Ontdek de beste racefiets wielen zonder de hoofdprijs te betalen

Het is één van de beste investeringen die je kunt maken als fietser: het aanschaffen van nieuwe wielen voor je racefiets. Wielen hebben namelijk een enorme invloed op je fietsprestaties! Ben je tevreden met je racefiets maar wil je er toch wat meer performance uithalen, dan moet je zeker kijken naar nieuwe wielen. Maar, waar moet je dan beginnen?

Dát is wat we hier voor je op een rijtje hebben gezet. Na het lezen van dit artikel weet jij met welke zaken je rekening moet houden, wat de opties zijn en welke wielsets perfect zijn voor jou.

Waarom zijn de wielen zo belangrijk?

Waarom zijn de wielen zo belangrijk?

De wielen zijn misschien wel de belangrijkste onderdelen van je racefiets. Het upgraden van je wielen kan ervoor zorgen dat je sneller fietst, je fiets minder zwaar is, dat je beter stuurt en dat je over het algemeen een snellere, betere fiets hebt.

Er zijn meerdere situaties waarin het kopen van nieuwe wielen een optie is:

  • upgrade ten opzichte van je huidige wielen
  • vervanging van oude/gebrekkige wielen
  • goedkopere “winterwielen” om in de ruige wintermaanden je duurdere wielset te sparen
  • reservewielen
  • wiel voor gebruik op de fietstrainer

Helaas: een nieuwe wielset is duur

HIertegenover staat wel een flink prijskaartje: een nieuwe set wielen is nu eenmaal niet goedkoop. Wil je echte top of the bill fietswielen kopen, dan denk je toch al snel aan zo’n €1000,-. Echter, voor rond de €500 kun je ook al goede, snelle wielen kopen. Daarnaast zijn er ook verschillende budget-opties en kun je ook altijd zoeken naar een tweedehandsje.

De verschillende aspecten van een racefiets wiel

De verschillende aspecten van een racefiets wiel

Een wiel is niet zomaar een willekeurig onderdeel van de fiets. Het bestaat uit allerlei onderdelen en tussen wielen van andere merken en prijsklassen zijn ook grote verschillen te vinden. Het is belangrijk dat je een basiskennis hebt van de onderdelen en onderlinge verschillen. Alleen als je dit hebt kun je een bewuste keuze maken voor een bepaalde wielset.

Naaf

De naaf kan als de machinekamer van het wiel worden beschouwd. Een goede naaf moet degelijke lagers hebben en goed beschermd zijn tegen modder, water en zand. Daarnaast moet er ook rekening worden gehouden met de prijs en het gemak van onderhoud.

Oudere of goedkopere lagers maken doorgaans nog gebruik van een zogenaamd “beker- en kegellager”. Het voordeel hiervan is dat ze gemakkelijk te onderhouden zijn. Wat nadelig is, is het feit dat ze lastig zijn om perfect af te stellen.

Nieuwe naven zijn uitgerust met een cartridge-lager. Dit is wat duurder, maar dan hoef je in ieder geval niet te klooien met het afstellen van de lagers. Ook zijn deze lagers niet al te lastig om te onderhouden of te vervangen.

Spaken

Spaken

Hoe meer spaken een wiel heeft, hoe beter de belasting wordt gespreid. Kortom, meer spaken houdt doorgaans in dat je wiel sterker is. Dit is een belangrijke factor als je op zoek bent naar een wiel met een lange levensduur. Hiertegenover staat dat meer spaken maken dat een wiel zwaarder is.

Om dit op te lossen hebben merken geprobeerd aan de hand van verschillende innovatieve spaakpatronen gewicht te besparen, zonder dat dit ten koste gaat van de stijfheid en duurzaamheid van het wiel.

Traditionele wielen worden gemaakt met een driedubbelspaaks patroon, waarbij het totale aantal spaken per wiel 24 is. Voor de spaken zelf wordt doorgaans staaldraad gebruikt.

