Wielrenschoen, vaak raceschoenen genoemd, zijn er in tal van soorten en maten. Hartstikke fijn natuurlijk, zoveel keuze qua wielrenschoenen, maar het maakt je zoektocht naar het ideale paar er niet gemakkelijker op.
Waar moet je allemaal op letten bij het kopen van raceschoenen? Wat is het verschil tussen een BOA-sluiting en klittenband? Is een carbon-zool het extra geld waard?
Kortom, bij het kopen van wielrenschoenen moeten er veel knopen doorgehakt worden.
Deze gids helpt jou met het vinden van het juiste paar. Dit doen we door de belangrijkste eigenschappen van wielrenschoenen uiteen te zetten, kooptips te geven en door drie verschillende raceschoenen in de schijnwerpers te zetten.
foto | product | voordelen | |
Van Rysel RR900 |
|
bekijk prijs | |
Shimano RP1 Review |
|
bekijk prijs | |
Giro Savix |
|
bekijk prijs |
Zijn wielrenschoenen echt nodig?
“Zijn wielrenschoenen echt nodig?”. Het is een vraag die we maar al te vaak gesteld krijgen.
Voor veel beginners is het namelijk wennen om te fietsen met wielrenschoenen en klikpedalen. Het in- en uitklikken bij het stoplicht vergt veel oefening en als het misgaat ga je letterlijk en figuurlijk onderuit. Desondanks zijn speciale fietsschoenen aan te raden.
Fietsschoenen hebben namelijk twee grote voordelen.
Ten eerste hebben ze een erg stijve zool die niet of nauwelijks vervormt wanneer je kracht zet op de pedalen. Zo gaat er er nauwelijks energie verloren – of in ieder geval een stuk minder dan bij een normale sportschoen.
Ten tweede fiets je ook efficiënter dankzij het kliksysteem. Omdat je vast zit aan je pedaal breng je meer kracht over tijdens het ‘stampen’ en trek je het pedaal ook omhoog. Dit houdt in dat je gedurende je complete trapbeweging kracht zet en dus efficiënter omspringt met je energie.
Een ander bijkomend voordeel is dat van je pedaal afglijden tot de verleden tijd behoort met raceschoenen.
Bekijk de top 10 fietsschoenen van november 2023
Verschil met andere soorten fietsschoenen
Wat is nu het verschil tussen wielrenschoenen en andere fietsschoenen? We zetten de grootste verschillen op een rijtje:
Raceschoen/wielrenschoen
Raceschoenen hebben een vlakke, stijve zool met drie bevestigingspunten voor SPD-SL, KEO en Time-schoenplaatjes (cleats). Een wielrenschoen is veel stijver dan andere fietsschoenen, biedt meer steun en is strak/aerodynamisch vormgegeven. Hierdoor fiets je sneller, efficiënter en met meer steun.
Een nadeel is dat het met wielrenschoenen lastig lopen is omdat de cleats niet wegvallen in de zool.
Mountainbike schoenen
Mountainbike-schoenen hebben een voornamelijk rubberen zool en maken gebruik van zogenaamde SPD-plaatjes met twee bevestigingspunten. Daarnaast worden MTB-schoenen gekenmerkt door verstevigingen, noppen, schoenplaatjes die in de zool vallen, een hoger gewicht en een grover uiterlijk.
Triathlon schoenen
Triathlon schoenen zijn enigszins de vreemde in de bijt. Op het eerste oog lijken ze sterk op wielrenschoenen, maar vergis je niet: deze schoenen verschillen wezenlijk van raceschoenen.
Triathlon schoenen zijn namelijk ontworpen om zo snel mogelijk aan- en uit te trekken en om water snel af te voeren. Daarom hebben ze een grote lus aan de achterkant, klittenbandslutingen en veel mesh-materiaal.
Trekking schoenen
Trekking schoenen zijn ideaal voor fietsvakanties, recreatieve dagtochten en woon-werkverkeer. Bij deze schoen draait het voornamelijk om comfort en gemak, niet om prestaties. Met deze schoenen kun je daarom gemakkelijk kilometers ver lopen.
De belangrijkste eigenschappen van racefiets-schoenen
Ben je in de markt voor raceschoenen, dan moet je met de volgende zaken rekening houden.
