De ultieme hybride fietsen keuzehulp

Hou je van veel fietsen maar wil je dezelfde fiets die je sportief gebruikt ook gebruiken voor woon-werkverkeer? Dan biedt een hybride fiets uitkomst. Het zit ‘m namelijk al in de naam: het is een hybride! Dit houdt simpelweg in dat die geschikt is voor allerlei verschillende situaties en toepassingen. Denk hierbij aan sportieve ritten, avontuurlijke tours maar ook aan woon-werkverkeer of het doen van de boodschappen. Hybride fietsen zijn simpelweg ideaal voor iedereen die van fietsen houdt maar het zich niet kan veroorloven om meerdere fietsen te hebben.

De ideale kruising tussen een stadsfiets en sportfiets

De ideale kruising tussen een stadsfiets en sportfiets

We zeiden het in de intro al, maar het kan zeker geen kwaad om nog eens te herhalen: een hybride fiets is een kruising tussen een sportieve fiets en een stadsfiets. Denk hierbij aan een fiets met een wat sportievere zit dan een normale stadsfiets, maar wél comfort en zaken zoals spatborden en/of een bagagedrager. Vaak zijn hybride fietsen lichter uitgevoerd dan de doorgaans zwaardere stadsfietsen. Daarnaast is er bij hybride fietsen ook meer de nadruk gelegd op de kwaliteit van de remmen, schakelgroep en de wielen. Deze worden tijdens het sportievere fietsen – ongeacht of dit nu crossen of een vakantietoer is – immers meer belast.

Voor wie?

Voor wie is zo’n hybride fiets nu geschikt? In principe kan een hybride fiets voor iedereen geschikt zijn. Bijvoorbeeld als je een gezondere levensstijl wilt aannemen en meer wilt gaan sporten. In dit geval kun je met de hybride fiets flink trainen zonder per se een “wielrenner” of “mountainbiker” te zijn. Deze fiets is dan ook meteen te gebruiken als normale stadsfiets.

Daarnaast zijn hybrides ook perfect geschikt om te gebruiken voor woon-werkverkeer. Moet je meer dan 10 kilometer naar werk of school fietsen? Met een gewone stadsfiets is dit niet ideaal, maar met een hybride fiets is dit gemakkelijk te doen.

Verder zijn hybride fietsen ook te gebruiken voor fietsvakanties en zelfs bikepacking tochten. Het is immers een sportieve fiets mét bagagedragers, spatborden en ruimte voor fietstassen.

Tot slot is een hybride fiets simpelweg geschikt voor iedereen die op zoek is naar een sportieve fiets, ongeacht de reden. Ongeacht of je nu wilt afvallen, je conditie wilt verbeteren, een fietstrektocht gaat maken of simpelweg een wat sportievere fiets wilt voor je dagelijkse boodschappen, dit type fietsen zijn dusdanig veelzijdig dat ze ideaal zijn voor een veelvoud aan toepassingen.

De verschillende soorten hybridefietsen

De verschillende soorten hybridefietsen

Voordat we verder ingaan op alle zaken omtrent hybride fietsen – waaronder het ultieme “hybride fiets kopen stappenplan” – moeten we eerst een belangrijk onderscheid maken. Namelijk, niet elke hybride fiets is hetzelfde. Dit klinkt misschien als vanzelfsprekend, maar er zijn wel degelijk belangrijke onderlinge verschillen tussen bepaalde hybride fietsen. Het is van belang om deze verschillen te snappen, anders loop je de kans dat je een fiets koopt die uiteindelijk niet aan je wensen voldoet.

Dus, hoe zit het precies? Doorgaans zijn hybride fietsen onder te verdelen in drie categorieën. Dit zijn:

  • cross hybrides
  • fitnessfietsen
  • toerfietsen

Cross hybride – ideaal voor op onverharde wegen

Wil je naast de begaanbare wegen ook onverharde wegen opzoeken met je hybride fiets? Dan moet je een zogenaamde cross hybride hebben. Deze hebben een aantal eigenschappen die vergelijkbaar zijn met mountainbikes – waaronder brede banden – waardoor ze ideaal zijn om te gebruiken op onverharde wegen. Denk hierbij aan zandpaden, gravel en zelfs modderige karrenpaadjes. Daarnaast zijn deze fietsen ook perfect om te gebruiken in de stad. Ze zijn voorzien van verlichting, spatborden en eventueel een bagagedrager.