De wat duurdere wielen hebben een ander patroon, namelijk een zogenaamd radiaal patroon. Hierbij worden er geen andere spaken gekruist. Hiervoor hoeven er minder spaken worden gebruikt, wat gewicht bespaart. De laatste jaren zie je ook dat duurdere wielen worden uitgerust met spaken van lichtgewicht carbon. Hier hangt echter wel een flink prijskaartje aan.

Formaat

Net zoals bij het kopen van banden voor rondom de wielen, moet er rekening worden gehouden met het formaat van het wiel. Als volwassene heb je doorgaans een racefiets met wielen van 28 inch (700C), kinderen of kleinere volwassenen doorgaans 26 inch. Dus, koop je een setje nieuwe wielen, houd dan in de gaten dat je wel het juiste formaat koopt.

Materiaal

Materiaal

Het materiaal waar het wiel van vervaardigd is, is van groot belang voor de stijfheid, sterkte, duurzaamheid en het gewicht van het wiel. Voor moderne wielen worden er twee materialen gebruikt: aluminium of carbon.

Aluminium wordt vaak gebruikt bij de betaalbare wielsets. Dit materiaal heeft het beste remvermogen (ook in de regen), is goedkoop en is beter geschikt voor slechte/zware dalers. Het nadeel van aluminium is het gewicht: het is nu eenmaal een stuk zwaarder dan carbon.

Carbon wordt gebruikt in de duurdere racefiets-wielen. Het is een stuk lichter en ziet er ook beter uit. Echter, hiervoor betaal je de hoofdprijs. Daarnaast werkt carbon minder effectief met velgremmen, met name in de regen. Bovendien is carbon minder geschikt voor slechte of zware dalers.

Wil je het beste van beide werelden? Kijk dan naar een zogenaamde hybride wiel. Hierin is zowel carbon als aluminium verwerkt. Het gebruik van carbon houdt het gewicht laag, terwijl de remrand van aluminium ervoor zegt dat je niet inlevert op gebied van remvermogen.

Gewicht

We hadden het er hierboven bij materiaal al over, maar het gewicht van een wiel is voor sommigen van doorslaggevend belang. Helemaal omdat roterend gewicht meer meeweegt dan zogenaamd statisch gewicht. Dus, vind je gewicht belangrijk als fietser, dan moet je inderdaad kijken naar lichtgewicht wielen.

Helaas zijn extra lichte wielen een stuk duurder, vooral vanwege het feit dat deze vaak vervaardigd zijn van carbon en zijn uitgerust met innovatieve spaakpatronen.

Velgen & Aerodynamica

Niet alleen gewicht is van groot belang voor je wielen, maar ook de aerodynamica. Hoe aerodynamischer het wiel, hoe minder luchtweerstand je hebt. Kortom, je gaat dan een stuk sneller. Wielen worden aerodynamischer gemaakt door de velgen dieper te maken. Hoe dieper de velg, hoe aerodynamischer het wiel.

Houd er wel rekening mee dat je niet met erg diepe velgen wilt fietsen als er sprake is van een flinke zijwind. Ook zijn aerodynamische wielen vaak aan de zwaardere kant.

Soort bandjes

Soort bandjes

De velg van een wiel kan geschikt zijn voor vouwbanden of tubes. De standaard vouwbanden zijn het meest voorkomend en dus zijn de meeste wielen hier geschikt voor. Ben je in de markt voor nieuwe wielen en gebruik je tubes, let dan goed op of dat kan met de wielen die je op het oog hebt.

Remmen

Houd rekening met het type rem dat je hebt. Heb je schijfremmen, zoek dan een wielset uit die hiervoor geschikt is. Gebruik je velgremmen, kies dan wielen uit die hiervoor geschikt zijn.

Schakelgroep

Tot slot moet er worden gekeken naar je schakelgroep. Dit is belangrijk vanwege de naaf van het achterwiel: hier moet je de cassette aan bevestigen. Vaak staat bij de omschrijving voor welke schakelgroep de naaf en dus het wiel geschikt is (Shimano, Campagnolo of SRAM).

