De ultieme racefiets koopgids: zo voorkom je een dure miskoop

Als wielrenner is de racefiets het duurste en belangrijkste onderdeel van je uitrusting. Je zoektocht naar een nieuwe racefiets is daarom erg belangrijk.

Je kunt geld maar één keer uitgeven. Zet je eisen en voorkeuren op een rijtje, stel de juiste vragen en voorkom je dat je een dure miskoop doet.

We hebben de handleiding ontwikkeld die je nodig hebt om in 7 stappen de perfecte racefiets te vinden.

Zo heb je een racefiets waar je nog jaren plezier van hebt en dus het meeste waar voor je geld.

Voorkom een dure miskoop!

Voorkom een dure miskoop!

We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken: koop niet te haastig een nieuwe racefiets! Een dure miskoop is eeuwig zonde. Natuurlijk, je kunt altijd nog proberen de fiets te verkopen op Marktplaats, maar dit kost alsnog tijd en geld.

Wat je niet moet vergeten is dat racefietsen er in talloze soorten en maten zijn. Er zijn vederlichte fietsen geschikt voor het echte klimwerk, hyper-aerodynamische fietsen voor tijdritten en triatlon, noem maar op.

Er is zoveel keuze, dat je door de bomen het bos niet meer ziet! Daarom is het verstandig om tijd en moeite te steken in het vinden van de juiste racefiets.

Hoe een racefiets verschilt van andere fietsen

Heb je überhaupt wel een racefiets nodig? Dit is een belangrijke vraag. Er zijn tal van andere fietsen waar je ook hard mee kunt gaan en die in sommige omstandigheden handiger of veelzijdiger zijn.

Hieronder vind je de belangrijkste punten waarop een racefiets verschilt van een andere fiets.

  • uitgerust met een lichtgewicht frame
  • dunne banden (23, 25 of 28 millimeter)
  • geen vering
  • veel versnellingen (exacte aantal hangt af van schakelgroep)

Deze vier punten maken dat je minder moeite hoeft te doen om sneller en langer te fietsen.

Echter, in sommige gevallen zijn deze eigenschappen minder handig. Bijvoorbeeld als je in een gebied woont met een slecht wegdek of dagelijks door een bos moet fietsen.

Het gebrek aan vering is dan allesbehalve een pretje.

In dat geval kun je beter naar een ander soort fiets kijken.

Begin je net? Leen een fiets van een vriend of koop tweedehands
Begin je net? Leen een fiets van een vriend of koop tweedehands

Loop als beginnend wielrenner niet te hard van stapel. We kennen het gevoel: je hebt net een nieuwe sport gevonden waar je vol enthousiasme in wilt duiken.

Wacht toch nog even met het kopen van een nieuwe racefiets.

Probeer eerst een fiets te lenen van een vriend of familie of ergens een goedkoop tweedehandsje te scoren. Hiermee kun je de weg opgaan en kijken of wielrennen echt de sport voor jou is.

Pas als je zeker weet dat je verder wilt met fietsen, raden wij aan om een nieuwe racefiets te kopen.

In 7 stappen de perfecte racefiets vinden

Je weet inmiddels dat je een nieuwe racefiets wilt gaan kopen. Misschien is het wel je eerste racefiets of misschien is het wel je derde racefiets, het maakt eigenlijk niet uit.

Met deze 7 stappen weet je precies waar je op moet letten als je in de markt bent voor een nieuwe racefiets.

Stap 1 Wat voor soort fiets

Zoals we zeiden zijn racefietsen er in allerlei soorten en maten.

De ene fiets is de ander niet.

Endurance fietsen hebben meer comfort voor lange ritten, bij aero fietsen draait het allemaal om zo veel mogelijk snelheid om vlak terrein en lichtgewicht fietsen zijn er voor de klimbeesten onder ons.

Daarnaast zijn er ook zogenaamde all-road bikes die geschikt zijn voor alle ondergronden en de goedkopere recreatieve fitness fietsen.

Endurance fiets

Endurance racefietsen hebben een relaxte geometrie en bieden veel comfort. Ze hebben een minder brede wielbasis, waardoor je minder uitgerekt op de fiets zit.

