Ontdek de beste racefiets wielen: carbon en aluminium wielsets

Het is één van de beste investeringen die je kunt maken als wielrenner: het aanschaffen van nieuwe wielen voor je racefiets. Wielen hebben namelijk een enorme invloed op je fietsprestaties!

Ben je tevreden met je racefiets maar wil je er toch wat meer performance uithalen, dan moet je zeker kijken naar nieuwe wielen. Maar, waar moet je dan beginnen? Hier zetten we het voor je op een rijtje.

Beste prijs

Achterwiel racefiets

1. Achterwiel racefiets Aero 700 zwart

  • Zeer scherp geprijsd
  • Degelijke kwaliteit

Meest stevig en robuust

Achterwiel racefiets

2. Achterwiel racefiets 500

  • Zeer stevig en robuust
  • Ook goed te gebruiken op een fietstrainer (taks)

Beste optie voor freewheelen

Achterwiel racefiets

3. Achterwiel 700 voor racefiets freewheel dubbelwandig

  • Stevig wiel
  • Tegen een bodemprijs

Beste racefiets wielen overzicht

Achterwiel racefiets Aero 700 zwart

Achterwiel racefiets
1
  • Zeer scherp geprijsd
  • Degelijke kwaliteit

Achterwiel racefiets 500

Achterwiel racefiets
2
  • Zeer stevig en robuust
  • Ook goed te gebruiken op een fietstrainer (taks)

Achterwiel 700 voor racefiets freewheel dubbelwandig

Achterwiel racefiets
3
  • Stevig wiel
  • Tegen een bodemprijs

Mavic Aksium

Mavick racefiets wiel
4
  • Mavic staat bekend als een erg goed merk
  • Geschikt voor zowel Shimano als SRAM

Mavic Cosmic Elite

racefiets wielen
5
  • Geschikt voor Shimano en SRAM, ook voor Campagnolo en XD-R met andere body
  • Verschillende uitvoering voor schijfremmen

Campagnolo Zonda C17

campagnola
6
  • Lichtgewicht dankzij Mega-G3 spaakpatroon
  • Spaakpatroon ziet er gaaf uit (niet onbelangrijk)
Beste prijs

1. Achterwiel racefiets Aero 700 zwart

Achterwiel racefiets

Waarom wel kopen:

  • Zeer scherp geprijsd
  • Degelijke kwaliteit
  • Ook voor oneffenere terreinen geschikt

Waarom niet kopen:

  • Soms problemen met velglint en spanning op spaken
  • Lastig losse onderdelen te vervangen, dan geheel nieuw wiel nodig

Zijn de huidige wielen of alleen het achterwiel van je racefiets niet goed meer? Dan is dit een goede en bovenal goedkope optie om aan te schaffen. Dit is een prima wiel om vele kilometers mee te maken én op te trainen. Het is een lichtgewicht achterwiel gemaakt van aluminium wat zowel voor de zware als lichte fietser een uitkomst biedt.

Dit achterwiel is bedoeld voor wielrenners op de weg die een voordelig wiel zoeken om te trainen en goede prestaties neer te zetten. Het wiel heeft een geoptimaliseerde verhouding qua gewicht-stijfheid wat de prestaties ten goede komt. De platte spaken zorgen voor een goede aerodynamica en door de dubbelwandige velgen (25 mm) gaan ze lang mee.

Kortom, je mag van deze wielen niet verwachten wat je van duurdere wielen wel mag. Maar wij raden deze aan als goede prijs-kwaliteit optie!

Meest stevig en robuust

2. Achterwiel racefiets 500

Achterwiel racefiets

Waarom wel kopen:

  • Zeer stevig en robuust
  • Ook goed te gebruiken op een fietstrainer (taks)
  • Prijs/kwaliteit zeer goede koop

Waarom niet kopen:

  • Bij de 8-speed cassette kan het monteren even lastig zijn

Dit 100% aluminium achterwiel voor de racefiets komt erg goed uit de test qua prijs/kwaliteit verhouding. En toen wij het testten snapten we waarom! Het wiel is waterdicht, voorzien van dubbelwandige velgen en daarmee kan hij wel een hobbeltje op de weg hebben.

