Racefiets onderhoud

Wielrenners zijn er in allerlei soorten en maten. Zo heb je de groep waarvan hun racefiets een verlengde van hun zelf is. De fiets is hun kindje, na elke rit wordt deze grondig gepoetst en elk gek geluidje wordt grondig onderzocht. De fiets wordt nog net niet mee naar bed genomen, maar dat is vooral omdat de partner dan boos wordt.

Dan heb je nog de fietsers die ervan houden om flink te raggen op hun racefiets, maar wanneer ze thuiskomen deze in de schuur zetten en er niet meer naar omkijken tot de volgende rit.

Natuurlijk, deze stereotypen zijn vrij overdreven. Het merendeel van de fietsers zitten ergens tussen deze 2 extremen in. Maar aan de hand van deze stereotypen blijkt wel dat niet iedereen het onderhoud van zijn of haar racefiets even serieus neemt. En ook als je het onderhoud serieus neemt, wie zegt dat het ook daadwerkelijk goed gebeurt?

Er zijn genoeg mensen die denken dat ze hun fiets goed onderhouden, terwijl ze eigenlijk hun fiets aan het beschadigen zijn. Iedereen, inclusief onszelf, heeft deze fout wel eens gemaakt.

Wij gaan misschien wel de meest gestelde vraag omtrent materiaal en wielrennen beantwoorden: “Hoe onderhoud je een racefiets?”. We gaan in op waarom onderhoud zo belangrijk is, bespreken hoe bepaalde onderdelen moeten worden schoongemaakt en nog veel meer.

Waarom is onderhoud zo belangrijk?

Ongeacht of je racefiets nu je ‘kindje’ is of niet, onderhoud is erg belangrijk.

Waarom?

Er zijn eigenlijk meerdere redenen. De eerste hiervan is vrij simpel: het is zonde als je je fiets niet goed onderhoud. Zeer waarschijnlijk heb je honderden of zelfs duizenden euro’s uitgegeven aan de fiets. Het is simpelweg doodzonde als de levensduur van de fiets wordt verkort omdat deze niet goed wordt onderhouden.

Ten tweede is er nog het aspect van snelheid. Een goed onderhouden racefiets is een snelle racefiets. Wil je dus echt zo snel mogelijk fietsen? Dan moet je er voor zorgen dat je fiets goed onderhouden is en alles goed is afgesteld.

Tot slot hebben we misschien nog wel de belangrijkste reden. Veiligheid. Een fiets die langdurig niet goed onderhouden is, is onbetrouwbaar. Het is natuurlijk zeldzaam dat iemand een val maakt vanwege slecht onderhoud, maar het kan wel degelijk gebeuren. Denk hierbij aan versleten of slecht onderhouden remblokjes! Je zult overigens vast niet de eerste zijn die vanwege slecht onderhoud opeens met pech langs de weg staat.

Genoeg redenen dus om je racefiets goed te onderhouden. Maar hoe doe je dit?

Stappenplan voor het goed onderhouden van je racefiets

Hieronder vind je een simpel, recht toe recht aan stappenplan dat je gemakkelijk kunt volgen. Als je al deze stappen afgaat weet je in de toekomst precies wat je moet doen om je fiets goed te onderhouden.

Stap 1: Grondige schoonmaakbeurt

Een grondige schoonmaakbeurt, het klinkt misschien als een open deur maar het is van groot belang. Want als je gaat sleutelen aan een fiets die nog vies is, dan zorgt dit voor een averechts effect. Zand en modder komt dan alleen maar dieper in de fiets terecht.

Als je een nogal modderige of natte rit gehad hebt is het zaak om de fiets zo snel mogelijk schoon te spoelen. Anders koekt het zand en de modder aan en is dit in de toekomst lastiger om schoon te maken. Het schoonspoelen kan gerust met je tuinslang. Maar let op: gebruik geen hogedrukspuit! Dit kan funest zijn voor je lagers.