Daarnaast zijn ze vaak voorzien van schijfremmen en geschikt voor gebruik met brede banden. Deze fietsen zijn gemaakt voor lange dagen in het zadel, op zowel goed als slecht wegdek.

Aerodynamische racefiets

Aerodynamische racefiets

Bij aerodynamische racefietsen draait het maar om één ding: snelheid. Dit wordt bereikt door de fiets zo aerodynamisch mogelijk te maken.

Comfort staat niet hoog in het vaandel en dit merk je: de zithouding is erg uitgerekt. Aero fietsen worden gekenmerkt door hun brede buizen en afgeronde vormen.

Ook zijn de remmen, kabels en andere uitstekende onderdelen geïntegreerd in het frame. Wil je zo snel mogelijk gaan en maal je niet om gewicht of comfort?

Kijk dan naar dit type fiets.

Lichtgewicht fiets

Voor klimmen geldt “hoe lichter, hoe beter”. Een lichtgewicht fiets is dan ook ontworpen met de echte klimbeesten en grammenjagers in gedachte.

Overal waar mogelijk worden kostbare grammen bespaard.

Zo zijn er zelfs fietsen lichter dan 5 kilo!

All-road bike

All-road bike

De laatste jaren zien we steeds meer all-road bikes op de markt verschijnen. Deze combineren de beste eigenschappen van een racefiets met de veelzijdigheid van andere fietsen.

Hiermee kun je dus razendsnel fietsen op verharde wegen, maar ook zonder gedoe onverharde wegen en paden bedwingen.

Het is een soort racefiets-mountainbike hybride.

De belangrijkste eigenschappen zijn de schijfremmen, lagere verzetten en relatief brede banden.

Fitness fiets

Wil je snel fietsen maar heb je geen behoefte aan alle dure “toeters en bellen” van een racefiets?

Kijk dan naar een fitnessbike, soms ook wel een recreatieve fiets genoemd. Deze hebben een vergelijkbaar frame als een racefiets, maar een plat stuur, gewone pedalen, bredere banden en minder versnellingen.

Stap 2 Prijsklasse

Stap 2: Prijsklasse

Prijs speelt een doorslaggevende rol bij het kopen van een racefiets. Je kunt een fiets kopen voor €500,-, maar je kunt ook duizenden euro’s uitgeven.

Hoe hoog je budget ligt bepaalt in grote mate wat voor racefiets je koopt. Hieronder een overzicht wat je van fietsen in de verschillende prijsklassen kunt verwachten.

Instap segment: <€750

Racefiets RC100 SHIMANO TOURNEY

Als beginnende wielrenner zul je waarschijnlijk in de goedkoopste prijsklasse kijken. Deze klasse is gericht op beginnende of recreatieve fietsers die simpelweg veel (kilo)meters willen maken.

Deze fietsen zijn uitgerust met degelijke maar betaalbare schakelgroepen (Shimano Sora of Tiagra), een staal of aluminium frame en stevige maar zwaardere wielen.

Koop je zo’n fiets, dan heb je hier waarschijnlijk jaren plezier van.

Echter, de ervaring leert dat fietsers na een jaar al snel een betere schakelgroep willen, zoals de Shimano 105-groep.

Ook worden de goedkopere wielen van de racefietsen in deze prijsklasse als nadeel gezien. Deze kunnen eenvoudig vervangen worden door een duurdere wielset.

In deze prijsklasse zijn over het algemeen prima racefietsen te vinden, onder andere van budgetmerken zoals Bulls, Triban en Van Rysel.

bekijk de beste racefietsen in dit segment

Middensegment: €750 – 1500

Reikt je budget tot deze prijsklasse, dan heb je keuze uit veel meer verschillende racefietsen. In deze prijsklasse kun je kiezen tussen een aluminium of carbon frame en tussen hoogwaardige Shimano, Campagnolo of SRAM schakelgroepen (Shimano Tiagra en hoger).

Ook de wielen op fietsen uit deze prijsklasse zijn uitstekend.

