie worden geboekt. Zo is, denken wij, iedere fietser of wielrenner begonnen. Hoe langer je snel kunt fietsen, hoe beter je wordt.

Meer ervaren fietsers vinden het ook fijn om de snelheid in real time af te lezen. Zij weten namelijk precies wat de snelheid is waarop zij zo hard mogelijk gaan zonder te verzuren of buiten adem te raken.

Het is dus logisch dat het kunnen aflezen van de snelheid zo goed als noodzakelijk is op een sporthorloge voor fietsers. Gelukkig zijn haast alle sporthorloges, ongeacht de prijsklasse, uitgerust met deze functionaliteit.

Notificaties

Veel sporthorloges zijn te koppelen met je smartphone, WhatsApp account of email. Dankzij deze koppeling krijg je tijdens het sporten notificaties als je een berichtje of mailtje krijgt. Ook kun je soms telefoneren op deze manier.

Dit is geen noodzakelijke functie maar wel erg handig. Zo kun je altijd in contact blijven en kan er in geval van nood snel gereageerd worden. Het kan ook gezien worden als pure afleiding. Uiteraard ligt de keuze bij jou. Persoonlijk houd ik er niet van om gestoord te worden tijdens het fietsen.

Traptreden

Traptreden

De ‘traptreden teller’ functie is met name handig voor hardlopers, maar kan ook praktisch zijn voor andere duursporters. Zo ook voor fietsers. Natuurlijk, als het goed is ga je tijdens het fietsen geen trappen op of af (hopen wij tenminste). Veel fietsers maken echter ook gebruik van andere vormen van training om hun fietsprestaties te bevorderen.

Dit kan onder andere worden gedaan door veel trap te lopen. Nee, we bedoelen niet je trap thuis, maar een flinke trap, op de dijk, op een tribune , sportschool of op een andere plek. Op deze manier train je intensief de bovenbenen. Aan de hand van de treden teller kan je je training plannen.

Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld van een situatie waarin een treden teller handig kan zijn. We zijn er echter ook eerlijk over dat deze functie voor de meeste fietsers niet van toegevoegde waarde is of zal zijn.

De functies en eigenschappen die erg handig zijn voor fietsen

De hierboven beschreven functies zijn handig, maar niet specifiek voor fietsen. Elk van deze functies is vrij ‘standaard’ en vaak heeft elke sporthorloge deze. Er zijn echter ook een aantal functies en/of eigenschappen waar je naar moet uitkijken als je als fietser een sporthorloge aanschaft. Deze lichten wie hieronder kort uit.

Let goed op de batterijduur

Als je op de fiets stapt voor een lange rit wil je niet dat je horloge binnen een paar uur al leeg is. Daarom is het handig om te kiezen voor een horloge met een lange batterijduur. Doorgaans is een batterijduur van 8 uur of meer genoeg. Alleen voor erg lange ritten of een meerdaagse fietstocht zou dit eventueel te weinig zijn. Let hier in ieder geval goed op.

Connectiviteit

Eerder noemden we al dat je sommige sporthorloges kunt koppelen met je WhatsApp of email. Dit is erg handig, maar niet per se voor fietsers. Voor fietsers is het vooral handig als het horloge te koppelen is met een hartslagband of andere sensoren. Denk hierbij aan een cadansmeter of een vermogensmeter.

Om te koppelen met dergelijke sensoren moet een horloge voorzien zijn van een zogenaamde ANT+ en/of een Bluetooth verbinding.

Belangrijk om te melden is ook dat horloges en sensoren van hetzelfde merk van gemakkelijker zijn om aan elkaar te koppelen.

Navigatie

Voor veel fietsers is het handig als hun sporthorloge ook een navigatiefunctie heeft. Op deze manier is het horloge ook meteen een vervanger voor de fietsnavigatie. Een nadeel van een sporthorloge in dit opzicht is dat een horloge minder makkelijk is om vanaf af te lezen. Een ander nadeel is dat je op een sporthorloge geen uitgebreide kaarten en routebeschrijvingen kunt gebruiken. Het navigatiesysteem op sporthorloges is doorgaans een stuk simpeler dan die op een echte fietsnavigatie.

Waterdichtheid

Een ander belangrijk punt van aandacht voor jouw toekomstige sporthorloge is de mate van waterdichtheid van het horloge. Waarom dit van belang is hoeven we niet uit te leggen. Maar hoe waterdicht is nu genoeg?

