Mini bands: word sterker en herstel snel van blessures

Trainen is dé manier om je prestaties te verbeteren. Intervaltraining, micro-intervallen, trainen aan de hand van je hartslag met een hartslagmeter of gewoon een uur lang 100% geven, het zijn allemaal populaire trainingsmethoden.

Maar ook met mini bands en andere resistance bands kun je een goede training doen. Ideaal als je op vakantie of even geen trainingsapparatuur in de buurt hebt.

Veel professionele atleten, waaronder fietsers, maken gebruik van mini bands om hun spieren en gewrichten te versterken en stabiliseren, als warming-up of op een andere manier!

foto product voordelen
Panathletic resistance bands Panathletic Weerstandsbanden
  • Duidelijke gewichtsvermelding op de banden
  • Sterke weerstanden tot wel 15 kg
  • 16 handige oefeningen in de handleiding
  • Gratis e-book met 38 oefeningen
  • Geschikt voor blessure behandeling
  • Ideaal als warming up
bekijk prijs

Wat zijn mini bands?

Wat zijn het eigenlijk?

Je bent niet de enige die niet direct een beeld heeft bij de zogenaamde mini bands. Geen zorgen, na het lezen van dit artikel weet je precies wat ze zijn, wat ze doen en waarom jij ze kan gebruiken.

Mini bands zijn kleine weerstandsbanden vervaardigd uit een elastisch materiaal. Deze weerstandsbanden kun je gebruiken om diverse oefeningen mee uit te voeren.

Aangezien de banden in verschillende weerstanden verkrijgbaar zijn, kun je met mini bands de intensiteit van je oefeningen ook opvoeren.

Mini bands zijn eigenlijk resistance bands, maar dan in een korte variant. Vandaar ook de naam “Mini bands”, wat eigenlijk kort is voor mini resistance bands. Dat ze zo effectief zijn is te danken aan de elastische eigenschappen van de banden. Door deze eigenschappen worden je spieren namelijk constant belast.

Dit maakt dat oefeningen met mini bands een effectieve vorm van training zijn, voor zowel het boven- als het onderlichaam.

Dit soort training kan worden gebruikt voor:

  • Warming-up
  • Het voorkomen van blessures door gewrichten en spieren te stabiliseren
  • Revalidatie/ bevorderen van het herstel
  • Krachttraining voor diverse spieren

De voordelen van mini bands

Minibands kunnen voor iedere sporter van voordeel zijn

Mini bands kunnen gebruikt worden voor het bevorderen van herstel na een lange blessure, het versterken van de spieren of simpelweg als warming-up. Deze veelzijdigheid maakt dat deze mini weerstandsbanden voor bijna elke sporter wel geschikt zijn.

Immers, elke sporter krijgt wel eens te maken met een blessure, moet een warming-up doen of wil simpelweg zijn spieren trainen en/of stabiliseren. Zo ook wielrenners, mountainbikers en andere fietsers.

Daarnaast zijn mini bands ook ideaal omdat je ze gemakkelijk kunt meenemen. Ga je bijvoorbeeld op fietsvakantie? Dan kun je eenvoudig één of meerdere mini bands meenemen. Perfect als warming-up of cooling down of om je spieren uit te dagen op een rustdag.

Verkrijgbaar in verschillende weerstandsniveaus

Resitance bands niveaus

Niet elke mini resistance band biedt even veel weerstand. Doorgaans zijn er tal van verschillende mini bands te kopen, elk weer met een hogere of lagere weerstand.

Deze uiteenlopende mini bands zijn van elkaar te onderscheiden aan de hand van de kleuren: elke kleur staat voor een ander niveau.

Logischerwijs raden wij aan om te beginnen met banden met weinig weerstand. Vervolgens kun je naarmate je geoefender raakt ook de banden met meer weerstand gaan gebruiken.

Overigens kun je mini bands zowel los als in een bundel kopen. In zo’n bundel vind je dan circa 5 banden, elk met een andere weerstand. Doorgaans is het kopen hiervan een betere deal dan het aanschaffen van 5 losse weerstandsbanden.

Bekijk de beste resistance bands hier

Mini bands oefeningen

Resistance bands weerstandniveaus

Wat voor oefening kun je allemaal doen met de bands en welke oefening doet nu precies wat? In principe zijn er oneindig veel verschillende oefeningen mogelijk met mini bands.