Kortom, is dit je budget, dan kun je een erg goede racefiets kopen die je waarschijnlijk een tijd lang niet hoeft up te graden.

Bijvoorbeeld de: Wielrenfiets RC520 – SHIMANO 105

Triban racefiets

Bekijk actuele prijs

Bijna elk merk heeft zowel aluminium als carbon fietsen met uitstekende schakelgroepen in deze klasse. Aan jou de keuze!

bekijk de beste racefietsen in dit segment

Topsegment: €1500

Een fiets duurder dan €1500 is een stuk meer prestatiegericht. Een lager gewicht, de beste schakelgroepen, geweldige wielsets, een hoogwaardig aluminium of carbon frame, noem maar op.

Voor een beginner is dit allemaal niet nodig, maar voor ervaren fietsers kan dit de fietsprestaties naar een hoger niveau tillen.

Overigens zijn er in deze brede prijsklasse grote verschillen te vinden. Voor zo’n €1600 heb je al een erg goede racefiets, maar ben je bereid om €5000 euro neer te leggen dan is deze logischerwijze een stuk beter.

Bekijk de beste racefietsen in dit segment

Wist je dat je ook bij bol.com racefietsen kunt bekijken?

Stap 3 Juiste formaat

Comfortabel op de fiets zitten is van essentieel belang. Een belangrijke factor is de framemaat van de fiets. Door een framemaat te kiezen die past bij jouw lengte, zit je comfortabel op de fiets en voorkom je blessures.

Wil je weten hoe je de framemaat het beste kunt berekenen? Dat kan met onze rekenhulp hieronder:

Framemaat calculator

Daarnaast moet er ook worden gekeken naar het formaat van de wielen.

  • Ben je langer dan 1.70 meter, dan kies je voor een fiets met 28 inch wielen.
  • Ben je kleiner, kijk dan naar een racefiets met 26 inch wielen.

Stap 4 De voor- en nadelen van verschillende materialen

Waarschijnlijk weet je al dat er stalen, aluminium en carbon racefietsen zijn.

Maar wist je ook dat er frames zijn van titanium?

En weet je wat de voor- en nadelen van deze materialen zijn?

Deze sommen we hier kort en krachtig voor je op.

Stalen frames

Een frame van staal is sterk en goedkoop, maar ook zwaar. Hecht je weinig waarde aan gewicht, maar wél aan een lage prijs en stootvastheid, kijk dan naar fietsen met een stalen frame.

Aluminium frames

Aluminium frames zijn duurder dan stalen maar goedkoper dan frames van carbon. Het is minder sterk, maar een stuk lichter dan staal.

Doordat het materiaal minder sterk is, vangt het gemakkelijker klappen op. Racefietsen met een aluminium frame zijn al jarenlang de populairste keuze onder beginnende wielrenners: het is goedkoop, stevig en lichtgewicht.

Carbon frames

Het grootste voordeel van carbon is het extreem lage gewicht. Normaliter zou dit ten koste gaan van sterkte, maar dit is bij carbon niet het geval.

Dit materiaal is zowel lichtgewicht als ijzersterk. Een racefiets met carbon frame heeft twee nadelen: de prijs en de robuustheid.

Door vallen wordt het frame langzaam maar zeker minder stevig en dus minder betrouwbaar. Daarnaast is carbon simpelweg erg prijzig.

Kortom, een carbon fiets heeft vele voordelen, met name als je kijkt naar gewicht. Hiertegenover staan een hogere prijs en beperkte stootvastheid.

Titanium frames

Een fiets met titanium frame is licht, duurzaam en roest niet. Een titanium frame kan in principe levenslang meegaan.

Het is echter lastiger te behandelen dan aluminium of carbon, waardoor het erg duur is.

Racefietsen met titanium frames worden steeds zeldzamer, maar zijn zeker een te overwegen optie als je veel waarde hecht aan duurzaamheid.

Stap 5 Schakelgroep kiezen – Shimano Campagnolo of SRAM?