Dus, in het kort, cross hybrides zijn ideaal voor iedereen die op zowel verharde als onverharde wegen wilt gaan fietsen. Met een cross hybride moet je niet de meest technische mountainbike routes uitkiezen, maar de gematigde routes zijn zeker te goed te doen en ook voor de stad is een cross hybride uitermate geschikt.

Fitnessfiets – sportieve fiets voor dagelijkse trainingen

Fitnessfiets – sportieve fiets voor dagelijkse trainingen

Een zogenaamde fitnessfiets is een sportieve fiets voor verharde wegen. In tegenstelling tot echte racefietsen zijn ze erg comfortabel, zijn ze gemakkelijk te onderhouden en kunnen ze tegen een stootje. Dit maakt ze dan ook perfect om dagelijkse trainingsritjes mee te maken of om mee naar het werk te fietsen. Fitnessfietsen hebben een sportief uiterlijk en bieden een gezonde balans tussen snelheid en comfort. Ze zijn voorzien van verlichting en spatborden.

Voor wie is zo’n hybride fitnessfiets geschikt? Voor iedereen die meer wilt gaan bewegen en een fiets zoekt waarmee hij of zij dagelijks naar het werk kan fietsen maar ook intensieve trainingsritten kan maken. Fitnessfietsen zijn overigens alleen geschikt voor verharde wegen. Wil je ook de bospaden opzoeken, dan moet je een cross hybride of mountainbike hebben.

Toerfiets – klaar voor je volgende fietsvakantie

Ga je op fietsvakantie? Gaaf! Dan is het vinden van een goede fiets belangrijk. In principe heb je geen speciale fiets nodig voor je fietsvakantie. Heb je bijvoorbeeld een betrouwbare en comfortabele racefiets, dan kun je die simpelweg gebruiken. Wil je echter een fiets die wat meer comfort biedt en doorgaans minder kwetsbaar is, dan heb je een toerfiets nodig. Deze zijn speciaal gemaakt voor lange dagen in het zadel met veel bagage. Daarom zijn ze ook uitgevoerd met bagagedragers, verlichting, spatborden, betrouwbare schakelgroepen en tal van eigenschappen die de betrouwbaarheid en veiligheid verbeteren. Daarnaast wordt er bij trekking fietsen ook rekening gehouden met het gewicht: je moet namelijk ook in de bergen uit de voeten kunnen!

Een hybride toerfiets is geschikt voor iedereen die sportiviteit graag combineert met veiligheid, betrouwbaarheid en comfort. Toerfietsen zijn ideaal voor op fietsvakantie maar kunnen ook met gemak worden gebruikt als fiets voor langere ritten in Nederland of woon-werkverkeer. Doorgaans zijn de meeste toerfietsen alleen geschikt voor verharde wegen.

Keuzehulp: in 7 stappen de perfecte hybride fiets voor jou!

Keuzehulp: in 7 stappen de perfecte hybride fiets voor jou!

Het vinden van een fiets die aan jouw wensen voldoet is niet altijd even makkelijk. Dit gaat natuurlijk ook op voor hybride fietsen! Ten eerste moet je op de hoogte zijn van alle keuzes die je hebt en moet je achterhalen wat je nu eigenlijk van de fiets verwacht. Vervolgens moet je knopen gaan doorhakken en zo kom je – hopelijk – uiteindelijk uit bij de perfecte fiets.

Maar hoe kun je dit nu het beste aanpakken? Dat kan nog best wel eens lastig zijn. Daarom hebben wij hieronder zeven essentiële stappen neergezet die je moet nemen wanneer je een hybride fiets koopt. Doorloop deze zorgvuldig en je hebt binnen no time de ideale fiets gevonden!


Stap 1: Cross, fitness of toer hybride fiets?
Stap 1: Cross, fitness of toer hybride fiets?