Meestal is na het schoonspoelen de racefiets compleet schoon. Soms is dit echter niet genoeg. In dat geval kun je zelf een lauw sopje maken of gebruik maken van speciale fietsreinigers. Vaak zijn deze reinigers ideaal: ze zorgen er voor dat het vuil gemakkelijk loskomt en voorkomen vlekken zodra de fiets weer is opgedroogd.

Nu je het frame en de wielen schoon hebt, kan er worden gekeken naar de ketting en de drivechain. Door deze goed schoon te maken en vervolgens te onderhouden, optimaliseer je je fietsprestaties. Als de ketting niet erg vies is, kan deze simpelweg schoon worden gemaakt met een lauw sopje.

Is die wel erg vies? Dan moet de ketting ontvet worden. Gebruik hiervoor een kettingontvetter en eventueel speciaal hiervoor ontwikkeld gereedschap. Deze zijn ontworpen om het onderhoud van de ketting gemakkelijker en sneller te maken. Ook hier weer een waarschuwing: gebruik alleen maar ontvetters geschikt voor fietsen! Andere ontvetters kunnen schade aanrichten.

Cyclon Bionet Ontvetter

Een goede ontvetter is de Cyclon Bionet ontvetter

“De beste Biologische ontvetter op de markt.”

Meer informatie

Wanneer je fietsketting vies is of was, dan is de kans groot dat ook de rest van de drivechain vies is geworden. Het is dus zaak om ook deze grondig schoon te maken, anders maakt de rest van de drivechain de ketting binnen no-time weer smerig.

De meeste onderdelen van de drivechain zijn gemakkelijk schoon te maken met behulp van een klein borsteltje. De cassette kun je het beste van de fiets afhalen om deze echt goed schoon te krijgen.

Zo, nu is je fiets helemaal schoon en kan er naar andere zaken worden gekeken.

Stap 2: De ketting smeren

racefiets ketting

Een fietsketting moet regelmatig worden ingesmeerd met olie of wax. Dit kan het beste de avond vóór de rit worden gedaan. Die ochtend daarna kan de overtollige olie of wax worden weggehaald met een schone doek.

Ook voor het smeren van de ketting zijn er tegenwoordig allerlei verschillende producten. Zo heb je olie die meer geschikt is voor natte omstandigheden en olie speciaal voor droge omstandigheden. Houd hier dus rekening mee wanneer je olie of wax voor de ketting koopt!

Beste wax: Squirt lube – alle omstandigheden

Beste olie: Muc-off C3 – voor droge omstandigheden

Stap 3: Banden en wielen controleren

Ook van belang: de banden en wielen. Ten eerste moet er worden gecheckt of de wielen überhaupt nog wel recht zijn. Zit er geen slag in het wiel? Zo ja, dan kan dit het beste worden opgelost door de fietsenmaker.  Heb je velgremwielen? Dan moet je ook eventjes de dikte van je velgen controleren, deze slijten namelijk in de loop der jaren. Als de remrand hol en versleten is, dan is het tijd om je wielen te vervangen.

Na de wielen kun je het beste direct ook meteen je banden controleren. Zijn ze niet te versleten? Zitten er steentjes of scheurtjes in? Werkt het ventiel nog goed? Loop zowel je binnen- als buitenband compleet na op beschadigingen en bepaal of je ze nog een tijd lang kunt gebruiken. Zo niet, dan zal een nieuwe set moeten worden aangeschaft.

Stap 4: Verkeren de remmen nog in goede staat?

De remmen, misschien wel het belangrijkste onderdeel van je fiets. Van geen enkel onderdeel hangt je leven af zoals bij de remmen wel is. Daarom is het van enorm groot belang dat je deze vaak en zorgvuldig controleert. Haal (bij een fiets met velgremmen) de remblokjes van de fiets om ze goed te checken. Verwijder het vuil en schilfertjes aluminium uit de blokjes.

