Mio Cyclo 400 review

8.4
4.2 1
Mio

Plus- en minpunten

  • De ‘Suprise-me’ functie is uniek en verrassend
  • Mooie route uitstippelen door de filters en de points of interests
  • Aantrekkelijk kleurenscherm
  • Eenvoudige bediening
  • Lange accuduur van 15 uur
  • Het is niet mogelijk om het kaartmateriaal uit te breiden
  • Weinig opties met betrekking tot connectiviteit
  • Geen externe sensoren
  • De handleiding is niet duidelijk
  • Geen Live Track

Review

Maak de mooiste avonturen mee op je fiets in heel Europa. Met de Mio Cyclo 400 bij de hand wordt deze ervaring nóg intenser. Deze fietscomputer houdt precies bij waar jij bent, hoe je moet rijden en wat voor prestaties je behaalt.

Ben jij benieuwd naar deze innovatieve uitvoering onder de fietscomputers? Lees verder en krijg meer informatie over de Mio Cyclo 400. Er wordt ingegaan op de volgende punten:

  • Wat is de Mio Cyclo 400;
  • Het ontwerp en het gewicht;
  • Hoe je het systeem moet monteren;
  • Interface;
  • Verbinding en connectiviteit;
  • Wat je allemaal met de 400 kan;
  • Batterijduur en opladen;
  • Verschil met de Mio Cyclo 405;
  • Verschil met de Mio Cyclo 605;
  • Is de Mio Cyclo 400 iets voor jou?

Wat is de Mio Cyclo 400?

De Mio Cyclo 400 is een andere fietscomputer in de serie van de Mio Cyclo’s. Het is de voorganger van de Mio Cyclo 405 en de opvolger van de Mio Cyclo 315. Net als de andere Mio Cyclo’s is de 400 jouw landkaart, je navigatie en een verlengstuk van je geheugen.

De fietscomputer heeft in vergelijking tot de 315 veel meer geïnstalleerde landkaarten. Het maakt niet uit waar je op vakantie gaat in Europa, de fietscomputer heeft van ieder Europees land de kaart. In totaal zijn er 38 landen standaard geïnstalleerd op de fietscomputer.

Het ontwerp en het gewicht

Mio Cyclo 400 zijkant

De Mio Cyclo 400 is qua uiterlijk weinig veranderd ten opzichte van de 315. De fietscomputer heeft een mooi slank ontwerp met afgeronde hoeken. De afmetingen van de 400-reeks zijn net iets anders:

  • Breedte: 7,37 centimeter
  • Hoogte: 12,94 centimeter
  • Diepte: 2,2 centimeter

Mio Cyclo 400 ontwerp

Het scherm is van hoge kwaliteit. Met een 4-inch scherm heeft de 400 een scherper en helderder beeld in vergelijking tot de voorgangers. Ook de resolutie heeft een update gehad. De resolutie van de 400 is 360 x 600 pixels. Daarmee behoort het beeldkwaliteit van de 400 tot één van de betere onder de fietscomputers.

Het ontwerp en het design zijn enorme pluspunten van de 400. Natuurlijk is het gewicht van het apparaat ook belangrijk. Een laag gewicht is essentieel voor een fanatieke fietser. Je hebt dan minder weerstand en daardoor betere prestaties. Gelukkig is de 400 licht in gewicht en zal het vrijwel geen blokkade zijn. Het navigatiesysteem heeft een gewicht van 0,177 kilogram.

Montage

Voor de montage van de 400 hoef je geen opleiding te hebben afgerond. Je krijgt een duidelijke handleiding meegeleverd over hoe je de fietscomputer moet bevestigen. Deze kun je op twee plaatsen vastmaken: op het stuur of op de stang. Je moet zelf kijken wat je het prettigste vindt fietsen, maar ook wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot je tweewieler.

De 400 klik je vast in een fietsbeugelkit. Stap je van je fiets af, dan kun je in een handomdraai het systeem eraf halen. Hiervoor moet je het apparaat naar links draaien. De ‘houder’ blijft gewoon op je fiets.

