Boek succes met een GRATIS (thuis)workout spinning

Wie dacht dat spinning een sport is wat alleen in de sportschool mogelijk is heeft het mis. De home workouts zijn een ware rage aan het worden.

Waarbij het bij de ‘no equipment’ yoga sessies begon zijn er inmiddels talloze opties, zo ook voor spinning. Wij nemen je mee in de verschillende opties.

De leukste spinning workouts

De drempel om in een fanatieke spinningsgroep in te stappen is soms vrij hoog. De docenten kunnen nogal pittig zijn in de feedback en de medefietsers imponerend qua tempo en weerstand. Laat je dit niet weerhouden om aan deze knaller van een sport te beginnen. Het thuis op je eigen tempo beginnen is dan een mooie tussenoplossing.

Maar waar begin je? Een beetje lukraak fietsen in je woonkamer levert waarschijnlijk niet de voldoening op waarvoor spinning ooit bedacht is. Daarom hebben we de leukste workouts voor je op een rijtje gezet. Zo heb je de fijnste spinning workouts gelijk bij de hand.

Een leuke startersles vinden kun je hieronder vinden.

Zoals je ziet duurt het maar 20 minuten, maar geloof ons; dit is echt genoeg om helemaal stuk te gaan. Het leuke aan het volgen van lessen is dat je ook je eigen progressie zult zien doordat de lengte en intensiteit van de lessen die je aankunt zal toenemen.

Ervaren kilometervreter?

Is de fiets al bekend terrein voor jou maar toch toe aan een nieuwe impuls? Of juist net een spinningsfiets aangeschaft voor thuisgebruik? Ook dan zijn er zeer geschikte lessen te vinden, in alle soorten en maten.

Misschien dacht je dat dit voor de newby’s is en dat jij de impuls van een docent echt nodig hebt. Fout!

Wij dagen je uit om het toch écht een keer te proberen, maar dan wel een workout voor gevorderde. Een garantie voor een flinke plas zweet!

Wat bij de ervaren spinners wel een verschil kan maken, is het specifieke doel. Waar je als beginner vooral gefocust bent op het opbouwen van een fietsconditie en het eigen maken van de techniek, is dit voor gevorderden vaak anders.

Ruw genomen kan de focus liggen op twee verschillende doelen; Uithouding of vetverbranding. Uiteraard heeft iedereen nog persoonlijke doelen, wellicht train je voor een specifieke tocht of zelfs op basis van je hartslag. Enkele doelen (inclusief voorbeelden) zullen we uitlichten;

Uithouding

Wil je in het voorjaar je fietsvrienden verrassen en zonder moeite op kop rijden? Dan is trainen op uithoudingsvermogen, oftewel conditie, de oplossing. Bij deze vorm van workouts ligt de focus intervallen, maar wel van lange intervallen.

Als ervaren fietser komt deze term je wellicht al bekend voor, maar korte uitleg: Een interval is een versnelling in korte tijd naar een hoger vermogen welke afgewisseld wordt met periodes in een lagere frequentie. Bij spinning kan dit in de vorm van versnellen maar ook in het verstellen van de weerstand.

Een workoutles die speciaal ontwikkeld is voor de conditie opbouw duurt vaak wat langer omdat je pas na enige tijd de verzuring in de benen echt begint te komen. Dat is het moment dat je door moet trappen en er aan die conditie gesleuteld wordt.

Ter inspiratie een voorbeeld.

Vetbranding

Betreed jij de fiets met het specifieke doel die extra kilo’s kwijt te raken? Dan zijn er ook voor jou speciale workouts ontwikkeld. Deze zijn er ook met de nodige intervallen, echter zullen deze intenser en korter van duur zijn. Dit zorgt ervoor dat je hartslag constant op en neer gaat.

Er is inmiddels aangetoond dat intervallen niet alleen je hartslag verhogen maar ook je metabolisme.

Metabolisme is een ingewikkeld woord voor stofwisseling. En bij de ambitie om iets te veel belasting kwijt te raken, dan is dat het onderdeel wat je een flinke slinger wilt geven.

Er zijn meerdere manieren om deze te verhogen, en het gebruik van intervallen is hier één van. Het opbouwen van meer spiermassa hoort ook in dit rijtje thuis.

Door de intensiteit én weerstand steeds te veranderen, zul je een beroep moeten doen op die abs. Deze worden dan ook versterkt en dit zal ervoor zorgen dat je metabolisme nog wel even wakker blijft.

Dit brengt ons meteen bij de volgende optie, spinning met kracht combineren. Maar dit doen we niet voordat we ook hier een voorbeeld hebben geïntroduceerd.

Cardio én kracht

Wanneer je (gaat) sporten wordt vaak de vraag gesteld; Doe je aan cardio of krachttraining. Dat het één niet het ander hoeft uit te sluiten toont deze vorm van sport wel aan.

Steeds vaker zien we dat er in workouts naast de gebruikelijke fiets andere attributen worden geïntroduceerd. Kleine dumbells zien we hierbij vaak terug.

Het voordeel hierbij is dat je je workout dan meteen omtovert tot een full-body workout. Het laat zich raden, maar spinning is een knaller voor de benen maar het bovenlijf komt maar beperkt aan bod.

Daarnaast geldt voor dat eerdergenoemde metabolisme, hoe meer spier hoe beter. Spiermassa is namelijk nogal een veelvraat, het verbruikt ook wanneer je op de bank ligt namelijk meer calorieën dan vetmassa. Een extra dosis ervan is dus altijd welkom!

Hier een voorbeeld van een goede optie, en check die biceps van de docente. Die wil jij toch ook?

