Stuurlint voor je racefiets vervangen in 9 simpele stappen

Ben je een fanatieke fietser, dan behandel je je racefiets, mountainbike of gravelracer waarschijnlijk als je kindje. Je maakt ‘m na elke rit goed schoon, elke piepje of geluidje wordt onderzocht en je zorgt ervoor dat de fiets er altijd goed uitziet.

Eén van de dingen waar ook zeker aandacht aan moet worden besteedt is het stuurlint: een kakelvers stuurlint kan je fiets écht afmaken, terwijl een vies, oud en half-loslatend stuurlint de uitstraling van je fiets verpest.

Maar wat voor verschillende soorten stuurlinten zijn er allemaal en hoe wikkel je deze om het stuur?

Moet je hiervoor per se naar de fietsenmaker?

In principe zijn stuurlinten niet een al te ingewikkeld onderwerp, maar toch bestaan er een aantal vragen over. Die gaan wij hier allemaal voor je beantwoorden.

Dit zijn de beste stuurlinten

Op gebied van stuurlint is eigenlijk belachelijk veel keuze. Stuurlinten verschillen op gebied van materiaal, kleur, patroon, noem maar op.

Zo bestaat er stuurlint van bruin leer en pikzwart stuurlint van ultralicht carbon. Door dit brede aanbod zie je door de bomen het bos niet meer.

Daarom kijken we hier naar een aantal uiteenlopende stuurlinten.

1. Standaard katoen Stuurlint – B’Twin

Standaard katoen Stuurlint - B’Twin

Veel klassieker dan dit katoenen stuurlint van B’Twin gaat het niet worden. Dit zwarte stuurlint is praktisch, comfortabel en erg goedkoop.

De fraaie afwerkings doppen- en linten zijn inbegrepen en maken je stuur helemaal af. Dit zwarte stuurlint is tijdloos en past dankzij zijn neutrale zwarte kleur op elke racefiets.

Het materiaal kan zeker tegen een stootje en zal voor een lange periode meegaan.

Bekijk prijs

2. Carbonlook – B’Twin

Stuurlint carbon decathlon

Wil je een meer moderne look? Dan is dat carbonlook stuurlint, ook van B’Twin, hét stuurlint voor jou. Met zijn relatief lage prijs, gemakkelijke montage en meegeleverde einddoppen, afwerkings linten en bandjes is dit zwarte carbonlook stuurlint een goede aankoop.

Bekijk prijs

3. Uniek bruin leren stuurlint

Uniek bruin leren stuurlint

Wil je écht opvallen of wil je gewoon een keer wat anders?

Probeer dan eens dit unieke bruine stuurlint vervaardigd van leer. Niet iedereen is hier fan van, maar als het goed past bij de rest van je fiets kan een leren stuurlint er erg gaaf uitzien.

Het leer is daarnaast ook comfortabel, gemakkelijk te bevestigen en gaat lang mee. Ook bij dit stuurlint worden de stuurdoppen en het afwerk tape meegeleverd.

Bekijk prijs

4. Opvallend ultralicht stuurlint – Fizik

Opvallend ultralicht stuurlint - Fizik

Waarschijnlijk ken je het merk Fizik van haar innovatieve zadels, stuurpennen en fietsschoenen. Ook op gebied van stuurlinten is dit merk actief.

Zo is hun Tacky stuurlint alom geliefd vanwege het ultralichte gewicht, het comfort en de extra stroeve grip.

Daarnaast ziet dit stuurlint er gaaf en modern uit. Overigens is dit model stuurlint ook in andere kleuren verkrijgbaar, waaronder rood, groen en geel.

Bekijk prijs

Een nieuw stuurlint zorgt voor meer comfort en een beter uitziende fiets

Een nieuw stuurlint zorgt voor meer comfort en een beter uitziende fiets

Waarom zou je je stuurlint vervangen? Hier kun je meerdere redenen voor hebben. Ten eerste zorgt een nieuw stuurlint voor meer comfort. Een kapot, versleten of simpelweg oud stuurlint zorgt dat je minder comfortabel het stuur vasthoudt, een nieuw lint verhelpt dit. Je stuurlint dubbel wikkelen zorgt trouwens voor nóg meer comfort.

Ten tweede ziet een nieuw stuurlint er simpelweg erg goed uit. Een vies stuurlint kan je fiets, ongeacht hoe schoon en mooi die verder is, er onverzorgd doen uitzien. Een nieuw stuurlint fleurt als het ware je gehele fiets op en maakt ‘m helemaal af.