IPX classificatie code

Doorgaans wordt de waterdichtheid van een product aangegeven aan de hand van de IPX classificatie code. Hoe hoger de classificatie, hoe hoger de mate van waterdichtheid. Hieronder vind je het overzicht van alle IPX classificatie codes.

  • IPX0: totaal niet bestand tegen water
  • IPX1: bestand tegen een aantal verticaal vallende druppels water
  • IPX2: bestand tegen een beperkt aantal druppels tot een hoek van 15 graden
  • IPX3: bestand tegen een beperkt aantal druppels tot een hoek van 60 graden
  • IPX4: bestand tegen een beperkt aantal druppels van elke richting
  • IPX5: bestand tegen een flinke hoeveelheid water (zoals een tuinslang)
  • IPX6: bestand tegen veel regen
  • IPX7 & IPX8: compleet waterdicht, zelfs onder water

Algemene bouwkwaliteit

Vallen tijdens het fietsen is iets dat iedereen helaas wel een keer overkomt. Als je pech hebt ligt je fiets dan in de prak en ben je zelf ook aardig beurs. Een degelijke sporthorloge is echter ontworpen om valpartijen, stoten en andere zaken te overleven. Dit is met name te denken aan de sterke bouwkwaliteit van sporthorloges. Echter niet elke sporthorloge is van dezelfde kwaliteit. Wees daarom slim en let hier goed op.

Hoe kun je trainen met een sporthorloge?

Een sporthorloge is dus erg geschikt om een uiteenlopende trainingen mee te doen. Maar, hoe doe je dit eigenlijk? En voor welke manieren van training is een sporthorloge geschikt?

Ten eerste is een sporthorloge erg handig om je route te kunnen analyseren. Het is erg gemakkelijk om in verschillende sporthorloges een route te uploaden of zelf uit te stippelen. Dan krijg je tijdens je rit routeaanwijzingen en raak je de weg niet kwijt.

Voor trainen aan de hand van je hartslag zijn sporthorloges ook erg geschikt. Veel sporthorloges hebben zelf een hartslagmeter of zijn te koppelen aan een hartslagband. Ook hebben sommige sporthorloges de functionaliteit om te trainen aan de hand van hartslagzones. Op deze manier train je nog doelmatiger en efficiënter. Meer weten over dit soort trainen? Lees dan ons artikel over trainen aan de hand van hartslagzones.

Intervaltraining is een van de meest gebruikte vorming van trainen. Het idee hierachter is vrij simpel: korte periodes van intensieve oefening worden afgewisseld met rustperiodes. Met behulp van een sporthorloge kun jij je intervaltraining structureren.

Aangezien veel sporthorloges te koppelen zijn met sensoren zoals een weerstandsmeter of cadansmeter, kun je ook aan de hand van deze gegevens je training structuren.

Eigenlijk zijn de diverse trainingsmogelijkheden dankzij een sporthorloge zo goed als oneindig.

Het beste sporthorloge voor tijdens het fietsen: De Garmin Fenix 5

Garmin Fenix 5 sporthorloge

Wij hebben voor jou alvast het beste sporthorloge voor tijdens het fietsen uitgekozen. Dit is de Garmin Fenix 5. Wat maakt dit horloge nu zo geschikt voor fietsers?

Laten we voordat we ingaan op de tal van functionaliteiten eerst kijken naar de basiseigenschappen van dit horloge van Garmin. De Garmin Fenix 5 is een zwart vormgegeven horloge met een display van 1,3 inch. Het sporthorloge is met zijn 85 gram erg lichtgewicht. Ook in het donker is het display goed te gebruiken dankzij het kleurenscherm en de schermverlichting. Voor de weersomstandigheden hoef je niet bang te zijn aangezien dit horloge tevens waterbestendig is.

Op gebied van functionaliteiten maakt dit sporthorloge erg veel indruk. Dit heeft een simpele reden, namelijk dat dit horloge ontworpen is als een zogenaamde “multisport” horloge. Wat dit inhoudt is dat dit horloge niet ontworpen is met één sport in gedachte, maar meerdere. Denk hierbij aan sporten zoals wandelen, fietsen, hardlopen maar ook golf.

Met welke functionaliteiten is de deze Garmin nu uitgerust? Ten eerste heeft dit sporthorloge verschillende activiteitenprofielen. Hiermee krijg je met één druk op de knop de gegevens die je nodig hebt. Daarnaast is de Fenix 5 voorzien van een hoogwaardige GPS waardoor je nooit verdwaald raakt. Bovendien is het sporthorloge ook voorzien van andere instrumenten voor navigatie, zoals een barometer en een kompas.