Sluiting
Wielrenschoenen hebben verschillende soorten sluitingen:
- klittenband
- draadsluiting (BOA)
- gespsluiting
#1 Klittenband
Klittenband is vaak terug te vinden op goedkopere raceschoenen, of in combinatie met een andere sluiting bij een model met twee type sluiting. Het handige aan klittenband is de lage prijs, de vele verstelmogelijkheden en het gebruiksgemak. Nadeel is echter dat ze makkelijker loslaten en niet zo strak kunnen worden aangetrokken.
#2 Draad/BOA-sluiting
Schoenen met draadsluiting zijn tegenwoordig erg populair, zowel onder profs als onder amateurwielrenners. Vooral de schoenen met zogenaamde BOA-sluiting, een draaiknop waarmee je draden en dus de schoenen strakker aan kunt trekken, zijn enorm geliefd. Het voordeel van deze schoenen is het gebruiksgemak, het lage gewicht en de hoge mate van verstelbaarheid.
#3 Gespsluiting
Ten slotte zijn er nog raceschoenen met een gespsluiting. Met een gespsluiting kun je de sluiting ‘tandje voor tandje’ dichttrekken, waardoor je heel precies de schoen kunt aantrekken. Zo weet je zeker dat je schoen niet te los of te strak zit. Een gespsluiting wordt overigens vaak gecombineerd met een klittenbandsluiting.
De zool
Doorgaans wordt de zool van een wielrenschoen vervaardigd van carbon of composiet.
#1 Carbon
Wil je maximale performance, dan moet je een schoen met carbonzool hebben. Deze zijn namelijk het stijfste en lichtste. Helaas betaal je hier wel de hoofdprijs voor.
#2 Composiet
Composiet is ideaal voor fietsers met een wat lager budget. Composiet is wat minder stijf en zwaarder dan carbon, maar alsnog goed genoeg voor veel (beginnende) fietsers.
#3 Combinatie van beiden
Een mooie middenweg is een zool met zowel carbon als composiet. Door deze materialen te combineren worden de kosten gedrukt maar is de zool toch stijver en lichter. Schoenen met zo’n combi-zool zijn goedkoper dan schoenen met 100% carbon-zolen, maar duurder dan schoenen met composiet-zolen.
Pasvorm & Maatvoering
Niets is vervelender dan een schoen die niet goed zit. Daarom is het extra belangrijk dat de schoen de juiste pasvorm heeft en dat je ‘m in de juiste maat koopt. De beste manier om dit te doen is om veel verschillende schoenen te proberen, het liefste in een fysieke winkel. Een andere manier is om wat schoenen van je fietsmaten uit te proberen. Op deze manier vind je vanzelf welke schoen goed past én welke maat je moet hebben.
Maar let op: de maatvoering en pasvorm verschilt per merk. Daar waar het ene merk groot uitvalt, valt het andere merk klein uit. Daar waar het ene merk juist een erg brede leest (pasvorm) heeft, is de andere juist enorm smal. Zie onderstaande tabel voor een algemene indruk van de pasvorm en maatvoering per fietsschoen-merk:
Merk | Maat groter / kleiner? | Pasvorm |
Bont | Ja, twee maten | Smal |
Fizik | Nee | Breed |
Diadora | Nee | Standaard |
Spiuk | Ja, één maat | Breed |
Lake | Nee | Smal |
Mavic | Ja, twee maten | Normaal |
Sidi | Ja, één maat | Smal |
Cube | Ja, één maat | Normaal |
Specialized | Ja, één maat | Smal |
Bekijk de top 10 fietsschoenen van november 2023
Mate van ventilatie
Ook de mate van ventilatie is belangrijk. Ventileert je raceschoen slecht, dan krijg je al snel zweetvoeten. Dat stinkt niet alleen, maar kan ook zorgen voor blaren. De meeste raceschoenen zijn voorzien van ventilatie aan de onderkant van de schoen. Toch kan het geen kwaad om dit te na te loop als je een bepaalde schoen op het oog hebt.
Mate van isolatie/waterdichtheid
De mate van isolatie en waterdichtheid is vooral belangrijk als je opzoek bent voor fietsschoenen in de winter. De meeste wielrenschoenen hebben géén isolatie en zijn niet waterdicht. Dat is ‘s zomers geen probleem, maar in de winter allesbehalve fijn. Zoek je een geschikte winterschoen, dan moet je er echt eentje hebben die wat isolatie heeft en tegen de elementen bestand is.