In feite heeft het kopen van een nieuw stuurlint geen grote nadelen. Stuurlinten zijn niet belachelijk duur en ook het bevestigen van het stuurlint is binnen een half uurtje te doen.

Do’s & Don’ts

Er zijn een aantal ongeschreven regels omtrent stuurlinten. Eén van de bekende hiervan is dat ondanks het feit dat wit stuurlint er erg goed uit kan zien, het een regelrechte hel is om te onderhouden. Wit stuurlint wordt snel vies en moet daarom snel worden vervangen. Een vies wit stuurlint is namelijk geen gezicht. Neem daarom alleen maar een wit stuurlint als je bereidt bent om deze vaak te vervangen!

Een andere ongeschreven regel heeft betrekking op de staat van stuurlint. Een kapot of vies stuurlint is simpelweg not done. Het is een zonde voor wielrenners om beschadigd stuurlint te hebben. In principe hoef je je hier niet al te veel van aan te trekken, maar we zijn het er een beetje mee eens. Het vervangen van het stuurlint is goedkoop en kost weinig tijd en moeite. Er zijn eigenlijk geen goede redenen om het niet te doen.

Tot dusver de “don’ts”. Maar wat moet je dan wél doen? Nou, het is altijd aan te raden om eens in de zoveel tijd kritisch naar je stuurlint te kijken. Ziet het er nog goed uit? Geen vuil of beschadigingen? Een simpele check duurt een paar seconden en aan de hand hiervan kun je bepalen of het stuurlint aan vervanging toe is.

Een stuurlint kun je overigens zelf gemakkelijk vervangen, hiervoor hoef je niet per se naar de fietsenmaker. Doe je dit wel, vraag dan even of je mee mag kijken, dan weet je de volgende keer hoe je het zelf moet doen.

Een andere do met betrekking tot stuurlinten gaat over de verschillende kleuren die beschikbaar zijn. Deze luidt als volgt: wees niet bang om te experimenteren! Doe eens gek en kies voor een bruin leren stuurlint of een andere opvallende kleur. Bevalt het niet, dan haal je het lint er simpelweg weer af en koop je een ander stuurlint.

Stuurlint wikkelen kan op verschillende manieren

Stuurlint wikkelen kan op verschillende manieren

Hoe je nu precies je stuurlint moet bevestigen vertellen we je hier. Er is echter niet één manier waarop je je stuurlint moet ontwikkelen, er zijn namelijk veel uiteenlopende manieren. Zo bestaat er ‘discussie’ over aan welke kant je moet beginnen: onder of bovenop (van binnen naar buiten of van buiten naar binnen) het stuur?

We zeiden al dat het wikkelen van stuurlint op verscheidene manieren kan. De meest voorkomende manieren zijn:

  • van buiten naar binnen (met klok mee of tegen de klok in)
  • van binnen naar buiten (tegen de klok in of met de klok mee)
  • gebruiken van ‘achtje’ om om de shifter heen te wikkelen
  • gebruiken van los stukje tape (cheat-strip) over de klem van de shifter

Er zijn geen “goede” of “slechte” manieren van wikkelen van stuurlint. Wél is het zo dat de ene fietsers de ene manier prefereert over de ander, dit kan dus ook voor jou gelden. Of je nu van buiten naar binnen of van binnen naar buiten wikkelt is puur afhankelijk van eigen voorkeur. Hoe je de shifter ‘omzeilt’ moet je wel duidelijk hebben: veel fietsers maken hiervoor gebruik van een los stukje tape. Dit is namelijk gemakkelijker en kost minder tape dan wanneer je het tape in een achtje om de shifter wikkelt.

De eerste keer dat je stuurlint wikkelt zal het waarschijnlijk niet bijzonder mooi zijn. Wees dus niet teleurgesteld en houd in gedachte dat naarmate je het vaker doet je er vanzelf goed in wordt.

Het “stuurlint wikkelen”-stappenplan

Wil je precies weten, van stap tot stap, wat je moet doen? Zorg er ten eerste voor dat je alle benodigde zaken hebt. Dit zijn:

  • het nieuwe stuurlint
  • ontvetter
  • schaar
  • plakband/tape

Zodra je deze spulletjes bij elkaar hebt kun je beginnen bij Stap 1.