Reviewed: de beste wielsets uit verschillende prijsklassen

Reviewed: de beste wielsets uit verschillende prijsklassen

Nu we de belangrijkste zaken omtrent het kopen van nieuwe wielen voor de racefiets hebben besproken, nemen we een kijkje naar een aantal populaire opties. Hiervoor hebben we een onderscheid gemaakt tussen de budget wielsets en de middenklasse wielsets. Ook nemen we nog een kijkje naar een absolute top of the bill wielset met een imposant prijskaartje.

Budget wielsets (< €400)

Er zijn genoeg mensen die vinden dat je voor minder dan €400,- geen degelijke wielset kunt kopen. Zoals eerder al werd gezegd, zijn wielen voor de racefiets nu eenmaal prijzig. Desondanks zijn er her en der toch een paar goede deals te vinden voor goedkopere wielen. Deze zullen je fietservaring niet transformeren en zullen je ook niet veel sneller maken, maar ze zorgen er wel voor dat je lekker de weg op kunt. Dus, zoek je een goedkope vervanging, reservewielen of een wielset voor gebruik in de wintermaanden, dan moet je in deze prijsklasse zoeken.

Vuelta Racetec JoyTech 28

Vuelta Racetec JoyTech 28

De RaceTec Joytech 28 is een betaalbare wielset van het relatief onbekend merk Vuelta. Met een prijs van zo’n €240 is deze wielset niet duur, maar realiseer je wel dat je voor dit geld geen enorme verschillen gaat merken. Deze wielen zijn vervaardigd van aluminium, waardoor ze aan de zware kant zijn (1890 gram). Aan de andere kant zorgt dit ervoor dat ze beter remmen, voornamelijk in de regen. Verder is meerdere zaken, zoals de kwaliteit van de naaf en de afwerking, te merken dat dit een budgetoptie is.

Kortom, de Vuelta Racetec JoyTech 28 wielen zijn niet bijzonder speciaal. Dat mag eigenlijk ook niet worden verwacht voor deze prijs. Deze wielen doen wat ze doen moeten en zijn zeker een te overwegen optie voor beginnende fietsers of ervaren fietsers die een wielset zoeken voor gebruik in de winter.

Check hier de beste prijs!

Voordelen

• Goedkoop
• Aluminium zorgt voor goed remvermogen
• Zien er goed uit voor budget wielen

Nadelen

• Zwaar (1890 gram)
• Onbekend merk
• Niet aerodynamisch
• Niet veel beter dan wielen die standaard op racefietsen zijn gemonteerd

Mavic Aksium

Mavic Aksium

Mavic is een grote naam in de fietswereld. Daaruit kun je al afleiden dat deze wielset van slechts €164,99 een extreem goede deal is. De Aksium wielen zijn namelijk uitstekend, helemaal voor dit geld! Deze wielen vind je doorgaans standaard op fietsen gemonteerd. Ze zijn niet aerodynamisch of lichtgewicht, maar ze zijn robuust, betrouwbaar en zullen beginnende fietsers niet belemmeren.

Wil je echt sneller of makkelijker fietsen, dan is de Mavic Aksium wellicht niet de wielset (of prijsklasse) voor jou. Maar, zoek je simpelweg een wielset waar je weer jarenlang mee vooruit kunt, tegen een zachte prijs? Dan zit je met dit paar wielen helemaal goed.

Let op: deze wielen hebben een formaat van 28 inch en zijn geschikt voor cassettes van Shimano of SRAM met 7 tot en met 11 versnellingen.

Check hier de beste prijs!

Voordelen

• Mavic staat bekend als een erg goed merk
• Geschikt voor zowel Shimano als SRAM
• Goed remvermogen
• Goedkoop
• Kwalitatief sterke naaf

Nadelen

• Zwaar (1880 gram per paar)
• Niet aerodynamisch
• Niet veel beter dan wielen die standaard op racefietsen zijn gemonteerd

B’Twin RS100 voorwiel & Aero 700 achterwiel

B’Twin RS100 voorwielAero 700 achterwiel

Waarschijnlijk heb je al wel eens van de eigen fietsmerken van de Decathlon gehoord. Dit zijn Triban, Van Rysel en B’Twin. Ondanks het feit dat deze sportgigant niet altijd even hoog aangeschreven staat, zijn veel van de producten van deze merken wel degelijk goed. Helemaal als je in acht neemt dat prijzen doorgaans erg laag liggen. Dit gaat ook op voor het RS100 voorwiel en het Aero 700 achterwiel.