We hadden het hier eerder al uitgebreid over, maar we herhalen het nogmaals kort: je zult de keuze moeten gaan maken tussen een cross hybride, een fitnessfiets en een toerfiets. Ben je nog niet zeker welke je wilt? Hieronder vind je voor elk van deze types het ideale gebruik:

TypeGebruik
Cross hybrideGeschikt voor onverharde wegen, ook goed te gebruiken voor woon-werkverkeer en boodschappen
FitnessfietsComfortabeler dan racefiets, ideale balans tussen snelheid en comfort. Geschikt voor sportieve ritten op verharde wegen en dagelijkse toepassingen.
ToerfietsPerfect voor lange ritten dankzij comfort, betrouwbaarheid, veiligheid en lage gewicht. Vaak gebruikt voor fietsvakanties, bikepacking of andere fietstrektochten. Daarnaast ook te gebruiken voor woon-werk verkeer en andere dagelijkse toepassingen.

Nu je – hopelijk – een keuze hebt kunnen maken, is het tijd om door te gaan naar de volgende stappen.


Stap 2: De juiste afmetingen bepalen

Misschien wel het belangrijkste aan een fiets, ongeacht of het nu een hybride fiets of een ander soort fiets is – is hoe deze past. De afmetingen moeten perfect overeenkomen met je lichaam, anders kun je last krijgen van blessures en fiets je simpelweg niet comfortabel. Met welke afmetingen moet je allemaal rekening houden? Hieronder een handig lijstje, onder andere met wat links naar hoe je precies de juiste afmeting vindt:

  • Framehoogte: let op! De ‘rekensom’ die wordt gebruikt is voor racefietsen, gebruik voor een hybride fiets een andere som. Bereken het hier.
  • Wielformaat: iedereen die langer is dan 1.70 moet een fiets hebben met banden van 28 inch. Kleinere mensen moeten kijken naar wielen van 26 inch.
  • Breedte van het stuur: hoe breder, hoe beter de controle. Afhankelijk van eigen voorkeur.
  • Banden: formaat moet overeenkomen met zowel de diameter als de breedte van de wielen. Geldt voor zowel de binnen- als de buitenbanden.
  • Geometrie van het frame: doorgaans zit je op een hybride fiets vrij rechtop (vergeleken met een racefiets). Heb je een slechte rug of ben je niet al te flexibel, let hier dan extra op.

Stap 3: Aantal versnellingen en schakelgroep
Stap 3: Aantal versnellingen en schakelgroep

Wanneer er wordt gesproken over een schakelgroep, heeft men het in feite over de aandrijving van de fiets, ofwel alle bewegende onderdelen. Dus over de cranks, ketting, voor- en achterderailleur, shifters, remmen en de cassette. Welke schakelgroep en hoeveel versnellingen je nodig hebt verschilt van je beoogde gebruik. Ga je bijvoorbeeld met je toerfiets naar de Alpen of moet je voor je rit van 30 kilometer naar werk door de duinen fietsen, dan is het handiger om een fiets met veel verschillende versnellingen te hebben.

Over het aantal versnellingen hebben we het volgende te zeggen. Ga je in Nederland fietsen en nergens anders? Dan heb je genoeg aan maximaal 21 versnellingen. Ben je echter van plan om ook in het buitenland te fietsen, op plekken met veel hoogteverschil, dan is een fiets met minstens 27 versnellingen zeker aan te raden.

Hoe zit het dan met de ‘versnellingsgroep’ die aan de fiets gemonteerd is?
De meeste hybride fietsen zijn uitgerust met een Shimano schakelgroep. Hoe beter de groep, hoe minder snel deze slijt en hoe gemakkelijker je schakelt. Shimano heeft de volgende versnellingsgroepen voor hybride fietsen:

  1. Beste: XT
  2. SLX
  3. Deore LX
  4. Deore
  5. Alivio
  6. Acera
  7. Goedkoopste: Altus/Tourney

De Shimano Altus/Tourney groep is dus de budget-groep van het gerenommeerde merk, terwijl de Shimano XT verreweg de beste onderdelen heeft. Belangrijk om te vermelden is dat de groep die op de fiets zit, in grootte mate de aanschafprijs van de fiets bepaalt. Ga je bijvoorbeeld voor een hybride fiets met Shimano XT, dan moet je bereid zijn om flink wat geld neer te leggen. Dat is dus niet voor iedereen weggelegd.