Hieronder vind je een opsomming van een aantal van onze favoriete mini bands oefeningen.

We richten ons vooral op oefeningen voor het onderstel. Deze kunnen natuurlijk ook worden gebruikt door hardlopers, triatleten, schaatsers en wandelaars.

#1 Glute bridge

Je bilspieren – de gluten – trainen kan een aanzienlijk effect hebben op je fietsprestaties. De gluten zijn gemakkelijk te trainen met de zogenaamde glute bridge.

  1. Ga op je rug liggen, doe de mini band om je bovenbenen en ga vervolgens op je hakken ‘staan’.
  2. Beweeg nu je heupen omhoog, zo ver als je kunt.
  3. Hou de heupen 2 seconden vast op het hoogste punt en laat ze daarna weer gecontroleerd zakken.
  4. Herhaal 12 maal voor 3 of 4 sets.

#2 Lateral leg raise

Daar waar de glute bridge de gluten aanpakt, traint de oefening lateral leg raise voornamelijk de dijbenen en hamstrings.

  1. Doe de band om je enkels en ga op je zij liggen.
  2. Til vervolgens het bovenste (of buitenste) been omhoog.
  3. Hou kort vast op het hoogste punt en laat je been weer gecontroleerd zakken.

Om je andere been te trainen ga je simpelweg op je andere zij liggen en herhaal je het proces.

#3 Standing abductor lift

Een andere effectieve oefening is de standing abductor lift. Zoals de naam al suggereert is dit een oefening die je staand uitvoert.

Dit heeft als bijkomend voordeel dat je stabiliteit en evenwicht ook wordt getraind.

De oefening voer je als volgt uit.

  1. Ga staan met je voeten direct naast elkaar.
  2. Doe de mini band om beide voeten.
  3. Til vervolgens – om de beurt – je knieën omhoog, tot ongeveer heuphoogte.

Deze oefening traint je bilspieren, dijbenen, hamstrings én buikspieren.

#4 Squats met mini bands

Waarschijnlijk ken je de oefening squats al wel. Maar wist je ook dat deze nóg beter uitgevoerd kan worden met banden?

  1. Plaats de mini band simpelweg net boven je knieën
  2. squat net zoals je normaal zou doen – met je rug en nek in één rechte lijn en voeten op schouderbreedte uit elkaar.

Dankzij de resistance band voelt de oefening stabieler aan en is die effectiever.

#5 Diverse buikspieroefeningen

Ook je buikspieren zijn van belang voor het fietsen, helemaal als je lange dagen maakt. Mini weerstandsbanden zijn een perfecte manier om gewone buikspieroefening wat uitdagender te maken.

Wil je weten hoe? Kijk dan deze video!

Let op!

Eerder zeiden we dat mini bands kunnen worden gebruikt voor een warming-up maar ook als volwaardige oefening. Gebruik je de mini bands voor een intense workout, dan is het belangrijk dat je dus eerst opwarmt! Dit kan met de mini bands of op een andere manier.

De beste mini bands: Panathletic

Panathletic resistance bands

Je weet inmiddels dat mini bands, soms ook wel mini resistance bands of weerstandsbanden genoemd, superhandig zijn.

Waar kun je het beste setje weerstandsbanden nu bestellen?

Onze favoriete weerstandsbanden zijn van Panathletic. De banden van Panathletic zijn hebben zich meermaals bewezen en je krijgt ze met een handig opbergzakje. Tevens krijg je een mooi ebookje met daarin 38 oefeningen en trainingsplannen.

Elke band heeft een omtrek van 60 cm en een breedte van 5 cm. De maximale weerstand is 5 kilogram.

Bekijk prijs

Conclusie: zijn mini bands ook iets voor jou?

Mini bands

Al met al kan er worden geconcludeerd dat mini bands perfect zijn voor fietsers en andere sporters. Ze zijn goedkoop, gemakkelijk te gebruiken en hebben verschillende voordelen op gebied van blessurepreventie, herstel en sportprestaties. Je hebt eigenlijk geen goede reden om geen mini bands aan te schaffen!

Ze zijn veelzijdig en je kunt ze overal mee naartoe nemen.

Heb jij ze weleens gebruikt? Laat dan een berichtje achter en deel je ervaring!

Wat vond je van dit artikel?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Ben jij de eerste die een reactie plaatst? :)

[GRATIS]
[GRATIS]