De RS100 is een modern voorwiel dat gebruik maakt van een innovatief spaakpatroon dat zo veel mogelijk gewicht bespaart zonder in te boeten op gebied van stijfheid. Mede hierdoor is dit wiel lichter dan andere wielen in deze prijsklasse. Heel groot is dit verschil echter niet. Dit komt onder andere doordat dit wiel “gewoon” van aluminium gemaakt is.

Het Aero 700 achterwiel is een recht toe, recht aan achterwiel zonder toeters en bellen. Dit achterwiel weegt net iets meer dan een kilo en is compatibel met verschillende cassettes met negen, tien of elf versnellingen. Er is zelfs nagedacht over aerodynamica: de spaken zijn plat om zo de luchtweerstand te minimaliseren.

Deze twee wielen van de Decathlon zijn eigenlijk belachelijk goedkoop: samen kosten ze zo’n €170. Hierdoor zijn ze zeker een geschikte budgetoptie!

Klik hier voor de prijs van het voorwiel.
klik hier voor de prijs van het achterwiel.

Voordelen

• Voordelig
• Nét wat meer extra’s dan andere wielen in deze prijsklasse
• Zien er goed uit
• Kunnen in de winkel worden gekocht

Nadelen

• Niet iedereen heeft goede ervaringen met producten van de Decathlon
• Niet veel beter dan wielen die standaard op racefietsen zijn gemonteerd
• Zwaar (om en nabij de 1850 gram)

Middenklasse wielsets (>€400)

Daar waar je bij budget opties niet echt een groot verschil kunt maken op gebied van prestaties, kan dat bij wielen die meer dan €400 kosten wél. Wielen in deze klasse zijn aerodynamischer, lichter en zijn voorzien van een betere naaf.

LANDMYTH Carbon 50 millimeter wielset

LANDMYTH Carbon 50 millimeter wielset

Aerodynamisch, lichtgewicht én vervaardigd van carbon…. wat wil je nog meer?! Deze wielen van Landmyth hebben een sterke prijs-kwaliteitsverhouding. Voor zo’n €460 koop je deze wielen en kun je binnen no time de vruchten plukken van je investering.

De velgen zijn 50 millimeter diep, wat zorgt voor minder luchtweerstand. Tezamen wegen deze wielen 1513 gram, dit is maar liefst 300 gram lichter dan de hierboven besproken wielsets! Dit is voornamelijk te danken aan het lichtgewicht carbon materiaal.

Houd er wel rekening mee dat deze wielen alleen compatibel zijn met Shimano schakelgroepen met tien of elf versnellingen. Ook geldt er een maximum gewicht voor de fietser, namelijk 105 kilo.

Check hier de beste prijs!

Voordelen

• Aerodynamisch
• Lichtgewicht
• Sterke prijs-kwaliteitsverhouding

Nadelen

• Relatief onbekend merk
• Past alleen op schakelgroepen van Shimano

VCYCLE Nopea 88 millimeter wielset

VCYCLE Nopea 88 millimeter wielset

Wil je maximaal aerodynamisch voordeel, dan moet je deze wielset van het merk Vcycle hebben. De velgen van het achterwiel zijn maar liefst 88 millimeter! Hierdoor heb je een stuk minder luchtweerstand. De keerzijde is echter dat je bij zijwind wel eens verrast kunt worden.

Ook deze wielen zijn gemaakt van hoogwaardig carbon, waardoor het gewicht laag ligt (1820 gram). Dit is een stuk zwaarder dan de hierboven genoemde Landmyth wielset, maar houd rekening met het feit dat deze Vcycle wielen zwaarder zijn omdat ze aerodynamischer zijn.

Kortom, deze wielen zijn perfect voor de fietsers die zo aerodynamisch mogelijk willen zijn, dus ook voor triatleten, biatleten of tijdritspecialisten. De prijs van deze wielset bedraagt €529,-.