De randen zijn bewerkt waardoor je goed kunt remmen en met zijn 1300 gram zijn ze nog steeds niet zwaar te noemen. Het betreffen compatibele banden voor zowel 8, 9, 10 en 11 speed. Deze stevige banden van Decathlon hebben 28 spaken die per twee gekruist zijn. Een robuust wiel waar veel veilige kilometer mee gemaakt kunnen worden.

Met twee jaar garantie durft Decathlon deze kilometers ook te garanderen. Om die reden raden wij dit wiel aan fietsers die op zoek zijn naar een stevig en robuust wiel.

Beste optie voor freewheelen

3. Achterwiel 700 voor racefiets freewheel dubbelwandig

Achterwiel racefiets

Waarom wel kopen:

  • Stevig wiel
  • Tegen een bodemprijs
  • Eenvoudig te bevestigen

Waarom niet kopen:

  • Aan de zware kant

Waar de andere achterwielen van de Decathlon al goed scoorden qua prijs/kwaliteit, hebben we hier toch wel het ultieme achterwiel te pakken. Dit achterwiel is dan ook niet gemaakt van 100% aluminium, maar bestaat voor 50% ook uit staal. Dit is wel merkbaar in het gewicht, maar het is nog steeds geen zwaar wiel te noemen.

Het wiel is compatibel met een band van 700 x 23 tot 32 en is voorzien van een dubbelwandige aluminium velg. Dit zorgt ervoor dat het een stevig -maar daarmee wel iets zwaarder- achterwiel is dat geschikt is voor freewheel gebruik. Het rolvermogen wordt gedaan door middel van zogenoemde loose Ball-lagers. Een goed trainingswiel voor een bodemprijs.

Wij raden dit wiel aan voor de recreatieve freewheel fietser die niet te veel wil uitgeven aan zijn wielen, maar wel een stevige optie wil!

4. Mavic Aksium

Mavick racefiets wiel

Waarom wel kopen:

  • Mavic staat bekend als een erg goed merk
  • Geschikt voor zowel Shimano als SRAM
  • Goed remvermogen
  • Goedkoop
  • Kwalitatief sterke naaf

Waarom niet kopen:

  • Zwaar (1880 gram per paar)
  • Niet aerodynamisch
  • Niet veel beter dan wielen die standaard op racefietsen zijn gemonteerd

Mavic is een grote naam in de fietswereld. Daaruit kun je al afleiden dat deze wielset van slechts €164,99 een extreem goede deal is. De Aksium wielen zijn namelijk uitstekend, helemaal voor dit geld! Deze wielen vind je doorgaans standaard op fietsen gemonteerd. Ze zijn niet aerodynamisch of lichtgewicht, maar ze zijn robuust, betrouwbaar en zullen beginnende fietsers niet belemmeren.

Wil je echt sneller of makkelijker fietsen, dan is de Mavic Aksium wellicht niet de wielset (of prijsklasse) voor jou. Maar, zoek je simpelweg een wielset waar je weer jarenlang mee vooruit kunt, tegen een zachte prijs? Dan zit je met dit paar wielen helemaal goed.

Let op: deze wielen hebben een formaat van 28 inch en zijn geschikt voor cassettes van Shimano of SRAM met 7 tot en met 11 versnellingen.

5. Mavic Cosmic Elite

racefiets wielen

Waarom wel kopen:

  • Geschikt voor Shimano en SRAM, ook voor Campagnolo en XD-R met andere body
  • Verschillende uitvoering voor schijfremmen
  • Aerodynamischer dan standaard wielen
  • Goede naaf & beter remmen

Waarom niet kopen:

  • Niet de lichtste (1870 gram)
  • Duurder dan andere budgetopties

Met de Mavic Cosmic Elite fietswielen krijg je veel snelheid voor een lage prijs. Deze wielen staan namelijk bekend als de ‘perfecte’ combinatie tussen aerodynamica, stijfheid en betaalbaarheid – een reputatie die de wielen in de praktijk meer dan waarmaken.

Met een diepte van 30 millimeter is de Cosmic Elite nét een slag aerodynamischer dan een standaard fietswiel, terwijl de radiale spaken zorgen voor een (geringe) gewichtsbesparing (wielen wegen samen 1870 gram).

Daarnaast zijn deze wielen extra stijf en duurzaam dankzij de toepassing van diverse, innovatieve technieken. Zo is de velg gelast en geslepen, zijn de remvlakken gefreesd voor meer remvermogen en zijn de Cosmic Elite wielen voorzien van een extra sterke naaf en spaken.