De 400 heeft geen externe sensoren. Na de montage van je fietscomputer kun je dus meteen van start.

Interface

Mio Cyclo 400 startmenu

De Mio Cyclo 400 heeft een hoge schermkwaliteit. Het apparaat heeft een 4-inch scherm met een matte schermcoating. Zelfs met een fel zonnetje boven je hoofd blijft het scherm goed leesbaar. Dit komt doordat de 400 een anti-reflectie scherm heeft. Hierdoor worden zonnestralen niet gereflecteerd.

De Mio Cyclo 400 heeft een aantrekkelijke, gezellige en kleurrijke interface. Het toegangsscherm bestaat uit 6 grote gekleurde knoppen. Via deze knoppen kun je naar Dashboard, Navigeren, Geschiedenis, ‘Suprise Me’ Functie, Training en Instellingen.

Ook de verdere inrichting van het systeem bevat veel kleur. Hierdoor zijn pictogrammen en andere elementen goed te herkennen, waardoor je eenvoudig kunt navigeren.

Touchscreen

De Mio Cyclo serie staat bekend om de fijne en aanrakingsgevoelige ‘touch’. Je kunt op allerlei manieren navigeren. Je kunt tikken, vegen en slepen. Op het toegangsscherm moet je tikken om door te gaan naar een nieuw scherm. Wil je inzoomen op de landkaart, dan moet je je vingers naar elkaar toe bewegen op het scherm (slepen). Wil je navigeren van het ene naar het andere scherm, dan is het mogelijk om te scrollen of naar links of rechts te vegen.

Kan de Mio Cyclo 405 HC verbonden worden met een app of computer?

Mio Cyclo 400 segmenten

Qua connectiviteit heeft de Mio Cyclo 400 minder mogelijkheden dan veel andere Mio Cyclo’s. De Mio Cyclo 400 heeft geen ANT+ en Bluetooth. Gelukkig is het wel mogelijk om je fietscomputer te koppelen aan je computer.

Je kunt de 400 via de meegeleverde USB-kabel aan je computer koppelen. In de handleiding staat beschreven hoe je dit aanpakt. De 400 is zowel te verbinden aan een Windows als aan een Mac. Zo kun je jouw ervaringen met anderen delen en nieuwe routes inladen.

Via de computer kun je jouw ervaringen delen op Strava. Helaas is er vanaf de fietscomputer zelf geen mogelijkheid om Strava te gebruiken. Je kunt dus ook geen Live Segmenten fietsen.

Voor wie is dit navigatiesysteem geschikt?

De 400 is opnieuw een prachtige uitvoering binnen de Mio Cyclo serie. De 400 is een fantastisch product voor iedereen die graag fietst. Wielrenners, mountainbikers en recreatieve fietsers kunnen hun lol niet op met dit apparaat op de fiets.

De 400 is meer geschikt voor de recreatieve fietser, dan voor de fanatieke sportieveling. Dit heeft verschillende redenen. De Mio Cyclo 400 heeft geen Bluetooth, WiFi of ANT+. Dit maakt gegevensoverdracht en het goed optimaliseren van de trainingen vrij lastig.

Daarnaast kun je met de 400 geen Live Segmenten rijden. Bijna iedere wielrenner gebruikt Strava en gaat wedstrijden aan met andere hobbyisten. Het gemis van Strava bij de 400 is groot.

Voor fietsers die minder competitief aangelegd zijn of graag bepaalde gezondheidsdoelstellingen willen behalen, is dit apparaat een luxe. De navigatie is duidelijk, je gereden routes worden bewaard en je kunt zelfs bepaalde trainingsprogramma’s instellen.

Wat kan je er allemaal mee?

De Mio Cyclo 400 is een geavanceerd navigatiesysteem met alles erop en eraan. Hieronder worden de belangrijkste en leukste specificaties toegelicht.

Van A naar B zoals jij wilt

Mio Cyclo 400 navigatie

De 400 maakt voor jou een aantrekkelijke route in een mum van tijd. Je hebt er vrijwel geen omkijken naar. Het systeem weet waar de gevaarlijke wegen zijn, en zal je daar dan ook niet heen sturen.