Hybride fietsen zijn normaliter niet uitgerust met de allerbeste schakelgroepen. Ze zijn immers bedoeld als veelzijdige fietsen, niet als specialistische fietsen. Veel cross hybrides en fitnessfietsen zijn uitgerust met een Altus, Acera of Alivio groep, hybride toerfietsen vaak met een wat betere Shimano Deore groep. Hybride fietsen met een nóg betere groep zijn zeldzaam, dan kom je namelijk meer op het terrein van de speciale trekkingsfietsen. Dit zijn fietsen speciaal ontworpen voor lange, avontuurlijke fietsvakanties en niets anders.


Stap 4: Ketting of riemaandrijving

Wil je een fiets waarvan de aandrijving duurzaam en onderhoudsvrij is? Dan moet je gaan voor een hybride fiets met een zogenaamde riemaandrijving. Bij een riemaandrijving wordt er gebruik gemaakt van een kunststof riem in plaats van een traditionele ketting. Zo’n riemaandrijving brengt meerdere voor- en nadelen met zich mee.

Het grote voordeel van een riemaandrijving is het feit dat het vrijwel compleet onderhoudsvrij is. De kunststof riem verslijt namelijk minder snel dan een ketting en daarnaast zitten de versnellingen verwerkt in de naaf of de trapas. Het onderhouden van een derailleur is dus ook niet meer nodig. Verder hoef je de riem niet te smeren, zal deze niet roesten en blijft de riem – in tegenstelling tot een traditionele ketting – zo goed als schoon.

Helaas kent riemaandrijving ook een aantal nadelen. Zo is er voor dit type aandrijving een speciaal type frame nodig. Verder kan een riemaandrijving alleen worden gebruikt in combinatie met een naafversnelling. Dit type versnellingsbak heeft doorgaans minder versnellingen dan een standaard derailleurversnelling. Bovendien zijn (hybride) fietsen met riemaandrijving duurder dan een fietsen met traditionele aandrijving.

Al met al zal je keuze afhangen van je eigen wensen en natuurlijk je budget. Ben je bereid om wat meer geld uit te geven aan een duurzame en onderhoudsvrije riemaandrijving en vind je het niet erg dat je hierdoor minder versnellingen tot je beschikking hebt? Ga er dan voor. Zo niet, dan is er ook meer dan genoeg keuze uit hybride fietsen met een traditionele aandrijving.


Stap 5: Remmen

Stap 5: Remmen

Het belangrijkste onderdeel van de fiets zijn de remmen. Remmen zijn letterlijk en figuurlijk van levensbelang! Doorgaans heb je twee opties: schijfremmen of de welbekende velgremmen. Schijfremmen zijn de afgelopen jaren enorm in populariteit toegenomen. Waarom? Ten eerste hebben ze een enorme remkracht en kan het remmen goed worden gedoseerd. In de regen boeten ze niet in aan remkracht en verslijten zullen ze niet. Ook worden ze bij veelvuldig remmen – zoals in een afdaling – niet te warm.

Velgremmen daarentegen, worden wél warm tijdens zo’n afdaling. Daarnaast werken ze minder goed in natte omstandigheden en moeten de remblokjes jaarlijks worden vervangen. Wél zijn velgremmen een stuk lichter dan schijfremmen.

Desondanks raden wij voor toerfietsers hydraulische schijfremmen aan. Koop je een fitnessfiets of cross hybride, dan is het voornamelijk eigen voorkeur.


Stap 6: Veiligheid en zichtbaarheid

Een fiets moet veilig en zichtbaar zijn. Als fietser ben je immers een kwetsbare verkeersdeelnemer en een ongeluk schuilt in een klein hoekje. Daarom is het van belang dat je goed zichtbaar bent, vooral in slechte weersomstandigheden en in het donker. We kunnen het belang van degelijke fietsverlichting niet vaak genoeg benadrukken.