Overigens kan een ‘zomer’ raceschoen prima in de winter gebruikt worden, in combinatie met een zogenaamde overschoen.
Tips voor het kopen van wielrenschoenen
Het kopen van wielrenschoenen is een flinke uitdaging. Daarom vind je hieronder een aantal handige tips.
#1: duur is niet altijd nodig…
Voor een goede raceschoen hoef je niet honderden euro’s neer te leggen. Voor een bedrag van rond de 70 – 80 euro kun je al een zeer degelijke schoen kopen die aan al je verwachtingen voldoet. Koop daarom alleen een duurdere schoen als je dit het geld écht waard vindt.
#2 maar (te) goedkoop is duurkoop
Blijf ver weg van de allergoedkoopste schoenen. Hiermee bedoelen we schoenen goedkoper dan 30 of 40 euro. Deze zijn gemaakt van minderwaardige materialen, zijn slecht afgewerkt en zitten over het algemeen niet fijn. Weggegooid geld dus!
#3 schoenplaatjes koop je los
Schoenplaatjes, waarmee je je schoen aan het pedaal klikt, krijg je doorgaans niet bij de schoenen. Deze moet je dus los kopen. Verstandig is om deze samen met de schoenen te kopen: dat scheelt een keer naar de winkel fietsen of verzendkosten betalen.
#4 passen in de winkel is handig – bestellen kan ook
De schoen met de juiste pasvorm vinden is enorm belangrijk. Daarom raden wij aan om fietsschoenen altijd eerst te passen. Dit kan in de winkel of door schoenen van een vriend uit te proberen.
#5 goede fietssokken zijn ook handig
Ook fietssokken spelen een belangrijke rol. Je fietsschoenen kun nog zo goed, duur en ‘blits’ zijn, als je rondfietst met de verkeerde sokken, dan kun je alsnog last krijgen van je voeten. Ontdek hier meer over hoe fietssokken schuiven, koude voeten en die welbekende brandende sensatie kunnen voorkomen.
Bekijk de top 10 fietsschoenen van november 2023
Reviewed: Dit zijn de beste wielrenschoenen van 2023
Ben je er nog niet helemaal uit? Geen probleem. Ten slotte nemen we hier een kijkje naar drie wielrenschoenen uit verschillende prijsklassen. Zo weet jij wat je precies van schoenen met een bepaald prijskaartje mag verwachten, wat de voor- en nadelen zijn en waar je op moet letten.
1. Shimano RP1 Review
Wil je een degelijke schoen voor een zacht prijsje? Dan is de alom geliefde Shimano RP1 precies wat je zoekt. Dit instapmodel van het Japanse merk is perfect voor beginnende wielrenners, is licht, comfortabel en ziet er verraderlijk goed uit voor zo’n goedkope schoen.
Deze Shimano fietsschoen is voorzien van een eenvoudig te gebruiken klittenbandsluiting. In tegenstelling tot veel andere fietsschoenen zijn de sluitingen asymmetrisch geplaatst, waardoor ze strakker aangetrokken kunnen worden en minder snel loslaten.
De zool van de raceschoen is vervaardigd van composiet en verstevigd met glasvezel. Hierdoor is de zool stijf en licht genoeg voor de meeste fietsers, maar niet zo stijf en licht als een zool van carbon. De zool neemt met gemak SPD, SPD-SL en KEO-plaatjes.
Op gebied van ventilatie zit het wel snor: op de bovenzijde zijn er meerdere ventilatiegaatjes en ook onder de schoen is er genoeg verluchting.
Kortom, een prima wielrenschoen tegen een aantrekkelijke prijs. Andere fietsers beamen dit. Zij zijn onder andere te spreken over de prijs/kwaliteitsverhouding, het strakke uiterlijk en het comfort van de schoen.
- betaalbaar
- ziet er goed uit voor zo’n goedkope schoen
- reflecterende details voor extra veiligheid
- composiet zool extra stevig dankzij glasvezel
- goede ventilatie
- asymmetrische klittenbandsluiting
- neemt alle soorten schoenplaatjes
- klittenband zit niet zo strak als andere sluitingen
- zool zwaarder en minder stijf dan carbon
- valt een halve maat te klein uit (bestel dus groter!)
