Dit zijn de beste mini fietspompen van 2021 – zo ben je snel weer op weg

Als je aan wielrennen denkt, denk je niet direct aan mini fietspompjes. Toch zijn ze erg belangrijk. Ze zorgen er namelijk voor dat wanneer je lek rijdt of als je band plots leeg is, je deze weer kan oppompen. Vooral tijdens lange ritten, waar je ver van huis bent, is dit fijn.

In dit artikel kijken we naar de verschillende soorten fietspompjes, waar je op moet letten en wat de voor- en nadelen van bepaalde fietspompen zijn. We gaan ook dieper in op het formaat van de pompjes, het gewicht en de gebruikte materialen. Tot slot bekijken we vijf populairste mini fietspompen op de markt.

Dit zijn de beste mini fietspompen van september 2021:

foto product voordelen
SKS Airbuster mini CO2-pomp SKS Airbuster
CO2-pomp
  • CO2 pomp – slechts 133 gram
  • flexibele luchtslang – in de praktijk zeer handig om je band op te pompen
  • past op elk ventiel – maximale druk is maar 8 bar
  • geschikt voor alle patronen (met en zonder schroefdraad – 12, 16 & 25 gram)
bekijk prijs
Lezyne Trigger Drive - CO2 Minipomp Lezyne Trigger Drive
CO2-pomp
  • geschikt voor alle ventielen
  • maximale druk: 8 bar
  • alleen geschikt voor patronen met schroefdraad
bekijk prijs
SKS Raceday - Minipomp SKS Raceday
handmatig
  • alleen geschikt voor presta ventielen
  • extreem hoge druk voor een mini-fietspomp: 10 bar
bekijk prijs
bbb windwave small BBB WindWave
handmatig
  • geschikte voor alle ventielen
  • betaalbaar, lichtgewicht én compact
  • maximale druk: 7 bar
bekijk prijs
BBB CO2 Blaster MiniCombi BBB CO2 Blaster MiniCombi
CO2 én handmatig
  • kan als CO2-pomp en als handpomp worden gebruikt
  • geschikt voor ventielen: schrader en presta
  • maximale druk: 8 bar
bekijk prijs

Formaat fietspomp

Mini-fietspomp grootte

Het idee van een mini fietspomp is dat je hem gemakkelijk mee kunt nemen. Je kan hem zo in je zak steken of aan je racefiets bevestigen. Daarom zijn de fietspompjes erg klein vormgegeven. Vaak zijn ze niet langer dan 20 centimeter. De echt kleine modellen zijn soms niet groter dan 10 centimeter.

Belangrijk is dat je de afweging maakt of kleiner wel beter is. Een kleinere pomp betekent namelijk ook dat deze een lagere maximale druk heeft. Ook maakt een te klein pompje het lastig om de band goed op te pompen. Je wilt natuurlijk niet een kwartier staan zwoegen om er vervolgens achter te komen dat je maar 4 bar aan lucht in je banden hebt gekregen!

Hoeveel bar is genoeg?

Hoeveel bar een pomp minimaal in je band moet krijgen, hangt natuurlijk af van je banden. Voor de standaard 23 mm bandjes is maximale druk van 8 bar doorgaans genoeg. Heb je bredere banden? Dan heb je waarschijnlijk genoeg aan een lagere druk, zoals 6 of 7 bar.

Wanneer je gebruik maakt van je minipompje is dit meestal in geval van nood. Je bent zojuist lek gereden en je wilt gewoon naar huis kunnen rijden. Daarvoor hoeft je band niet heel hard te zijn. Vaak heb je dus genoeg aan een fietspomp met een maximale druk van 7 bar.

Patronen vs klassieke handfietspomp

Bij een fietspomp heb je al gauw het beeld in je hoofd van een handpomp. Sommige fietsers vinden deze echter onhandig in gebruik. Daarom bestaan er ook al een tijdje zogenaamde CO2-pompen. Deze patronen zijn gevuld met C02 en pompen razendsnel jouw fietsband op.

Het voordeel van deze patronen is dat ze simpeler en sneller zijn. Bovendien pompen ze je band zo hard mogelijk op, tot maar liefst 14 bar. Dit laatste in combinatie met het snelle oppompen maakt dat veel mensen dit pompje gebruiken voor hun tubebanden.

Het nadeel is echter dat je zo’n patroon maar één keer kan gebruiken. Mocht je dus echt een pechdag hebben, dan heb je aan één CO2 patroon niet genoeg. Ook zijn deze CO2 pompen inclusief patronen zwaarder dan de klassieke handpompen.

Een handfietspomp wordt door sommigen dus wel als onhandig beschouwd, maar deze is wél failproof. Je kunt hem altijd gebruiken, ongeacht de situatie. Het gaat echter wel minder snel en kost wat meer moeite. Ook word je band minder hard opgepompt.