Let daarom goed op of de fiets die je op het oog hebt ook beschikt over goede voor- en achterverlichting. Hybride fietsen zijn vaak voorzien van een naafdynamo. Zo’n naafdynamo werkt uitstekend, maar is wel vrij zwaar. Heb je dit gewicht liever niet, dan kun je ook kijken naar elektrische verlichting. Houd dan wel rekening met de batterijduur van de verlichting, vooral tijdens lange ritten.

Heb je de perfecte fiets gevonden maar is de verlichting op de fiets drie keer niks? Dan kun je kijken naar fietsverlichting die los te kopen is. Vaak wordt de voor- en achterverlichting samen verkocht als setje. Meer weten over fietsverlichting? Lees dan ons artikel over de beste fietslampen voor minder dan €100!

Natuurlijk kun je zelf nog meer doen om extra zichtbaar te zijn op de fiets. Opvallende fietskleding, reflectoren, een felgekleurde fietshelm, noem maar op.


Stap 7: Comfort (Vering, houding, geometrie, stuur & zadel)

Stap 7: Comfort (Vering, houding, geometrie, stuur & zadel)

Bij Stap 2 benoemden we kort het belang van comfort. Het vinden van de juiste afmetingen speelt hier een essentiële rol in. Daarnaast moet er – zoals ook al werd verteld – rekening worden gehouden met de geometrie van de fiets: zit je uitgerekt op de fiets of juist rechtop? Doorgaans wordt rechtop zitten als comfortabeler ervaren als uitgerekt.

Daarnaast zijn er ook andere zaken die een rol spelen bij het comfort op de fiets. Zo moet het stuur precies de goede hoogte hebben en moet de stuurpen het juiste formaat hebben. Natuurlijk is een comfortabel zadel erg belangrijk, anders kun je last krijgen van zadelpijn. Het belang van de juiste bandenspanning moet ook niet worden onderschat.

Naast het zadel, het stuur en de stuurpen speelt ook de vering een doorslaggevende rol. Niet elke weg is een biljartlaken – helemaal in het buitenland niet – en dus is degelijke vering af en toe wel fijn. Na het succes van vering bij mountainbikes worden steeds meer stadsfietsen en hybride fietsen uitgerust met voor- en achtervering. Dit zorgt voor minder trillingen en meer snelheid op hobbelige wegen. Vering maakt echter ook dat de fiets een stuk zwaarder is én dat de prijs van de fiets hoger ligt. Overigens zijn alle cross hybride fietsen uitgerust met vering in de voorvork.


Het belang van goed onderhoud

Het belang van goed onderhoud

Voordat je je nieuwe hybride fiets koopt willen we je eerst nog op het hart drukken dat het goed onderhouden van je fiets van essentieel belang is! Goed en regelmatig onderhoud zorgt ervoor dat je fiets betrouwbaarder, sneller & veiliger is. Daarnaast zal de fiets als gevolg van goed onderhoud langer meegaan. Geef de fiets daarom jaarlijks een grote beurt en vaak een goede poetsbeurt. Vergeet ook niet je ketting te smeren en ontvetten en regelmatig te controleren in wat voor staat de diverse onderdelen van de fiets verkeren.

Reviewed
Reviewed

Ben je aan het kijken naar verschillende hybride fietsen aan de hand van ons handige stappenplan maar kom je er alsnog niet uit? Vrees dan niet! Wij zullen hier namelijk drie verschillende hybride fietsen uitlichten aan de hand van de hierboven genoemde stappen. Zo zie je hoe de stappen het beste kunnen worden toegepast. Misschien is het zelfs zo dat de perfecte hybride fiets voor jou hier al tussen staat!

We zullen een kijkje nemen naar drie verschillende fietsen van B’Twin, een van de fietsmerken van de Decathlon. Waarom alleen maar deze fietsen? We hebben deze fietsen gekozen niet omdat ze beste zijn, maar omdat ze een sterke prijs-kwaliteitsverhouding hebben en omdat de Decathlon heel Nederland dekt. Waar je ook woont, er is altijd wel een Decathlon in de buurt waar je de fiets in echt kunt bekijken.