Controleer ook op beschadigingen. Als de blokjes te erg versleten zijn of te ernstig beschadigd zijn, dan is het zaak om deze snel te vervangen.

Schijfremblokken zijn wat lastiger om te controleren. Eerst moet je ze, net zoals bij velgremmen, van de fiets afhalen. Zodra je dit gedaan hebt kun je ze schoonmaken met remreiniger en kun je ze lichtjes opschuren. Dit kun je ook met de remschijven zelf doen. Dan moet je ze wel opnieuw ‘inremmen’.

Als de schijfremmen erg zompig aanvoelen, dan moet je wat lucht uit de leidingen van de hydraulische remmen halen. Dit proces heet bleeden. Met het juiste materiaal is dit niet al te lastig om zelf te doen. Online zijn er verschillende tools en setjes voor het bleeden te kopen.

Stap 5: Kabels nalopen

Zowel je rem- als versnellingskabels slijten. Dit kan aan de binnen- of buitenkant van de kabel gebeuren. Soms zie je het erg goed als een kabel (aan de buitenkant) is versleten. Maar aan de binnenkant is het wat lastiger om te zien. Als het remmen of schakelen zwaarder gaat, dan is dat een indicatie dat de coating aan de binnenkant van de kabel versleten is.

Stap 6: Controleer de cassette

racefiets cassette schoonmaken

Het controleren van de cassette is niet al te gemakkelijk. Wanneer moet je deze nou vervangen? Hiervoor bestaat een simpele test:

  • knijp in de achterrem
  • zet druk op de pedalen
  • zorg er voor dat fiets in de versnelling staat die je het vaakst gebruikt
  • beweegt de ketting op de cassette? Dan is het tijd om deze te vervangen!

Stap 7: Kettingblad en derailleurwieltjes nalopen

Het nalopen van het kettingblad en de derailleurwieltjes is zo gepiept. Zie je bij het kettingblad de welbekende haaientanden, dan moet het blad vervangen worden. Het zelfde geldt voor de derailleurwieltjes. Als de  tandjes van het wieltje te puntig zijn, is ook deze toe aan vervanging.

Stap 8: Kijk of alles goed vastzit

Alle moertjes nalopen en vastdraaien! Tijdens het fietsen kunnen moertjes door de trillingen langzaam maar zeker losraken. Met gerammel en meer tot gevolg. Daarom is het slim om af en toe alle moertjes eens na te lopen en aan te draaien.

Als je trouwens nieuwe onderdelen vastmaakt, wordt het aangeraden om zogenaamde montagepasta te gebruiken. Dit voorkomt gepiep en geknars en zorgt er bovendien voor dat je in de toekomst het onderdeel nog los krijgt.

Voor carbon fietsen heb je overigens speciale montagepasta.

Bonusstap: wax je frame en nieuw stuurlint

Iedere renner vindt het fijn wanneer hun racefiets er goed uit ziet. Door je frame te waxen bereik je dit! Naast schoon en glimmend zorgt het er ook voor dat je fiets in de toekomst gemakkelijker schoon te maken is. De wax zorgt namelijk voor een dun beschermend laagje.

Een kakelvers stuurlint is wat de fiets afmaakt. Van een vies, half versleten stuurlint wordt niemand vrolijk. Echt nodig is dit niet, maar het is wel erg fijn.

Schoonmaak kit

MUC-off onderhoudskit

Met deze handige alles-in-1 schoonmaakkit heb je alles in huis om je fiets brandschoot te houden.

Klik hier voor meer inforamtie

Conclusie

Dus, het onderhouden van je racefiets kan zeker wel wat tijd kosten. Het is natuurlijk niet zo dat je na elke rit dit gehele stappenplan gaat uitvoeren. Wij raden echter wel een om dit een paar keer per jaar te doen en ook af en toe steekproefsgewijs de onderdelen na te lopen. Zo weet je zeker dat je geliefde racefiets helemaal in orde is en dat je er het maximale uit kunt halen!