Kortom, deze Mavic Cosmic Elite wielset is een uitstekende set voor een relatief zacht prijsje én bewijs dat je voor een prima set wielen niet de hoofdprijs hoeft te betalen.

6. Campagnolo Zonda C17

campagnola

Waarom wel kopen:

  • Lichtgewicht dankzij Mega-G3 spaakpatroon
  • Spaakpatroon ziet er gaaf uit (niet onbelangrijk)
  • Campagnolo-kwaliteit
  • Zeer stijf
  • Scherpe prijs-kwaliteit verhouding

Waarom niet kopen:

  • Geen aerodynamisch gewin

De Campagnolo Zonda C17 is een opvallende wielset te noemen. Het spaakpatroon van deze wielen is namelijk radicaal anders dan die van andere wielen.

Het ‘Mega-G3’ spaakpatroon van de Zonda C17 heeft verschillende voordelen. Zo levert het een flinke gewichtsbesparing op zonder in te boeten op gebied van stijfheid en duurzaamheid.

Met een gewicht van 1675 gram voor de hele set zijn deze wielen significant lichter dan wielen van andere merken.

In tegenstelling tot de wielsets van Prime en Mavic zijn deze wielen van Campagnolo niet ontworpen voor aerodynamisch gewin. In plaats daarvan heeft het merk vooral gelet op stijfheid en het gewicht van de wielen.

Al met al is de Campagnolo Zonda C17 wielset een geschikte optie voor iedere fietser die een betrouwbare, stijve en lichtgewichte wielset zoekt.

Waarom zijn de wielen zo belangrijk?

Waarom zijn de wielen zo belangrijk?

De wielen zijn misschien wel de belangrijkste onderdelen van je racefiets. Het upgraden van je wielen kan ervoor zorgen dat je sneller fietst, je fiets minder zwaar is, dat je beter stuurt en dat je over het algemeen een snellere, betere fiets hebt.

Er zijn meerdere situaties waarin het kopen van nieuwe wielen een optie is:

  • upgrade ten opzichte van je huidige wielen
  • vervanging van oude/gebrekkige wielen
  • goedkopere “winterwielen” om in de ruige wintermaanden je duurdere wielset te sparen
  • reservewielen
  • wiel voor gebruik op de fietstrainer

Helaas: een nieuwe wielset is duur

HIertegenover staat wel een flink prijskaartje: een nieuwe set wielen is nu eenmaal niet goedkoop. Wil je echte top of the bill fietswielen kopen, dan denk je toch al snel aan zo’n €1000,-. Echter, voor rond de €500 kun je ook al goede, snelle wielen kopen. Daarnaast zijn er ook verschillende budget-opties en kun je ook altijd zoeken naar een tweedehandsje.

De verschillende aspecten van een racefiets wiel

De verschillende aspecten van een racefiets wiel

Een wiel is niet zomaar een willekeurig onderdeel van de fiets. Het bestaat uit allerlei onderdelen en tussen wielen van andere merken en prijsklassen zijn ook grote verschillen te vinden. Het is belangrijk dat je een basiskennis hebt van de onderdelen en onderlinge verschillen. Alleen als je dit hebt kun je een bewuste keuze maken voor een bepaalde wielset.

Naaf

De naaf kan als de machinekamer van het wiel worden beschouwd. Een goede naaf moet degelijke lagers hebben en goed beschermd zijn tegen modder, water en zand. Daarnaast moet er ook rekening worden gehouden met de prijs en het gemak van onderhoud.

Oudere of goedkopere lagers maken doorgaans nog gebruik van een zogenaamd “beker- en kegellager”. Het voordeel hiervan is dat ze gemakkelijk te onderhouden zijn. Wat nadelig is, is het feit dat ze lastig zijn om perfect af te stellen.

Nieuwe naven zijn uitgerust met een cartridge-lager. Dit is wat duurder, maar dan hoef je in ieder geval niet te klooien met het afstellen van de lagers. Ook zijn deze lagers niet al te lastig om te onderhouden of te vervangen.

Spaken

Spaken

Hoe meer spaken een wiel heeft, hoe beter de belasting wordt gespreid. Kortom, meer spaken houdt doorgaans in dat je wiel sterker is. Dit is een belangrijke factor als je op zoek bent naar een wiel met een lange levensduur. Hiertegenover staat dat meer spaken maken dat een wiel zwaarder is.