B’Twin Hoprider 100 – Sportieve fiets voor woon-werkverkeer
B’Twin Hoprider 100 – Sportieve fiets voor woon-werkverkeer

Moet je een flinke afstand afleggen naar werk of naar school? Of wil je om een andere reden een fiets die wat sportiever is dan een standaard stadsfiets? Dan zit je met de B’Twin Hoprider 100 helemaal goed. Deze fiets is namelijk comfortabel, snel, stevig en betrouwbaar. Ideaal voor ritjes in de stad maar ook voor lange ritten in het buitengebied.

De B’Twin Hoprider 100 heeft maar liefst 21 versnellingen – meer dan genoeg voor in Nederland – en is uitgerust met de Shimano Altus versnellingsgroep. Dit is misschien niet de beste Shimano versnellingsgroep die er is, maar hij zal je zeker niet tegenhouden. Voor zowel korte als lange ritten in Nederland is deze groep perfect.

Deze hybride fiets is verkrijgbaar in verschillende maten, S, M of L. De kans is groot dat de ideale maat voor jou hier dus tussen zit. De aandrijving gaat aan de hand van een simpele ketting en de fiets is niet voorzien van extra vering. De Hoprider 100 wordt standaard geleverd met goede voor- en achterverlichting en beiden wielen zijn voorzien van extra reflectoren.

Natuurlijk heeft de B’Twin Hoprider 100 ook een comfortabel zadel, volwaardige spatborden en een bagagedrager met een draagvermogen van maximaal 18 kilogram.

Al met al is de B’Twin Hoprider 100 een echte allrounder geschikt voor lange ritten naar werk, toerritten in het weekend en dagelijkse toepassingen zoals de boodschappen doen. De verlichting en reflectoren maken dat de fiets goed zichtbaar is, de Shimano Altus versnellingsgroep werkt prima en de bagagedrager maakt dat je een veelvoud aan fietstassen kunt gebruiken met deze fiets.

Klik hier voor meer informatie over de B’twin Hoprider 100

Voordelen

• betaalbaar
• comfortabele houding en zadel
• goede zichtbaarheid dankzij verlichting en reflectoren
• verkrijgbaar in drie verschillende maten

Nadelen

• Shimano Altus versnellingsgroep is niet geweldig
• geen extra vering
• alleen maar te kopen in neutrale blauwe kleur

B’Twin Riverside 500 – Betaalbare cross hybride
B’Twin Riverside 500 – Betaalbare cross hybride

Wil je gewoon door de stad kunnen fietsen maar ook over bospaden kunnen crossen? Dan moet je natuurlijk een cross hybride zoals de B’Twin Riverside 500 hebben. Deze cross hybride is voorzien van een verende voorvork, schijfremmen en heeft een aantal uitstekende eigenschappen.

Laten we beginnen bij de versnellingsgroep. Deze is erg eenvoudig: de Riverside 500 heeft 9 versnellingen. Verder is de versnellingsgroep een bijeenraapsel van onderdelen van B’Twin zelf, waaronder de voor- en achterderailleur. We weten niet echt hoe duurzaam deze onderdelen zijn vergeleken met onderdelen van Shimano, maar de tijd zal het leren.

Ook de B’Twin Riverside 500 is te verkrijgen in de maten S, M of L en in slechts één kleurstelling. Jammer, maar de originele kleurstelling ziet er naar onze mening goed uit. De aandrijving gaat aan de hand van een traditionele ketting. Dit vereist regelmatig onderhoud maar is wel een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld een riemketting, iets wat je nauwelijks op cross hybrides ziet.

Op het gebied van comfort is er niets te klagen. De voorvork heeft vering, het zadel is comfortabel en ook over het stuur is er niks op te merken. B’Twin heeft voor de Riverside 500 gekozen voor mechanische schijfremmen. Deze hebben weliswaar minder remkracht dan hydraulische schijfremmen, maar werken wel goed in natte omstandigheden en zullen ook niet te warm worden bij afdalingen.

Jammer is dat er niet echt gedacht is aan veiligheid: de Riverside 500 is niet voorzien van voor- en achterverlichting en heeft ook geen reflectoren. Ondanks het feit dat deze gewoon los te kopen zijn is dit toch een gemiste kans.

