Fietsers leggen soms flinke afstanden af. Wie ver van huis is kan vaak wel wat navigatiehulp gebruiken. Ook wie precies een bepaalde route (opnieuw) wil rijden is gebaat bij een fietsnavigatie met een duidelijke kaartweergave.
Daarnaast willen vooral de serieuze sporters een nauwkeurige en duidelijke weergave van snelheid, afgelegde afstand en andere nuttige informatie, zowel tijdens de rit als achteraf.
Het Taiwanese Mio hoort bij de drie grootste producenten van navigatieapparatuur en dashcams ter wereld. Op het gebied van fietsnavigatie dulden zij slechts het alomtegenwoordige Garmin boven zich.
We mogen dus wel wat van dit merk verwachten. Deze review richt zich op hun Cyclo 215, een vrij grote fietsnavigatie die veel beloofd. Laten we eens kijken wat daar in de praktijk van overblijft.
De Mio Cyclo-reeks
De hier geteste Mio Cyclo 215 maakt deel uit van de Cyclo 200-reeks, onderdeel van de Outdoor-serie. Op dit moment zijn er vier uitvoeringen: instapmodel 210, de 215 en 215 HC, en de top-of-the-line 220.
Alle modellen uit de Cyclo 200-serie hebben dezelfde vormgeving en zijn dus precies even groot.
De Cyclo 220 wordt weliswaar geleverd zonder de sensoren, maar dit model heeft wel de meest uitgebreide software. Denk hierbij aan extra functies voor Surprise Me, Turn-by-Turn to Track Start Point, Nevermiss en levenslange gratis map updates. Check de Mio website voor meer details.
Display en design
Binnen de Cyclo 200-serie valt de 215 op door een zwarte kast met een witte rand rond het scherm. Een ander detail is dat de 215 modellen als enige een zilverkleurige ON/OFF-knop hebben.
Het design is strak met mooi afgeronde hoeken en vloeiende randen. De harde kunststof voelt prettig aan en ligt prettig in de hand.
De hele Cyclo 200-serie is voorzien van een u-blox 7 GPS Chipset. Dit is een product van een bekende producent op het gebied van satellietcommunicatie.
De verschillen zitten hem in de kaarten, de mogelijkheid om het apparaat te koppelen met ANT+ sensoren. De routes en andere data zijn gemakkelijk te delen met de rest van de wereld via een aantal apps.
Kleuren touchscreen
Het kleuren touchscreen heeft een resolutie van 320 x 480 pixels en is 3,5” (8,9 cm) groot. De lichtsterkte van het display kan via de instellingen eenvoudig hoger of lager gezet worden. Ook bij fel zonlicht vond ik de display goed afleesbaar.
In de instellingen kun je de helderheid eenvoudig hoger of lager zetten. Daar stel je ook de timers van de verlichting (backlight) en de schermvergrendeling in, en hoelang de Cyclo bij inactiviteit moet wachten voor hij zichzelf uit mag schakelen.
Fysieke knoppen
De primaire bediening van de Cyclo-modellen gaat via het touchscreen. Er is maar één fysieke knop aanwezig: de ON/OFF knop. Deze geeft een goede tactiele feedback, maar indrukken gaat vrij zwaar. Zorg dus dat de cradle stevig aan het stuur of de framebuis bevestigd is, anders duw je het hele spul steeds omlaag.
De knop heeft verschillende functies, afhankelijk van wat er in het scherm staat en hoe lang je hem ingedrukt houdt.
Je zet het apparaat aan of uit door de ON-OFF knop drie seconden ingedrukt te houden.
Tijdens de opstartprocedure, die zo’n vijf seconden duurt, krijg je een aantal opstartschermen te zien met informatie over de firmwareversie en het gebruikte profiel.
Verder gebruik je de knop om terug te bladeren in een menu of helemaal terug naar het hoofdmenu te gaan. Het is tevens ook de schermontgrendeling.
Werking touchscreen
Het touchscreen laat je goed en snel door de menu’s navigeren, op een enkele vertraagde reactie na.
Met name bij het verschuiven van de kaart en in- en uitzoomen valt een lichte vertraging op. Dat went echter snel en staat een goede werking niet in de weg.
Bij kleine schermknoppen registreert het touchscreen de aanraking soms niet goed. De Cyclo piept wel, maar de knop op het scherm reageert niet. Een kwestie van heel precies mikken, dus. Bij de grote knoppen gebeurt dit niet.