Deze wielset van Vcycle is geschikt voor Shimano of SRAM wielgroepen met acht, negen, tien of elf versnellingen.

Check hier de beste prijs!

Voordelen

• Heel aerodynamisch
• Vervaardigd van carbon
• Goede prijs-kwaliteit verhouding
• Zien er goed uit
• Geschikt voor zowel Shimano als SRAM

Nadelen

• Aan de zware kant voor wielen in deze prijsklasse
• Diepe velgen niet geschikt voor winderige omstandigheden

VCYCLE Nopea 50 millimeter

VCYCLE Nopea 50 millimeter

De VCycle Nopea 50 millimeter is in principe dezelfde wielset als de 88 millimeter, maar er is één verschil: de velgen van de 50 millimeter zijn minder diep. Hierdoor zijn deze wielen minder aerodynamisch, maar wel een stuk lichter. Samen wegen deze wielen slechts 1700 gram. Overigens is het niet zo dat deze wielen geen aerodynamisch voordeel hebben: normale wielen hebben 40 mm diepe velgen.

Deze wielset is minder specialistisch dan zijn aerodynamische broer, waardoor die meer geschikt is voor de “standaard” wielrenner. Deze fiets combineert een lager gewicht en betere bouwkwaliteit met aerodynamisch voordeel, waardoor die in principe geschikt is voor elke fietser! Met een prijs van €474,00 is deze wielset niet goedkoop, maar wel zeker het geld waard.

Let op: deze wielset is geschikt voor Shimano en SRAm  cassettes met negen, acht, tien of elf versnellingen.

Check hier de beste prijs!

Voordelen

• Lichtgewicht
• Aerodynamisch (beperkt)
• Zien er goed uit
• Sterke prijs-kwaliteitsverhouding
• Geschikt voor zowel Shimano als SRAM

Nadelen

• Niet heel licht en niet heel aerodynamisch

Bonus! De befaamde Zipp 404 Firecrest wielen

Zipp 404 Firecrest voorwielZipp 404 Firecrest achterwiel

De Zipp 404 Firecrest wielen zijn misschien wel de meeste geliefde lichtgewicht aerodynamische wielen op de markt. Ze kosten een hele hoop geld ( tegen de €2000,-), maar dan heb je ook wat. Deze wielen zijn voorzien van topklasse naven, lichtgewicht aerodynamische spaken en velgen met een diepte van 58 millimeter.

Deze wielen zijn de ultieme combinatie van een laag gewicht (1615 gram) en hoog aerodynamisch voordeel. Alles aan deze wielen is uitstekend, wat je ook mag verwachten voor deze prijs. Echter, vanwege de prijs is deze wielset alleen weggelegd voor de profs of de fanatiekelingen die er niet voor terugdeinzen om diep in de buidel te tasten.

De Zipp 404 wielen zijn geschikt voor Campagnolo, SRAM en Shimano cassettes met acht, negen, tien of elf versnellingen.

Klik hier voor de prijs van het voorwiel
Klik hier voor de prijs van het achterwiel

Voordelen

• Aerodynamisch
• Lichtgewicht
• Zien er geweldig uit
• Hele goed naven
• Simpelweg de top van de top

Nadelen

• Duur

Even samenvatten

Even samenvatten

Zo, weet je alles nog? Geen zorgen, teruglezen kan altijd nog! Het komt er in principe op neer dat het in sommige gevallen zeker voordelig kan zijn om nieuwe wielen aan te schaffen, mits je hier het budget voor hebt. Houd je rekening met de zaken die we hier benoemd hebben, dan heb je binnen no time de geschikte wielen voor je racefiets gevonden. Of misschien staat de perfecte wielset al tussen de door ons uitgelichte wielen?

Heb jij nog tips voor het aanschaffen voor nieuwe wielen voor de racefiets of heb je goede/slechte ervaringen met een wielset die wij hier hebben uitgelicht? Laat het ons en anderen weten in de reacties hieronder!

Leuk artikel? Deel het!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Er zijn nog geen reviews!