Als je net begint met wielrennen kunnen de schakelgroepen verwarrend zijn. Wat zijn nu de verschillen tussen een Shimano 105-groep en een Ultegra-groep? En hoe zit het met merken zoals Campagnolo en SRAM?

Laten we beginnen bij wat een schakelgroep eigenlijk is.

De schakelgroep bestaat uit de verschillende mechanische onderdelen van de fiets. Onder de schakelgroep — soms ook wel groupset of groep genoemd, vallen de volgende onderdelen:

  • voor- en achterderailleur
  • voor- en achterremmen
  • de trapas
  • ketting
  • de cassette achter
  • het crankstel

In totaal zijn er drie fabrikanten van schakelgroepen. Dit zijn Shimano, Campagnolo en SRAM.

Het verschil tussen verschillende schakelgroepen

Het verschil tussen verschillende schakelgroepen

Wat maakt nu dat schakelgroepen van elkaar verschillen? Waarom is de ene schakelgroep stukken duurder dan de ander?

Dit heeft vooral te maken met de kwaliteit, het gebruikte materiaal, het gewicht en het aantal versnellingen.

Met een betere schakelgroep schakel je sneller en soepeler en rem je krachtiger.

Shimano

Shimano heeft momenteel acht verschillende schakelgroepen. Dit zijn Shimano Claris, Sora, Tiagra, 105, Ultegra en Dura Ace.

Shimano Claris

De Shimano Claris is allergoedkoopste groep van het merk.

Deze raden wij over het algemeen niet aan.

Als beginner kun je beter kijken naar instap groepen zoals de Shimano Sora en Tiagra of een middenklasse groep zoals de Shimano 105.

De Shimano 105 is één van de populairste Shimano-groepen vanwege zijn uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding.

De Ultegra en Dura Ace schakelgroep zijn vooral voor de ervaren fietsers en zijn ook verkrijgbaar in een DI2-variant. In deze variant gaat het schakelen niet mechanisch, maar elektronisch.

Campagnolo

Campagnolo

Campagnolo is de Italiaanse tegenhanger van het Japanse Shimano. Het merk heeft in totaal negen schakelgroepen: Campagnolo Mirage, Xenon, Veloce, Centaur, Athena, Chorus, Record en Super Record.

De Mirage, Xenon and Veloce vind je vooral op fietsen in de lagere prijsklassen, terwijl de Centaur en Athena vergelijkbaar zijn met de Shimano 105.

De Centaur, Record en Super Record zijn vergelijkbaar met de Ultegra en Dura Ace groepen van Shimano.

Overigens zijn de Campagnolo Record en Super Record verkrijgbaar in een variant met elektronisch schakelen (EPS).

Campagnolo schakelgroepen zijn natuurlijk niet direct te vergelijken met Shimano groepen. Elk merk heeft zo zijn eigen unieke eigenschappen, ontwerpen en materialen.

SRAM

SRAM heeft een stuk minder schakelgroepen dan Shimano en Campagnolo, slechts vier. Dit zijn de Apex, Rival, Force en Red.

De SRAM Apex is de instap schakelgroep, de Rival en Force vallen meer in de middenklasse en hogere middenklasse, net zoals de Shimano 105/Ultegra of Campagnolo Chorus.

De SRAM Red is echt een topklasse schakelgroep, net zoals de Shimano Dura Ace of Campagnolo Super Record.

Hieronder vind je een handig overzicht van alle schakelgroepen van Shimano, Campagnolo en SRAM.

KLASSESHIMANO (speed)SRAM (speed)CAMPAGNOLO (speed)
BeginnersklasseClaris (8) – instap
Sora (9)Mirage en Xenon (10)
Tiagra (10)Apex (10)Veloce (10)
Middenklasse105 (11)Rival (10)Centaur Aluminium (10)
Hoge middenklasseUltegra (11)Centaur Carbon (10)
Athena (10)
Ultegra DI2 (11)Force (11)Chorus (10)
TopklasseDura Ace(11)Record (11)
Record EPS (11)
Red (11)Super Record (11)
Dura Ace DI2 (11)Super Record EPS (11)
Let op: sommige racefietsen, met name de goedkopere, maken voor de ketting en remmen gebruik van goedkopere onderdelen die eigenlijk geen deel uitmaken van de officiële schakelgroep.