Om dit op te lossen hebben merken geprobeerd aan de hand van verschillende innovatieve spaakpatronen gewicht te besparen, zonder dat dit ten koste gaat van de stijfheid en duurzaamheid van het wiel.

Traditionele wielen worden gemaakt met een driedubbelspaaks patroon, waarbij het totale aantal spaken per wiel 24 is. Voor de spaken zelf wordt doorgaans staaldraad gebruikt.

De wat duurdere wielen hebben een ander patroon, namelijk een zogenaamd radiaal patroon. Hierbij worden er geen andere spaken gekruist. Hiervoor hoeven er minder spaken worden gebruikt, wat gewicht bespaart. De laatste jaren zie je ook dat duurdere wielen worden uitgerust met spaken van lichtgewicht carbon. Hier hangt echter wel een flink prijskaartje aan.

Formaat

Net zoals bij het kopen van banden voor rondom de wielen, moet er rekening worden gehouden met het formaat van het wiel. Als volwassene heb je doorgaans een racefiets met wielen van 28 inch (700C), kinderen of kleinere volwassenen doorgaans 26 inch. Dus, koop je een setje nieuwe wielen, houd dan in de gaten dat je wel het juiste formaat koopt.

Materiaal

Materiaal

Het materiaal waar het wiel van vervaardigd is, is van groot belang voor de stijfheid, sterkte, duurzaamheid en het gewicht van het wiel. Voor moderne wielen worden er twee materialen gebruikt: aluminium of carbon.

Aluminium wordt vaak gebruikt bij de betaalbare wielsets. Dit materiaal heeft het beste remvermogen (ook in de regen), is goedkoop en is beter geschikt voor slechte/zware dalers. Het nadeel van aluminium is het gewicht: het is nu eenmaal een stuk zwaarder dan carbon.

Carbon wordt gebruikt in de duurdere racefiets-wielen. Het is een stuk lichter en ziet er ook beter uit. Echter, hiervoor betaal je de hoofdprijs. Daarnaast werkt carbon minder effectief met velgremmen, met name in de regen. Bovendien is carbon minder geschikt voor slechte of zware dalers.

Wil je het beste van beide werelden? Kijk dan naar een zogenaamde hybride wiel. Hierin is zowel carbon als aluminium verwerkt. Het gebruik van carbon houdt het gewicht laag, terwijl de remrand van aluminium ervoor zegt dat je niet inlevert op gebied van remvermogen.

Gewicht

We hadden het er hierboven bij materiaal al over, maar het gewicht van een wiel is voor sommigen van doorslaggevend belang. Helemaal omdat roterend gewicht meer meeweegt dan zogenaamd statisch gewicht. Dus, vind je gewicht belangrijk als fietser, dan moet je inderdaad kijken naar lichtgewicht wielen.

Helaas zijn extra lichte wielen een stuk duurder, vooral vanwege het feit dat deze vaak vervaardigd zijn van carbon en zijn uitgerust met innovatieve spaakpatronen.

Velgen & Aerodynamica

Niet alleen gewicht is van groot belang voor je wielen, maar ook de aerodynamica. Hoe aerodynamischer het wiel, hoe minder luchtweerstand je hebt. Kortom, je gaat dan een stuk sneller. Wielen worden aerodynamischer gemaakt door de velgen dieper te maken. Hoe dieper de velg, hoe aerodynamischer het wiel.

Houd er wel rekening mee dat je niet met erg diepe velgen wilt fietsen als er sprake is van een flinke zijwind. Ook zijn aerodynamische wielen vaak aan de zwaardere kant.

Soort bandjes

Soort bandjes

De velg van een wiel kan geschikt zijn voor vouwbanden of tubes. De standaard vouwbanden zijn het meest voorkomend en dus zijn de meeste wielen hier geschikt voor. Ben je in de markt voor nieuwe wielen en gebruik je tubes, let dan goed op of dat kan met de wielen die je op het oog hebt.

Remmen

Houd rekening met het type rem dat je hebt. Heb je schijfremmen, zoek dan een wielset uit die hiervoor geschikt is. Gebruik je velgremmen, kies dan wielen uit die hiervoor geschikt zijn.