Als het scherm een tijdje met rust gelaten wordt, gaat bij automatisch op slot. De tijdsduur hiervan is instelbaar. De ritregistratie, metingen en weergave daarvan gaan gewoon door, maar je kunt het scherm niet bedienen. Met een druk op de ON/OFF-knop is hij weer ontgrendelt.
Koppelen
De tracks kun je delen via een hele rij apps. Op dit moment worden Strava, Komoot, RouteYou, TrainingPeaks, Endomondo en Today’s Plan ondersteunt.
Hiervoor is wel de MioShare software nodig en de Mio Cyclo moet worden geregistreerd. Handig: de Mio website en MioShare maken gebruik van hetzelfde account.
Software
De CycloAgent software kun je van de Mio website downloaden. Deze software is nodig om de firmware van de Cyclo 215 bij te werken en de ritten te synchroniseren met de MioShare cloudservice.
CycloAgent werkt op een pc met Windows 7 of later en op een Apple computer met Mac OS X 10.2 of later. De verbinding gaat via de meegeleverde USB-kabel.
Als de 215 aanstaat en verbonden is, zal CycloAgent hem herkennen en controleren of de software up-to-date is. Dat gaat snel, maar het bijwerken van de software kan wel even duren.
Doe dit niet als je haast hebt, want de eerste keer duurde het bijna drie kwartier voordat de verschillende firmware-versies en kaartupdates geïnstalleerd waren.
Instellingen & opties
Op de doos staat een Start Up Key. Deze hoef je alleen bij het eerste gebruik in te voeren. Het accepteren ging snel en eenvoudig.
Na het beantwoorden van wat vragen over de gewenste interfacetaal, datum- en tijdnotatie, eenheden (metrisch of imperial), en wielomvang kun je het eerste profiel aanmaken. Je kunt de wielomvang in millimeters noteren of automatisch laten detecteren (via de sensor).
Profielen
Voor elk profiel kun je kiezen uit drie soorten fietsen (stadsfiets, mountainbike en racefiets). Je kunt ook nog een hardloopprofiel instellen. Je kunt ieder profiel een eigen naam geven en aanvullende informatie noteren.
Op basis van het gekozen profiel worden ook de geschikte routes berekend (zie Navigatie).
Vandaag wil je het bos in met de mountainbike en morgen met de racefiets? Prima, je kunt tot 6 verschillende profielen aanmaken.
Bij het opstarten zie je kort wat het huidige profiel is. Met de knop ‘Profiel wijzigen’ kun je dan direct een ander profiel kiezen. De Cyclo start dan opnieuw op met de ingestelde basisgegevens voor dat profiel.
Hardloopfunctie
De naam Cyclo doet anders vermoeden, maar je kunt ook nog een hardloopprofiel aanmaken. Met het apparaat aan je arm of in je hand kun je dan ook je positie, route en snelheid vastleggen.
Samen met een gekoppelde ANT+ pod aan je schoen en een ANT+ hartslagband kun je dan ook specifieke hardloopdata vastleggen.
Sensoren (ANT+)
Voor alle duidelijkheid, de Cyclo 215 ondersteunt alleen ANT+ sensoren, geen bluetooth. Overigens kan hij prima zonder sensoren gebruikt worden. De via GPS gemeten positie, snelheid en hoogte lijken accuraat genoeg.
Het is wel zo dat GPS tussen hoge bomen of bebouwing soms wat moeite heeft om alles bij te houden. De optionele ANT+ sensoren blijven dan gewoon hun werk doen. Met sensoren kun je ook meer en nauwkeuriger meten.
Via de instellingen kunnen de ingebouwde ritme/snelheidsensor, en optionele hartslagsensor, snelheidssensor en cadanssensor apart aan en uit worden gezet.
Hoofdmenu
Het kleurrijke en overzichtelijke hoofdmenu bestaat uit lekker grote digitale knoppen van 23mm x 23mm.
In een smalle rand bovenaan het scherm staan de tijdsaanduiding en een rijtje iconen die ingestelde profiel, de sensoren, de GPS-signaalsterkte en de batterijstatus tonen.
Dashboard
In het Dashboard vind je alle informatie over de actuele snelheid, afstand, etc. Je kunt tussen verschillende pagina’s bladeren, waarbij de meest linkse pagina altijd de kaartweergave is.
Je kunt het Dashboard op eenvoudige wijze volledig aanpassen aan je persoonlijke wensen. Welke informatie wil je zien, hoeveel knoppen per pagina, etc. Dit is zeker een van de grootste pluspunten van de Mio Cyclo 215.
Deze functie werkt ook zonder ingestelde route. Wel even vooraf op de rode ‘record’-knop drukken als je de metingen van de rit in je geschiedenis wilt opslaan.