Is er een omleiding? Dat is geen probleem voor de 400. Het navigatiesysteem berekent heel snel een aangepaste route, waardoor je niet stil hoeft te staan langs de weg.

Het apparaat bepaalt de route, maar natuurlijk heb je zelf ook inbreng. Je kan aangeven welke wegen je liever fietst en welke paden je juist liever niet tegenkomt. Zo kun je de route filteren op hoofdwegen, fietspaden, onverharde wegen, wandelroutes en nog meer.

Laat je verrassen: Surprise me

De 400 heeft een leuk verrassingseffect. Dit verrassingseffect zie je meteen op je toegangsscherm. Het is de ‘Surprise-Me’ optie. De fietscomputer stelt voor jou 3 routes samen gebaseerd op afstand, bestemming of tijd. Het is aan jou welke van deze 3 routes je kiest.

De ‘Surprise-me’ functie is een enorm pluspunt. Je blijft niet hangen in je standaard rondje, maar het systeem stelt voor jou gewoon een hele andere route samen. Laat je verrassen!

Je weet altijd waar je heen moet en wat je staat te wachten

De 400 is qua navigatie echt een topper. Via het scherm word je nauwkeurig op de hoogte gehouden van het aantal kilometers dat je nog moet rijden en welke kant je op moet gaan. Onderin het scherm staat een pijl die je fietsrichting aangeeft.

Hoogtemeter

Ook is er  een hoogtemeter ingebouwd. Als je het scherm naar rechts sleept, krijg je precies te zien of je moet klimmen of dalen. In Nederland is deze weergave niet zo bijster interessant, maar als je gaat fietsen in Frankrijk of in Zwitserland dan is deze weergave heel handig.

De Trackback functie van de fietscomputer brengt je op de hoogte van je vertrekpunt. Je houdt daarmee prima in de gaten waar je allemaal bent geweest met je tweewieler.

Mooie stops maken dankzij interessante bestemmingen

Tijdens een fietstocht is het leuk om langs leuke, gezellige en / of mooie locaties te komen. Met de 400 hoef je je van te voren niet in te lezen op internet. De fietscomputer weet waar de interessante bestemmingen zijn. Deze points of interest staan op de kaart weergegeven. Zo zie je precies waar er geldautomaten staan, mooie uitkijkpunten zijn en waar je even ergens kunt eten of drinken.

Daag jezelf uit

Wil je trainingen rijden? Dat kan met de 400. Je ziet het meteen rechts onderin op het toegangsscherm. Je kunt allerlei soorten trainingen instellen en zo je fietstocht competitiever en spannender maken.

Batterijduur en opladen

Mio Cyclo 400 opladen

Een opgeladen 400 gaat 15 uur lang mee. Je kunt vroeg in de ochtend starten met een fietstocht en een hele dag doen met je accu. Via het batterij-icoontje rechts bovenin het scherm kun je zien hoe vol je accu daadwerkelijk is.

De accu is niet verwisselbaar. Is de fietscomputer leeg of wil je deze op tijd opladen? Met de meegeleverde adapter kun je de 400 opladen.

Is de 400 waterbestending?

De Mio Cyclo 400 is spatwaterdicht en IPX7 waterbestendig geclassificeerd. Je moet de fietscomputer natuurlijk niet in het water onderdompelen, maar het kan wel tegen één of meerdere druppels.

Wat is het verschil tussen de Mio Cyclo 400 en de Mio Cyclo 405?

De Mio Cyclo 400 is een ietwat simpelere uitvoering van de Mio Cyclo 405. Er zijn grote overeenkomsten waar te nemen tussen deze twee modellen. Beide fietscomputers kunnen geen fietsprestaties bijhouden en analyseren. Tevens zijn beide apparaten slank vormgegeven, hebben ze een kleurrijk scherm en zijn ze eenvoudig te navigeren.

