Ketting smeren: de handleiding voor elk type fiets(er)

De ketting: het is misschien wel een van de meest verwaarloosde onderdelen van een fiets. En dit terwijl de ketting een essentieel onderdeel van de fiets is.

Het maakt immers deel uit van de drivetrain – het mechanisme waarmee de fiets jouw noeste arbeid omzet in voorwaarts momentum.

Daarom moet elke fietser, van wielrenner tot stadsfietser, af en toe zijn of haar ketting smeren.

Hier ontdek je alles wat jij over het smeren van je fietsketting moet weten.

Wanneer moet je je ketting smeren en waarom eigenlijk?

Wanneer moet je je ketting smeren en waarom eigenlijk?

Een goed gesmeerde ketting slijt een stuk minder snel dan een ketting die niet wordt onderhouden. Ook andere onderdelen die in aanraking komen met de ketting slijten sneller wanneer deze vuil is.

Denk hierbij aan dure onderdelen van je schakelgroep zoals de het voorblad, de cassette en de derailleurs.

Oké, wil je lang van je fiets blijven genieten, dan is de ketting af en toe smeren dus van groot belang.

Maar wanneer weet je nu dat je deze moet smeren?

Dit hangt af van hoe vaak je fietst en wat voor olie of wax je gebruikt. Maakt je ketting een piepend geluid, dan kan dit een indicatie zijn dat deze gesmeerd moet worden. Ook na lange, winterse regenbuien doe je er verstandig aan om de ketting te smeren.

Wat veel fietsers doen, is de ketting smeren nadat zij een bepaalde afstand hebben afgelegd. Bijvoorbeeld na elke 200 afgelegde kilometers. Een kanttekening bij deze ‘techniek’ is het feit dat je hiervoor wel een grove schatting moet hebben van hoeveel km je aflegt.

Daarnaast moeten bepaalde smeermiddelen vaker of minder vaak dan anderen worden aangebracht.

Verschillende soorten smeermiddel

Smeermiddelen voor de ketting zijn er in verschillende vormen. Doorgaans vallen er drie verschillende te onderscheiden: smeerolie, smeerolie voor natte omstandigheden (“wet lube”) en kettingwax.

Dry Weather Lube

Standaard smeerolie, zoals Dry Weather Lube van Cyclon, zijn uitermate geschikt voor fietsers die vooral verwachten te fietsen in droge omstandigheden. Dit type smeermiddel is betaalbaar, smeert de ketting goed en trekt nauwelijks vuil aan.

B’Twin Teflon smeerolie

Fiets je in veranderende weersomstandigheden, dan moet je zogenaamde wet lube hebben. Dit type smeermiddel is beter bestand tegen water dankzij de toevoeging van Teflon. Onze favoriete wet lube is de spotgoedkope B’Twin Teflon-smeerolie.

Btwin smeerwax

Tot slot heb je kettingwax, zoals deze van B’Twin. Kettingwax zorgt voor een schone ketting na iedere rit – mits je de wax aanbrengt op een ketting die écht goed schoon is. De wax vormt een beschermende laag op de ketting, waardoor deze vuil en vloeistof zonder moeite afstoot. Ontvetten is hiermee verleden tijd!

Zo smeer je de ketting van elk type fiets

Niet elke ketting moet elke op dezelfde manier worden gesmeerd. Wat voor smeermiddel je dient te gebruiken hangt af van de weersomstandigheden én van het type fiets.

Daarom hebben we onze uitleg onderverdeeld aan de hand van de verschillende soorten fietsen:

  • ‘Normale’ fiets (stadsfiets)
  • Racefiets
  • Mountainbike

Wel bestaat het onderhouden van elke fietsketting ongeveer uit dezelfde twee stappen: (1) het schoonmaken van de ketting en (2) het smeren van de ketting.

Stadsfiets

Stadsfiets

Doorgaans maak je op je stadsfiets (onbewust) veel kilometers. Elke dag naar werk of school fietsen, boodschappen doen: de kilometers tellen al snel op. De ketting goed onderhouden is daarom van essentieel belang.

Voordat we ingaan op hoe je dit het beste kunt aanpakken, behandelen eerst wat je nodig hebt:

  • een schone doek
  • smeermiddel, bij voorkeur kettingolie (voor dit type fiets!)
  • ontvetter voor fietskettingen

Voor een stadsfiets gebruik je bij voorkeur een kettingolie die veel druk aankan en niet makkelijk wegspoelt in een regenbui. Overigens kiezen we in dit geval olie in plaats wax, omdat wax aanbrengen langer duurt en wat meer precisie vereist.