Verwijder het oude stuurlint

Voordat je begint moet je eerst het te vervangen stuurlint van je stuur verwijderen. Dit kan door het stuurlint – voorzichtig- los te wurmen met een schaar of mesje. Zodra je een stukje los hebt kun je de rest van het lint er voorzichtig afhalen.

Maak je stuur schoon

Daarna is het zaak om het stuur grondig schoon te maken. Zorg ervoor dat alle plakresten van het oude lint weg zijn en dat het stuur verder helemaal schoon is. Op deze manier blijft het nieuwe stuurlint goed plakken.

Kabels

Kabels stuurlint

Controleer vervolgens of de kabels van zowel je remmen als je shifters nog goed langs het stuur liggen. Je wilt natuurlijk niet dat ze bobbels in het lint veroorzaken of dat ze gaan bewegen. Het is van essentieel belang dat de kabels niet bewegen wanneer ze onder spanning staan en helemaal in de shifters steken.

Beginpunt: houdt rekening met richting & einddoppen

Rol het lint af en loop na of er een rol- of wikkel richting op het lint zit. Zo niet, dan bepaal je zelf in welke richting je het wikkelt. Begin boven of onder aan het stuur. Haal het beschermfolie van het eerste stuk (de eerste meter). Voor het gemak houden we nu aan dat we van onder naar boven wikkelen, aangezien veel fietsers dit prefereren. Houdt rekening met het feit dat je einddoppen zult gebruiken en dus 1/3e van het lint over het stuureind moet laten steken. Dit is je beginpunt.

Het wikkelen zelf

Het wikkelen zelf stuurlint

Nu ben je klaar om het stuurlint daadwerkelijk te gaan wikkelen. Laat op het rechte stuk van je stuur het lint telkens 1/3e overlappen. Op deze manier komt de plakstrip, die in het midden van het lint zit, telkens op het stuur. Houd de spanning gelijkmatig en zorg dat elke ‘wikkel’ gelijk is. In de binnenbocht van het stuur wordt de overlap automatisch groter. Houd er rekening mee dat je in deze bocht het lint iets strakker moet aantrekken om het goed op elkaar te laten aansluiten.

Langs de shifters wikkelen

Vervolgens kom je aan bij de shifters. Je moet het lint een stukje onder de shifter door schuiven. Blijf doorwikkelen zodat je als het ware achter de shifter langs gaat en vanzelf aan de bovenkant uitkomt. Hierop haal je het lint over de bovenzijde van de shifter en wikkel je ‘m simpelweg naar beneden. Het stuurlint kruist hierdoor de vorige wikkeling. Wikkel verder en voorkom dat je een van de shifters blokkeert. Trek het lint goed aan en zorg dat het overal aansluit. Tot slot ga je weer naar boven en wikkel je in de oorspronkelijke richting.

Schuin of recht afknippen

Vervolgens ben je bovenop je stuur aangekomen. Bepaal zelf hoe ver je het lint wilt laten komen, bijvoorbeeld tot 3 centimeter van de stuurpen. Vervolgens moet je het lint schuin afknippen, zodat het einde van het stuurlint loodrecht op het stuur valt.

Zet het lint vast met wat tape & de einddoppen

Tot slot moet je het tape bovenop het stuur vast tapen. Zorg dat je doet goed doet en dat het netjes afgewerkt is. Dit geldt ook voor de einddoppen: vouw de 1/3e die je in de eerdere stap hier over had gelaten naar binnen en duw de stuurdop naar binnen. Klaar is kees! Nu de andere kant nog.

Nog onduidelijk? – Handig filmpje!

In het kort

Al met al hoeft het vinden van een stuurlint niet erg lastig te zijn. Dit is namelijk vooral afhankelijk van je eigen voorkeuren. Het wikkelen van het stuurlint, dat is waarschijnlijk iets wat voor een aantal van ons wél lastig zal zijn.

Geen zorgen, hier word je vanzelf beter in, net zoals elke andere wielrenner die ooit voor het eerst klungelig zijn eerste stuurlint wikkelde.

Wij hopen je hiermee in ieder geval te hebben geholpen en geïnformeerd. We zijn trouwens ook benieuwd naar hoe jullie je stuurlint wikkelen en wat jullie favoriete stuurlinten zijn. Laat het ons weten in de comments!

Wat vond je van dit artikel?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Ben jij de eerste die een reactie plaatst? :)