Dit doen ze om de prijs te drukken.

Dat merken dit doen is niet per se negatief, maar is wel belangrijk om in de gaten te houden.

Stap 6 Soort remmen kiezen

Op gebied van remmen heb je twee keuzes: schijfremmen of velgremmen. De velgrem is de klassieke rem die je al decennialang op racefietsen vindt. Ze zijn makkelijk te onderhouden en vervangen en zijn lichter dan schijfremmen.

Schijfremmen zijn de laatste jaren met een opmars bezig. Ze worden steeds populairder en je ziet ze op steeds meer racefietsen. Deze remmen hebben een kortere remweg en door de enorme remkracht heb je meer controle in zowel droge als natte omstandigheden.

Daarnaast zorgen schijfremmen, in tegenstelling tot velgremmen, niet voor slijtage aan de remrand van je wielen.

Kijk je naar een racefiets in het instap segment (<€750)? Houd er dan rekening mee dat er tussen goedkope schijfremmen en normale velgremmen niet of nauwelijks verschil is op gebied van prestaties.

Pas bij de duurdere, hydraulische schijfremmen merk je grote verschillen op gebied van remkracht.

Stap 7 Wielen, pedalen en andere onderdelen

 

Naast de schakelgroep bestaat een racefiets natuurlijk uit nog veel meer onderdelen! Denk hierbij aan zaken zoals de wielen, pedalen, het zadel, het stuur, enzovoorts.

Belangrijk bij de wielen is dat ze stevig zijn en niet te zwaar. Over het algemeen geldt dat de goedkopere racefietsen (goedkoper dan €1000,-) vaak uitgerust zijn met zware wielen.

Als beginner maakt dit niet uit, maar zodra je meer ervaring opdoet kun je altijd nieuwe wielen kopen. Ook dan kun je kiezen uit lichtgewicht of aerodynamische wielen.

Veel racefietsen worden zonder (klik)pedalen geleverd.

Deze moet je vaak zelf los erbij kopen. Deze zijn er in verschillende soorten.

Zo heb je de standaard platformpedalen en de beruchte klikpedalen. Deze laatstgenoemde zijn er in twee varianten: met 2-punts aansluiting of met 3-punts aansluiting.

Wij raden je aan om klikpedalen met 3-punts aansluiting aan te schaffen. Zo wen je aan het in- en uitklikken en fiets je efficiënter. De meest gangbare merken zijn SPD-SL, Time en Look.

Net zoals normale fietsen wordt een racefiets met een zadel geleverd. Echter, niet elk zadel is voor iedereen even comfortabel. Elk lichaam is immers anders. Daarom kan het geen kwaad om eerst te kijken welk zadel goed past en deze bij je racefiets te bestellen.

Meer weten over het belang van het juiste zadel? In 6 stappen het juiste zadel: comfortabel en pijnvrij fietsen

Over zaken zoals het stuur of de stuurpen hoef je je in eerste instantie geen zorgen te maken. Merk je in de loop der tijd dat je deze toch anders wilt, dan zijn deze gemakkelijk te vervangen.

Ons advies

Ons advies

De kop “ons advies” is enigszins misleidend. Zoals inmiddels duidelijk is gemaakt, is er niet één perfecte fiets voor alle wielrenners. Ons advies is simpelweg om zo veel mogelijk research te doen naar de verschillende opties.

Wees niet bang om eens een fietsenmaker op te bellen met vragen of een aantal vragen te stellen op internetfora.

Een racefiets is namelijk een grote investering.

Nu je alles weet over het kopen van een goede racefiets, is het tijd om ook naar de beste accessoires te kijken. Want wat heb je nu eigenlijk allemaal nodig? Ontdek het in dit artikel: Beginnen met wielrennen

We horen graag van jou!

Heb jij nog tips voor de aankoop van een nieuwe racefiets? Laat het ons en anderen weten door een berichtje achter te laten

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Ben jij de eerste die een reactie plaatst? :)