De hoeveelheid data die kan worden weergegeven is enorm. Uiteraard de voor de hand liggende metingen als: huidige snelheid, de gereden afstand, de resterende afstand, de afstand tot de volgende afslag, de actieve tijd, hellingshoek, totale stijging, verbruikte calorieën, en je hartslag (mits er een hartslagmeter gekoppeld is).
Er is nog veel meer mogelijk. Zo kun je een pagina volbouwen met data voor de liefhebbers van hoogtemeters. Denk aan een grafiek met de hoogtemeters van hele rit en jouw positie daarin, en vensters met de afstand tot de volgende heuvel, de hellingshoek van die heuvel, jouw afstand tot de top en het huidige hellingspercentage.
Navigeren
In het menu Navigeren vind je de volgende bekende functies.
- Thuis (bereken een route vanaf je huidige plaats naar huis)
- Adres (bereken een route vanaf je huidige plaats naar een adres)
- Stoppen (stop met bijhouden van de route)
- Tracks (laat de lijst met gedownloade tracks zien)
- POI (laat een lijst met points of interest zien; bijv. restaurants)
- Naar begin (brengt je naar het begin van de route)
- Punt op kaart (bereken een route tot 200 km naar een punt op de kaart)
- Coördinaat (bereken een route naar coördinaten)
POI in detail
De POI-optie staat voor Point Of Interest; leuke of noodzakelijk locaties in je omgeving. Het kan erg handig zijn om even snel een route naar de dichtstbijzijnde supermarkt, fietsenwinkel of medische hulppost voorgeschoteld te krijgen. Ook geldautomaten, hotels en restaurants worden snel getoond.
Helaas is de lijst met POI’s is niet compleet. Zo ontbraken er vijf prominente hotels in de omgeving, terwijl er wel hotels uit andere plaatsen werden getoond.
Ook jammer is dat de vermelde afstanden hemelsbreed gemeten zijn. Een hotel aan de overkant van een meer werd vermeld als slechts 18 kilometer verderop. De te fietsen route was bijna 50 kilometer lang.
Best een groot verschil als je benen verzuurd zijn en je een einde aan je tocht wilt breien.
Navigeren via de kaart
De Cyclo 215 is voorzien van een complete kaart van Europa. Dat zal voor de meeste Nederlandse fietsers ruim voldoende zijn.
Je kunt de kaart met een vinger verplaatsen en je kunt in- en uitzoomen met twee knoppen die verschijnen als je even op het scherm tikt. De irritant piepende aanraakbevestiging kan gelukkig uitgezet worden.
De kaart reageert soms met wat vertraging, maar werkt verder wel goed. Een bestemming markeer je met een tikje op de kaart. Het vlaggetje dat verschijnt moet je vaak nog wel manipuleren om het precies op het gekozen doel te krijgen.
Na een tik op GO berekent de Cyclo 215 de snelste route. Een volgende tik op GO start de begeleiding van de rit. De Mio schakelt vervolgens over naar het Dashboard.
De route
De route is duidelijk op de kaart aangegeven. Een groene vlag geeft het beginpunt aan, een finishvlag markeert de bestemming. Je huidige positie is met een pijltje aangegeven.
Op de kaart zijn enkele vensters met aanvullende informatie zichtbaar. Linksboven zie je een pijl die aangeeft of je bij de volgende afslag links, rechts of rechtdoor moet. De bekende ‘keer om’-pijl ontbreekt niet, aangevuld met de tekst “Verkeerd, ga terug”.
Je snelheid en de resterende afstand staan standaard onderaan het scherm, maar je kunt zelf kiezen wat hier wordt getoond.
Verkeeerd rijden
Als je verkeert rijdt wordt snel de route herberekend. Als je hard rijdt op een plek met veel zijstraten valt op dat de Cyclo 215 soms wat traag is met de weergave van jouw werkelijke positie op de kaart. Als je even niet oplet ben je de afslag al voorbij voordat de navigatie het doorheeft.
De Mio vertelt je echter al snel dat je verkeerd gaat. Dan kun je doorrijden en de route opnieuw laten berekenen, of je gehoorzaamt de ‘keer om’-pijl en je rijdt terug naar de gemiste afslag.
Na controle bleek dat ik wel degelijk het juiste profiel gebruikte, en ook de kaart leek te kloppen.
Mio verwijst naar www.openstreetmap.org en distantieert zich van alle eventuele fouten op die kaarten. Het vreemde is echter dat op die site de bewuste afslag wel degelijk als wandelpad en niet als fietspad vermeld staat. Blijkbaar ging er iets mis in de interpretatie van de kaart.