Toch zijn er essentiële verschillen tussen de 400 en de 405 waar te nemen. De 405 heeft Live Strava, een hartslagsensor, een snelheidssensor, een vermogenssensor en een cadanssensor. De 400 niet.

Welke variant kan ik het beste kopen?

De Mio Cyclo 400 is minder interessant voor de fanatieke wielrenners, doordat het apparaat over minder sensoren beschikt én ook geen Strava-koppeling heeft. De 400 is veel interessanter voor de recreatieve fietser of de beginnende wielrenner.

Wat is het verschil met de Mio Cyclo 605?

De Mio Cyclo 605 is een uitvoering in de Mio Cyclo reeks met alles erop en eraan. Hoewel de 605 en de 400 op elkaar lijken, zijn er toch best wat verschillen tussen de fietscomputers te vinden.

De 605 heeft als enige in de serie WiFi. Zonder verbinding kan je gewoon gegevens overdragen. Daarnaast heeft de 605 veel meer trainingsopties en connectiviteit mogelijkheden. 605 heeft naast WiFi ook nog ANT+, Bluetooth, ANT+ sensor support en Bluetooth sensor support.

Welke variant kan ik het beste kopen?

De Mio Cyclo 605 is een enorm geavanceerd systeem. Voor de doorgewinterde wielrenner is de 605 een parel. Voor de recreatieve fietser of de minder fanatieke wielrenner is de 605 misschien iets teveel van het goede. De 605 is in prijs veel hoger dan de 400. Het is de vraag of een ‘gewone fietser’ gebruik gaat maken van al deze ver doorontwikkelde opties.

 

Conclusie: De Mio Cyclo 400 juist wel of NIET kopen?

De Mio Cyclo 400 is een mooi model uit de serie. Het navigatiesysteem heeft minder sensoren en minder connectiviteit mogelijkheden, maar voor de recreatieve fietser of de beginnende wielrenner hoeft dat helemaal geen issue te zijn.

Het systeem is een kei in navigeren. Via de dashboardschermen houd je eenvoudig je prestaties in de gaten en je kunt de afgelegde routes eenvoudig bewaren.

Bovendien maakt het niet uit waar je fietst in Europa. Met de 38 geïnstalleerde kaarten heb je in bijna ieder land in Europa navigatie op uitzondering van: Macedonie, Albanie en Montenegro. De volgende landen zijn wel beschikbaar: Andorra, Oostenrijk, Denemarken, België, Zwitserland, Duitsland, Spanje, Finland, Frankrijk, Groot Brittannië, Gibraltar, Ierland, Italië, Liechtenstein, Luxenburg, Monaco, Malta, Nederland, Noorwegen, Portugal, Zweden, San Marino, Vaticaanstad, Bulgarije, Tsjechië, Kroatië, Estland, Griekeland, Hongarije, Litouwen, Slowakije, Letland, Polen, Roemenië, Slovenië, Servië, Turkije, Oekraïne.

In combinatie met de points of interests en de filteropties kan je de mooiste routes maken, de leukste fietsvakanties inplannen en ambitieuze doelstellingen behalen! Is de Mio Cyclo 400 iets voor jou?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

11 reacties

Ik kan de mio 400 geen navigatie noemen Ik had de mio 315 en ging daar veel mee wandelen en fietsen in 3,5 jaar meer dan 8000 km gewandeld en ook nog meer dan 8000 km gefiets De mio 315 heeft me nooit in de steek gelaten meer dan 5 meter zat die er nooit naast maar scherm is kapot dan maar de 400 die beter zou moeten zijn
Ik heb op 5 December 2017 een mio 400 gekocht Deze kon zich niet lokaliseren en nam Ik zat op de track maar de 400 gaf aanwijzingen hoe ik daar moest komen De 400 waande zich 100 meter ernaast Een nieuwe gehad die had precies hetzelfde dus weer terug
De derde had ook hetzelfde En de vierde mio 400 die heeft ook weer hetzelfde met het opnemen van een track trekt hij een spoor dat er op somige plaatsen er 92 meter ernaast zit
Nu zeggen ze bij mio dat het niet beter kan Ze hebben me met reparatie net zolang bezig gehouden dat ik hem ook niet meer terug kan doen naar de winkelier dus zit ik nu met een toestel dat me anders stuurt terwijl ik goed zit Daar bestaat ook geen twijfel over bij mio zelf Ze kunnen al mijn opnames zien Vanaf 5 december heb ik alles dubbel opgenomen de mio 315 en de mio 400 en als ik de tracks op elkaar op de kaart leg is de mio 315 oke en de mio 400 gaat over de huizen en zels geregeld in een andere straat die er parallel mee ligt Alle gratis apps zijn veel beter en wijken minder dan 5 meter af