Nu is het tijd om de ketting zelf schoon te maken en te smeren:

  1. Sommige stadsfietsen hebben een dichte kettingkast. Haal deze voorzichtig los – let op dat je ‘m niet beschadigd!
  2. Maak vervolgens de ketting schoon met ontvetter en een droge doek. Doe dit niet te grondig! Op deze manier verwijder je namelijk ook het cruciale vet tussen de schakels. Gebruik dus ook geen hogedrukspuit.
  3. Vervolgens smeer je de kettingolie over de ketting. Doe dit door de kettingolie boven de ketting te druppelen, precies daar waar de kettingdeeltjes in elkaar draaien. Let op: gebruik niet te veel smeermiddel. Laat vervolgens de olie voor een paar uur inwerken.
  4. Heb je te veel olie gebruikt? Veeg de onnodige olie weg met een droge doek.

Racefiets

Racefiets

Bij een racefiets is het van bijzonder groot belang dat de ketting goed worden verzorgd. Racefietsen en diens schakelgroep zijn namelijk alles behalve goedkoop! Je hebt de volgende spullen nodig:

  • een schone doek
  • smeermiddel, voor racefietsen bij voorkeur wax (lees hieronder waarom)
  • alleen bij de eerste keer nodig: ontvetter

Waarom kettingwax gebruiken als smeermiddel? Wax creëert een water-, zand- en vuilafstotende laag op de ketting, waardoor er veel minder rotzooi op je ketting komt. Een vieze, zwarte ketting is hiermee verleden tijd. Vervolgens doorloop je de volgende stappen:

  1. Maak de ketting schoon met een droge doek. Ontvetter is alleen nodig als je voor het eerst kettingwax gebruikt. De volgende keren blijft de ketting gelukkig stukken schoner, waardoor je in de toekomst genoeg hebt aan een droge doek. Zorg ervoor dat je ketting spic en span is voordat je de wax aanbrengt.
  2. Breng vervolgens voorzichtig de kettingwax aan op de schakels van de ketting. Wees zuinig – te veel wax aanbrengen heeft geen meerwaarde en is een dure hobby.
  3. That’s it! Check naderhand of de ketting goed loopt en of je niet te veel wax hebt aangebracht. Is dit laatste het geval, voeg dit dan weg met een droge doek.

Mountainbike

Mountainbike

Ten slotte behandelen we het smeren van ketting op een mountainbike. In principe is het proces hetzelfde als bij de stadsfiets of racefiets, maar hoe vaak je de ketting schoonmaakt en waarmee is wel enorm anders. Je hebt de volgende spullen nodig:

  • een schone doek
  • smeerolie “wet lube”
  • ontvetter, chaincleaner en ander schoonmaakmiddel voor de fiets

In dit geval kiezen we voor ”wet” smeerolie.

Waarom? Over het algemeen wordt een mountainbike stukken viezer dan een racefiets.

Het gebruiken van dure kettingwax heeft dan weinig zin, je hele schakelgroep is immers vies. Maak je de fiets naderhand schoon, dan is het een kleine moeite om ook je ketting te ontvetten.

Ga vervolgens als volgt te werk:

  1. Goede rit gehad? Dan is je mountainbike waarschijnlijk niet de schoonste meer. Een grondige schoonmaak is nodig. Pak dan ook meteen je ketting mee. Gebruik voor je ketting ontvetter, een droge doek en een chaincleaner. Zorg er wel voor dat je bij het schoonmaken van onderdelen van de schakelgroep voorzichtig bent.
  2. Is de ketting schoon, dan kun je de wet lube aanbrengen. Breng het smeermiddel aan op de plek waar de schakels in elkaar vouwen. Wees zuinig met smeermiddel en voorkom ophoping.
  3. Check naderhand of de ketting soepeltjes loopt en of er niet te veel smeermiddel is aangebracht.

Ketting van verschillende fietsen smeren

Ketting smeren: de handleiding voor elk type fiets(er)

Gelukkig is het smeren van je ketting geen lastige klus – het is simpelweg een trucje dat je door moet hebben. Het belangrijkste is dat je de ketting goed schoon houdt en dat je het juiste smeermiddel gebruikt.

Heb je nog vragen? Voel je vrij om een reactie achter te laten.

Wat vond je van dit artikel?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Ben jij de eerste die een reactie plaatst? :)