Daarnaast heeft deze cross hybride van B’Twin ook geen spatborden. Ook deze zijn voor een zacht prijsje los verkrijgbaar, maar wederom een gemiste kans.

De B’Twin Riverside 500 is de ideale cross hybride voor iedereen met een laag budget. Het is een simpele, recht toe, recht aan hybride fiets met een bescheiden aantal versnellingen en B’Twin onderdelen. Het comfort is uitstekend dankzij het zadel, het stuur een de verende voorvork maar op gebied van veiligheid laat de fiets wat steekjes vallen.

Klik hier voor meer informatie over de B’twin Riverside 500

Voordelen

• betaalbaar
• erg comfortabel
• gave kleurstelling
• te proberen in elke Decathlon-zaak in Nederland
• hydraulische schijfremmen (helaas geen mechanische)

Nadelen

• slechts 9 versnellingen
• geen Shimano versnellingsgroep
• geen verlichting
• geen spatborden

B’Twin Hoprider 900
B’Twin Hoprider 900

Ga je op fietsvakantie en ben je op zoek naar een betrouwbare, hoogwaardige hybride fiets die je thuis ook kunt gebruiken als stadsfiets? Zoek dan niet verder, de B’Twin Hoprider 900 is de fiets voor jou! Zoals je misschien al ziet is de Hoprider 900 de grote broer van de Hoprider 100. De Hoprider 900 verschilt enorm van zijn kleine broertje, vooral op gebied van versnellingsgroep en comfort.

Deze B’Twin is namelijk uitgerust met de hoogwaardige Shimano Deore versnellingsgroep met maar liefst 27 versnellingen! Daarnaast is het frame van de fiets extra licht uitgevoerd, wat samen met de versnellingsgroep maakt dat deze fiets ideaal is voor in de bergen.

Net zoals de voorgaande twee fietsen is de Hoprider 900 te verkrijgen in drie maten en slechts één kleurstelling. De aandrijving gaat aan de hand van een traditionele ketting die af en toe onderhoud vereist. Net zoals de Hoprider 100 wordt deze hybride fiets standaard geleverd met goede voor- en achterverlichting en reflectoren op meerdere plekken, zoals de wielen en de banden.

De hydraulische remmen werken perfect in natte omstandigheden en hebben een uitstekende remkracht. Ook zullen ze tijdens afdalingen niet te warm worden. De Hoprider 900 is daarnaast voorzien van hoogwaardige Schwalbe Marathon buitenbanden.

Verder is het stuur in hoogte verstelbaar, voorzien van bar ends en ergonomische grepen en is de fiets uitgerust met een Selle Royal-gelzadel. Dit alles maakt dat deze B’Twin een uitermate comfortabele fiets is. Natuurlijk is de fiets ook voorzien van een bagagedrager, spatborden en een volledige kettingkast.

In het kort is de B’Twin Hoprider 900 de ideale fiets voor lange toerritten, kortere fietsvakanties en natuurlijke dagelijkse toepassingen, zoals woon-werk verkeer of het doen van de boodschappen. De versnellingsgroep is indrukwekkend, de fiets zelf is erg comfortabel en ook de veiligheid is uitstekend. In principe laat de B’Twin Hoprider 900 niets te wensen over!

Klik hier voor meer informatie over de B’twin Hoprider 900

Voordelen

• betaalbaar
• erg comfortabel dankzij de 27 versnellingen!
• goede voor- en achterverlichting en reflectoren
• beschikt over hydraulische remmen
• te proberen in elke Decathlon-zaak in Nederland

Nadelen

• slechts 1 kleurstelling

Hybride fietsen in het kort

Hybride fietsen in het kort

Hybride fietsen zijn een uitgebreid onderwerp waar we nog jaren over zouden kunnen praten. Maar, dit artikel is inmiddels al lang genoeg dus laten we dat vooral niet doen. Wij hopen dat je aan de hand van deze uitgebreide keuzehulp de geschikte hybride fiets vindt en weet waar je op moet letten. Heeft deze keuzehulp je verder geholpen? Laat het ons dan weten in de comments!

Leuk artikel? Deel het!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Er zijn nog geen reviews!

shares