Specifiek doel of toe aan een andere omgeving?

Train je voor een specifieke rit of tour? Of komen de muren thuis op je af en kun je wel even een nieuwe impuls gebruiken? Dan zijn er ook voor jou opties om de weg alvast voor te verkennen of geïnspireerd te worden door de mooiste routes.

De speciaal ontwikkelde programma’s bieden wellicht uitkomst. Soms kosten deze wat geld in de vorm van abonnementen maar zeker voor de ervaren fietser kunnen we deze zeer aanraden. Je gaat in no-time naar een hoger niveau.

Hierbij fiets je niet achter een trainer aan, maar door de mooiste gebieden ter wereld. De virtual reality ervaring is optimaal weergegeven en onderin het scherm staat de docent die je aanmoedigt en aanwijzingen geeft. CycleMasters is een voorbeeld van een site waar je een van de betere (Nederlandse) spinning workouts vindt.

Meld je aan via deze link en start GRATIS met Cyclemasters.

Het voordeel hiermee is dat je niet alleen voorbereid bent qua conditie op je rit, maar ook de omgeving al kent. Alleen de tegenwind mist nog, misschien de föhn voor je gezicht plaatsen een optie?

You spin my head..

Veel info over verschillende workouts, misschien duizelt het je een beetje en heb je een aantal vragen. Dat snappen wij, dus wij zullen de meest gestelde vragen hieronder behandelen.

Is spinning een goede manier om gewicht te verliezen?

Spinnen in de sportschool

Zoals we al bij vetverbranding vertelden, is spinning echt een knaller voor je verbranding. Met een uurtje doortrappen verbrand je al snel 1000 calorieën. Even ter vergelijking; Een volwassen man heeft in totaal 2200 calorieën per dag nodig, scheelt toch aardig op de balans aan het einde van de dag.

Door de hoge intensiteit, afgewisseld met intervallen en het opbouwen van kracht in de benen maken dit de perfecte mix voor een effectieve workout. Op dit moment wel erg veel kilootjes te veel? Dan is spinning een goede sport bij de start. Dit zullen we straks nog verder uitleggen.

Maar voor nu: Afvallen? Spinnen is een zéér goed idee! Laat wel die calorierijke sportdrankjes staan, water is écht prima.

Hoe lang is een spinning workout?

Hier kunnen we vrij kort over zijn; Hoelang jij wilt. Je vindt al écht goede workouts van 10 minuten, alles valt of staat met de intensiteit en jouw inzet.

Maar grofweg kunnen we zeggen dat de meeste spinningslessen ongeveer tussen de 20 en 100 minuten duren. Dus ook de lunch kan ingeruild worden voor een korte maar pittige fietssessie.

Is spinning “beter” dan hardlopen?

Mannen spinnen

Wij spreken niet graag van beter, of in goed of fout. Veel mensen hebben een persoonlijke voorkeur of combineren beiden. Dat laatste is zeer goed mogelijk.

Wat wel een feit is, is dat de kans op blessures bij spinning veel lager is dan bij hardlopen.

Dit komt door de belasting op de spieren en gewrichten. De klap die je op moet vangen bij het neerkomen gedurende een hardlooptocht is vele malen groter dan die bij spinning. Dit zorgt ervoor dat de kans op knie, enkel en voetblessures behoorlijk verschilt.

Spinning en fietsen wordt zelfs vaak ingezet bij revalidatieprogramma’s bij blessures opgelopen door hardlopen.

Wanneer je BMI serieus verhoogd is, dan is spinning ook een verstandigere keuze. Hoe zwaarder je bent, hoe groter de belasting. Probeer eerst middels spinning wat kilo’s te verliezen en begin dan langzaam met hardlopen.

Start GRATIS bij Cyclemasters.

Hoe kan ik het beste buikvet verbranden met spinning?

Buikvet verbranden, een veelgehoorde wens. Bijna iedereen heeft wel een specifieke zone waar hij graag wat vetjes ziet verdwijnen. Maar helaas, ook wij kunnen niet toveren.

Plaatselijk vet verbranden bestaat niet. Het naar beneden brengen van je totale vetmassa is de enige mogelijkheid om vet te verliezen, dit geldt ook voor de buik.

Het kan wel per persoon verschillen waar hij als eerste vet opslaat en waar het ook vaak als laatste (helaas) weer verdwijnt. Maar ook hier heb je geen invloed op. Je kent de adviezen wel: Gezond eten, af en toe lekker zweten op je spinningsfiets én goed slapen. Meer kunnen we er niet van maken..

Klaar voor de start?

Draaiende training

Zoals je hebt kunnen lezen, het maakt niet uit of je een beginner of ervaren spinner bent. Voor ieder biedt het wereldwijde web uitkomst. Soms moet je even door een klein laagje Amerikaanse hysterie heen, maar ook dit went en je zult merken; Het werkt aanstekelijk!

Mocht je echt de smaak te pakken hebben, dan is investeren in een abonnement aan te bevelen. Dergelijke programma’s worden vaak geüpdatet met nieuwe routes, dit zorgt voor steeds nieuwe uitdagingen en zo blijft het afwisselend.

En leuke bijkomstigheid; Gedurende de rit licht de trainer vaak leuke feitjes over de omgeving toe. Dus naast cardio, kracht ook nog een training voor je mind!

Meld je aan via deze link en start GRATIS bij Cyclemasters.

Heb je nog geen spinningfiets? Bekijk de top 10 hier

Wat vond je van dit artikel?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Ben jij de eerste die een reactie plaatst? :)

[GRATIS]
[GRATIS]