Ook op gebied van connectiviteit veegt de Garmin Fenix 5 de vloer aan met de concurrentie. Het horloge is te koppelen met je smartphone maar ook met andere sensoren of apparaten dankzij de ANT+ en Bluetooth verbinding.

Zaken zoals hartslagmeting, calorieën teller, stappenteller en nog veel meer zijn allemaal te vinden op dit veelzijdige horloge. De accuduur van dit horloge verschilt. Als je bijvoorbeeld veelvuldig de GPS gebruikt is deze ‘slechts’ 24 uur. Gebruik je deze niet, dan kan het horloge op één accu wel 2 weken meegaan.

Eigenlijk is dit sporthorloge zo veelzijdig dat het onmogelijk is om alle functies hier op te noemen. Wil je nog meer weten over dit simpelweg geweldige sporthorloge?

Overigens zijn wij niet de enige die dit het allerbeste sporthorloge vinden. Nee, zelfs de experts zijn het met ons eens. De Garmin Fenix 5 heeft meerdere prijzen gewonnen, waaronder de ISPO Gold Award van 2017/2018. Ook andere gebruikers zijn enthousiast. Zij zijn “heel tevreden” en  prijzen vooral het strakke design, de talloze functies en de bouwkwaliteit.

Onze conclusie over dit horloge is erg simpel. Als je op zoek bent naar een veelzijdig, alleskunnend sporthorloge en dit model past binnen je budget, dan moet je deze eigenlijk halen.

Meer informatie kun je hier vinden

Ontdek de beste prijs:

Sporthorloge of fietscomputers/fietsnavigatie

Sporthorloge vs fietsnavigatie

Eerder spraken we in een eerder artikel over fietsnavigatie ook over sporthorloge. Onze conclusie luidde toen dat een sporthorloge an sich geen goede vervanging is van een fietsnavigatie. Dit geldt eigenlijk nog steeds. Als je moest kiezen tussen een sporthorloge of een fietsnavigatie, dan zou je doorgaans het beste kunnen kiezen voor een fietsnavigatie.

Dit komt voornamelijk doordat een fietsnavigatie een enorm gespecialiseerd product is. Het is maar geschikt voor één ding, namelijk het navigeren tijdens het fietsen en het laten zien van allerlei gegevens tijdens het fietsen. Hier zijn fietsnavigaties dan ook erg goed in.

Een sporthorloge daarentegen, kan ook veel meer. Een sporthorloge gebruik je de hele dag, elke dag van de week en elke week van het jaar. Je gebruikt hem niet alleen voor fietsen, maar ook voor andere sporten. Je gebruikt hem niet alleen voor sporten, maar ook voor dagelijkse zaken.

Omdat ze zo verschillend zijn, zijn ze ook erg lastig te vergelijken. Daarom zeggen wij het volgende: ben je op zoek naar een apparaat voor op je fiets en heb je geen behoefte aan andere functies, haal dan een fietsnavigatie. Wil je meer? Neem dan een kijkje naar een sporthorloge. Of waarom gebruik je ze niet gewoon allebei?

In het kort

Sporthorloges zijn complexe elektronische apparaten en in de toekomst zullen ze waarschijnlijk alleen nog maar complexer worden. Gelukkig weet jij nu precies waar je op moet letten wanneer je als fietser een sporthorloge wilt kopen. Omdat dit artikel nogal aan de lange kant is hebben we belangrijke punten hieronder op een rijtje gezet.

  • de meeste sporthorloges hebben een slaapmonitor, hartslagsensor, stappenteller, tredenteller, calorieënteller en sensoren die de snelheid en afgelegde afstand meten;
  • als fietser ‘moet’ je uitkijken naar functies en eigenschappen zoals: uitgebreide GPS, goede connectiviteit (ANT+ & Bluetooth), waterdichtheid, batterijduur en de algemene bouwkwaliteit;
  • een sporthorloge is veel veelzijdiger dan een activity tracker of een fietsnavigatie
  • de huidige marktleider op gebied van sporthorloges is Garmin met de nieuwe Garmin Fenix 5

(deposit + coolblue)

(coolblue)

(deposit + coolblue)

(coolblue )

(depositphotos)

(deposit )

(depositphotos)

(deposit)

(depositphotos)

(depositphotos)

(coolblue)

(coolblue)

(coolblue)

(coolblue)