Na lang wikken en wegen een MIO 400 aangeschaft. Eerst uren martelen om hem te activeren, de activatiecode kon ik niet bevestigen op het apparaat. Toen dit uiteindelijk wel lukte, de kaarten en software ge-updated. Toen naar buiten om hem te proberen..... na anderhalf uur nog steeds geen verbinding met GPS terwijl de garmin van mijn broer onmiddellijk contact maakte.
Ik heb het apparaat weer geretourneerd, voor mij was dit de eerste en meteen de laatste MIO fietscomputer!

Dit artkel zegt: "Bovendien maakt het niet uit waar je fietst in Europa. Met de 38 geïnstalleerde kaarten heb je voor ieder land in Europa navigatie."

Dat is dus niet waar. Na aankoop komen wij tot de conclusie dat deze GPS niet geschikt is om in Macedonie, Albanie en Montenegro te fietsen. Deze zitten namelijk niet in de 38 landen en de kaartenset is ook niet uit te breiden. Een miskoop dus voor de wereldfietser, maar wellicht goed genoeg voor rondjes in de regio.

Beste Herman,
U heeft helemaal gelijk! Het artikel is conform uw bevinding aangepast.
Met vriendelijke groet

Scherm is helemaal niet goed afleesbaar bij vol vermogen en oplaad contact werkt slecht.
2 5

Bij max belichting is het bij zonlicht slecht tot niet afleesbaar. En reflecteert wel degelijk.
Kan het niet aflezen en is een grote ergenis.
De Garmin Touring van mijn vrouw is veel duidelijker.
Opladen gaat zeer moeizaam omdat het contact in de cyclo niet goed werkt en slechts op een bepaalde manier maakt de meegeleverde stekker contact. Door het schuin te houden.
Teleurstellend.

5 5

slechte gps verbinding ... soms meer dan 1 uur wachten..

helpdesk gebeld voor ondersteuning... daar is volgens mij niemand aanwezig... elke keer meer dan 1 uur wachten ... alleen piano muziek

5 5

Om de Mio Cyclo 400 op te laden moet je gebruik maken van de bij geleverde kabel met USB aansluiting.
Mijn vraag is, is voor deze Mio 400 ook een stekker voorradig zodat deze niet op de PC maar rechtstreeks met een stekker in het stopcontact gestoken kan worden???
Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen


Kees

5 5

Hoe kom ik te weten dat ik een nieuwe mio koop en of dat hij al een tijd op de plank ligt. Gr Ben Bremmer

1 5

Waardeloos, duurt meer dan een kwartier voordat er een GPS signaal ontvangen wordt. Ben al kilometers onderweg voordat er gegevens op het scherm verschijnen. Geld dus niet waard, spijt van aankoop

5 5

Wie wil voor mij de st.Jacobsroute er op zetten,op internet vele mooie tips ,maar ja .
Woon in breda

5 5

Slecht!
Al snel laadde de computer niet meer op.
Rode lampje brandt, geeft in het scherm laden aan, maar na uren laden is er daadwerkelijk niets bijgeladen.
Stekker maakt zeer slecht contact en moet daarbij geholpen worden.
Hele slechte kwaliteit!!
Aanbeveling: koop geen Mio producten, is ronduit slecht.
Zeer teleurgesteld en ga alsnog maar een Garmin aanschaffen.
Dit was een dure les en een grote bron van irritatie