Geschiedenis
De informatie achter de knop Geschiedenis ligt voor de hand. Hier vind je alle gereden ritten voor alle profielen terug. Je kunt het overzicht sorteren in tijdsduur of afstand.
Let op: hier staan alleen de ritten die je hebt opgenomen met de rode knop. Alle kilometers die zonder opname zijn gereden komen in deze lijst niet voor.
Surprise Me
De Surprise Me-functie is een leuke aanvulling op het repertoire. Hiermee worden maximaal drie routes voorgesteld. De lengte en route worden uitgerekend op basis van het ingestelde profiel en enkele instellingen.
Het werkt enorm simpel. Geef aan hoever of hoelang de route mag duren. Bij de laatste optie wordt ook om de gemiddelde snelheid gevraagd. Daarna druk je op GO en de Mio berekent de geschikte routes. Afhankelijk van de streek en de beschikbare wegen zullen ze een paar kilometer van elkaar verschillen.
Na het selecteren van een route en een tikje op de inmiddels vertrouwde GO-knop kom je in het navigatiescherm en kan de rit beginnen.
Nogmaals, vergeet niet op de ‘opname’-knop te drukken om de rit te registeren. Overigens worden gekozen routes sowieso in de tracks bijgezet, zodat je ze later nog eens kunt rijden. Handig!
Aansluitingen
De USB-aansluiting en de sleuf voor de geheugenkaart zitten achter een rubber flapje aan de onderkant. Effectief heeft de Cyclo 215 maar een aansluiting, want de geheugenkaartsleuf is uitsluitend bedoeld voor gebruik door een reparatiecentrum.
Waterdicht
De Cyclo 215 heeft een waterdichtheid van IPX5. Dat komt overeen met ‘sproeidicht’. Het apparaat is zonder problemen bestand tegen een straal water van 12,5 l/min vanuit elke hoek gedurende 3 minuten op een afstand van 3 meter.
Deze fietsnavigatie kan dus zonder problemen in de stromende regen gebruikt worden. Onderdompelen in een sloot is waarschijnlijk geen goed idee.
Batterijduur
De Cyclo krijgt z’n stroom van een niet-vervangbare lithium-ion-batterij. Een volledig opgeladen accu gaat volgens Mio 10 uur mee en in de praktijk haalde hij dat ook gemakkelijk. De exacte tijd is natuurlijk afhankelijk van het gebruik.
Als je elke dag een uurtje gaat fietsen hoef je hem hooguit eens per week op te laden. Sommige kilometervreters zullen hem wat vaker aan de stroom moeten hangen.
Een eenvoudige test leerde dat de Cyclo 215 ook tijdens het rijden kan worden opgeladen. Een kabeltje naar een powerbank werkte prima en het scherm bleef gewoon z’n ding doen. Zo kun je feitelijk eindeloos blijven rijden met navigatie.
Conclusie
De Mio Cyclo 215 is een prima fietsnavigatie voor alle sportieve en recreatieve gebruikers. Ik verwacht dat zelfs professionele sporters blij zijn met het grote scherm, de gebruiksvriendelijkheid en de mogelijkheid om een enorme hoeveelheid data op persoonlijke manier weer te geven.
Ook enthousiaste amateurs en recreanten zullen weinig spijt krijgen van de aanschaf van de Mio Cyclo 215. Juist voor deze groepen zijn het enorm intuïtieve gebruik en het persoonlijke Dashboard sterke aankoopargumenten.
Liefhebbers van meerdere sportdisciplines zullen blij worden met de optie om snel tot zes verschillende profielen aan te maken.
De keuze van Mio om vooral ANT+ te ondersteunen ligt voor de hand. In tegenstelling tot Bluetooth sensoren kan een ANT+ sensor tegelijkertijd met meerdere apparaten gekoppeld zijn.
Als je nog niet in het bezit bent van dit type sensoren, is dit misschien een mooi moment voor een upgrade. In dat geval kies je misschien beter voor de Cyclo 215 HC, die geleverd wordt met een complete set Mio ANT+ sensoren voor snelheid-, cadans- en hartslagmeting. De borstband voor de hartslagsensor zit er ook al bij.
De meeste online sport- en elektronicawinkels bieden een of meerdere modellen uit de Mio Cyclo 200-reeks aan. Deze recensie heeft je hopelijk alvast een goed beeld gegeven van de mogelijkheden van deze fietsnavigatie.
Laat een reactie achter
0 reacties