Schakelgroep

Tot slot moet er worden gekeken naar je schakelgroep. Dit is belangrijk vanwege de naaf van het achterwiel: hier moet je de cassette aan bevestigen. Vaak staat bij de omschrijving voor welke schakelgroep de naaf en dus het wiel geschikt is (Shimano, Campagnolo of SRAM).

 

Veel gestelde vragen

Wat zijn de beste wielen voor een racefiets?

Het hangt van het type fietser af wat de beste wielen zijn voor een racefiets. Voor de wielrenner waar gewicht erg belangrijk is, zijn lichtgewicht wielen van bijvoorbeeld carbon aan te raden. Voor de wat zwaardere fietser (of fietsers met niet zo’n dikke portemonnee) zijn stevige aluminium wielen dan wellicht beter.

Dan zijn er ook nog de hybride wielen, waar beide materialen in zijn verwerkt. Ook hangt het samen met de wensen van de wielrenner omtrent aerodynamica, het wegdek waar gefietst wordt en de lengte van de tochten. Er zijn al kwalitatief goede wielen te vinden voor een prima prijs. Maar wielen van zeer hoge kwaliteit van innovatief materiaal worden al snel erg prijzig.

Wat is het voordeel van carbon racefiets wielen?

Carbon is een innovatief materiaal wat sinds enkele jaren ook bij de recreatieve fietser in opkomst is. Het staat bekend als een materiaal wat zeer licht is, maar toch ook zeer stevig. Het wordt veelal gebruikt in de duurdere racefiets-wielen maar ook in andere onderdelen van dure racefietsen zoals het frame.

Naast dat het zeer licht is, ziet het er ook nog eens goed uit. Carbon kent echter ook nadelen, zo werkt het minder effectief met velgremmen. Dit is vooral op nat wegdek. Ook bij slechte of zware dalers is carbon een minder geschikte keuze, dan is de keuze voor aluminium of een hybride wiel aan te bevelen.

Hoe lang gaan carbon racefiets wielen mee?

Hoe lang carbon meegaat hangt zeer af van de intensiteit van het gebruik. Daarnaast speelt ook bij carbon het onderhoud een grote rol evenals het wegdek waarop gefietst wordt. Over het algemeen geldt wel dat hoe dunner en lichter de banden, hoe fragieler ze zijn. Dit komt zaken als de snelheid en wendbaarheid ten goede, maar gaat ook ten koste van de stevigheid. Het is een afweging per persoon wat zijn of haar wensen zijn wat betreft een wiel.

Even samenvatten

Even samenvatten

Zo, weet je alles nog? Geen zorgen, teruglezen kan altijd nog! Het komt er in principe op neer dat het in sommige gevallen zeker voordelig kan zijn om nieuwe wielen aan te schaffen, mits je hier het budget voor hebt. Houd je rekening met de zaken die we hier benoemd hebben, dan heb je binnen no time de geschikte wielen voor je racefiets gevonden. Of misschien staat de perfecte wielset al tussen de door ons uitgelichte wielen?

Heb jij nog tips voor het aanschaffen voor nieuwe wielen voor de racefiets of heb je goede/slechte ervaringen met een wielset die wij hier hebben uitgelicht? Laat het ons en anderen weten in de reacties hieronder!

Achterwiel racefiets Aero 700 zwart

Achterwiel racefiets
1
  • Zeer scherp geprijsd
  • Degelijke kwaliteit

Achterwiel racefiets 500

Achterwiel racefiets
2
  • Zeer stevig en robuust
  • Ook goed te gebruiken op een fietstrainer (taks)

Achterwiel 700 voor racefiets freewheel dubbelwandig

Achterwiel racefiets
3
  • Stevig wiel
  • Tegen een bodemprijs

Mavic Aksium

Mavick racefiets wiel
4
  • Mavic staat bekend als een erg goed merk
  • Geschikt voor zowel Shimano als SRAM

Mavic Cosmic Elite

racefiets wielen
5
  • Geschikt voor Shimano en SRAM, ook voor Campagnolo en XD-R met andere body
  • Verschillende uitvoering voor schijfremmen

Campagnolo Zonda C17

campagnola
6
  • Lichtgewicht dankzij Mega-G3 spaakpatroon
  • Spaakpatroon ziet er gaaf uit (niet onbelangrijk)
Wat vond je van dit artikel?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Ben jij de eerste die een reactie plaatst? :)