2. Van Rysel RR900
De RR900 van Van Rysel is hét topmodel van het Decathlon-merk. Naast zijn opvallende uiterlijk heeft deze indrukwekkende fietsschoen fietsers veel te bieden, te beginnen bij de sluiting:
Deze raceschoen is voorzien van een handige BOA-draaisluiting. Hiermee trek je de schoen in een enkele handomdraai stevig aan en kun je eenvoudig instellen hoe strak de schoen zit.
De zool is compleet vervaardigd van hoogwaardig carbon, waardoor enorm stijf en tegelijkertijd vederlicht is. Hierdoor trap je maximaal efficiënt en gaat er geen energie verloren. Deze schoen neemt alleen SPD-SL en KEO-schoenplaatjes.
Ook de ventilatie en het ademend vermogen is goed in orde. In zowel de zool als de bovenzijde van de schoen zitten ventilatieopeningen. Het 3D-mesh aan de binnenzijde van de schoen voert zweet af, droogt snel en voorkomt zweetvoeten.
Natuurlijk moet ook het opvallende, glimmende uiterlijk van de RR900 worden benoemd. Niet iedereen zal fan zijn van het reflecterende design, maar persoonlijk vinden we het erg gaaf. Er is keus uit vijf kleurstellingen: lichtgrijs, blauw, zwart, rood en petrol blauw (onze favoriet!).
Wil je een hoogwaardige schoon voor een relatief lage prijs, dan is de RR900 ideaal voor jou. De schoen heeft een handige BOA-sluiting, een carbon zool, is made in Italy, heeft uitstekende ventilatie en ziet er strak uit. Wat wil je nog meer?
- ziet er strak uit
- relatief goedkoop
- gemakkelijk te gebruiken en nauwkeurig te verstellen BOA-sluiting
- stijve, lichtgewicht carbon zool
- uitstekende ventilatie
- niet iedereen is fan van Decathlon-merken
- neemt geen SPD (Mountainbike)-plaatjes
3. Giro Savix 2
En last but not least, de Giro Savix. Deze schoen valt (ongeveer) in dezelfde prijsklasse als de Van Rysel RR900 en deelt veel van zijn eigenschappen met deze wielrenschoen.
Evenals de RR900 heeft de Savix een zogenaamde BOA-sluiting. Het verschil zit ‘m in het feit dat de Savix zowel een BOA-sluiting als een klittenband-sluiting heeft. Dit houdt de kosten laag zonder in te boeten op verstelbaarheid en stevigheid.
In tegenstelling tot de RR900 heeft de Savix géén carbonzool, maar een composietzool. Deze is minder stijf en een stukje zwaarder, iets wat niet in het voordeel is van de Savix. Wat wel een voordeel is, is het feit dat de RR900 zowel SPD schoenplaatjes als SPD-SL en KEO-plaatjes neemt.
Op gebied van ventilatie stelt de Giro Savix niet teleur. Zowel de zool als de bovenkant van de schoen ventileren goed en helpen bij het voorkomen van zweetvoeten.
Concluderend, de Giro Savix is een uitstekende schoen voor een uitstekende prijs. Het enige grote nadeel is de flexibele zool – hier hadden we toch liever een carbon zool gezien. Desondanks raden we deze raceschoen van harte aan. Aangezien het hier om een ouder model is die vaak in de aanbieding. Mocht je Savix met korting kopen, dan heb je helemaal waar voor je geld.
- betaalbaar en vaak in de aanbieding
- handige combinatie-sluiting met BOA en klittenband
- zit comfortabel
- ademt goed
- neemt alle schoenplaatjes
- flexibele zool
In het kort
Hopelijk weet jij nu precies wat een wielrenschoen (of raceschoen) is en waar je naar moet kijken als je zo’n fietsschoen moet kopen. Misschien ben je de ideale wielrenschoen al tegengekomen!
Hoe dan ook, we hopen dat dit artikel informatief is geweest en je op weg hebt geholpen naar nieuwe, geschikte raceschoenen.
Heb jij nog tips over het vinden van het ideale paar wielrenschoenen? Of heb je goede/slechte ervaring met een specifiek model? Laat het ons en anderen weten in de comments!
Bekijk de top 10 fietsschoenen van november 2023
Bronnen:
- https://www.mantel.com/blog/koopgids-fietsschoenen
- https://www.12gobiking.nl/blog/koopgids-waar-let-je-op-bij-het-kopen-van-een-fietsschoen
- https://www.wielrenner.eu/racefiets-schoenen-test/
Laat een reactie achter
0 reacties
Ben jij de eerste die een reactie plaatst? :)