Bestel goedkope CO-2 patronen hier

Overigens zijn er ook minipompjes die én als handpomp én als CO2-pomp kunnen worden gebruikt. Deze bieden the best of both worlds maar zijn wel groter en zwaarder dan normale CO2-pompjes.

Materialen

Het voordeel van de minipompjes is niet alleen dat ze klein zijn, maar ook dat ze erg licht zijn. Dit komt door hun compacte formaat. Er zijn ook ultralichte pompjes die minder dan 100 gram wegen (!) Dit gewicht wordt bereikt door het gebruik van hoogwaardige materialen, zoals carbon. Dit maakt deze ultralichte pompjes ook een stuk duurder.

Heb je een kleiner budget?

Dan kun je het beste kijken naar een pompje van een wat goedkoper materiaal. Zo heb je pompjes van aluminium, staal en kunststof. Het nadeel van deze pompjes is, is dat ze meer wegen. Verder doen ze niet of nauwelijks onder voor de ultralichte carbon pompen.

Hoe zwaar is een mini fietspomp?

Het gewicht van de mini fietspomp hangt af van een aantal factoren: Heb je voor een kleinere pomp gekozen? Heb je een klassieke handfietspomp of een C02-pomp? Van wat voor materiaal is de minipomp gemaakt?

Een kleinere pomp is doorgaans een lichtere pomp en een handpomp heeft een lager gewicht dan een CO2-patronenpomp. Ook heeft het materiaal invloed op het gewicht. Zoals eerder genoemd is carbon een stuk lichter dan bijvoorbeeld aluminium of kunststof.

Welk ventiel heb ik?

Onderstaande afbeelding spreekt boekdelen.

Ventielen

Onze Reviews

Hieronder kijken we naar vier van de beste mini fietspompen op de markt. Dit zijn pompjes van de merken SKS, Lezyne en BBB Cycling.

Handpompen:

BBB WindWave – Goedkope handpomp geschikt voor alle ventielen (7 bar)

bbb windwave

Betaalbaar, lichtgewicht, compact en gemakkelijk te gebruiken – dát is de WindWave minipomp van BBB Cycling. 

Met een gewicht van 156 gram en relatief compacte afmetingen is deze handpomp van BBB gemakkelijk mee te nemen op elke rit. Zelf doen we ‘m gewoon in onze achterzak, maar je kunt ook gebruik maken van de meegeleverde bracket.

In tegenstelling tot de SKS Raceday is deze handpomp geschikt voor zowel Presta als Schrader ventielen. De maximale druk van 7 bar is niet geweldig, maar genoeg om thuis mee te komen. 

Verder is de WindWave vervaardigd van hoogwaardig composiet en metaal dat niet stuk te krijgen is. Een simpel stofkapje houdt bovendien de pompkop schoon. Wel zo handig. 

Kortom, de BBB WindWave is een eenvoudige, alleskunnende minipomp geschikt voor alle ventielen. Zeker een aanrader! 

  • Past op de volgende ventielen: Presta & Schrader
  • Type: Handpomp
  • Maximale druk: 7 bar
  • Materiaal: Composiet & metaal
  • Gewicht: 156 gram

bekijk prijs

Voordelen
  • Geschikt voor alle ventielen
Nadelen
  • Maximale druk van slechts 7 bar

SKS Raceday – Budget pomp (alleen Presta ventielen)

SKS Raceday handpomp

De SKS Raceday is een mini handpomp speciaal ontworpen voor wielrenners. De pomp is simpel en efficiënt. Bovendien is de pompkop volledig bescherm tegen stof en water.

Voor een handpomp is de Raceday vrij licht: slechts 160 gram. Verder heeft de pomp een pompvermogen van 10 bar en wordt standaard geleverd met een pomphouder. De Raceday is net zoals veel andere minipompjes vervaardigd van aluminium.

De pomp is helaas alleen geschikt voor Presta (Franse) ventielen.

De SKS Raceday wordt zowel online als op de weg geprezen voor zijn simplistische design. De pomp werkt goed, is comfortabel (geen blaren) en is bestand tegen weer en wind. Vooral dit laatste is voor veel gebruikers ideaal.

  • Past op de volgende ventielen: Presta
  • Type: Handpomp
  • Maximale druk: 10 bar
  • Materiaal: aluminium
  • Gewicht: 160 gram

bekijk prijs

Voordelen
  • Werkt zelfs in de slechtste omstandigheden dankzij beschermde pompkop.
Nadelen
  • Deze pomp is alleen geschikt voor Presta ventielen.

CO2 pompen:

SKS Airburster: lichtgewicht én geschikt voor alle patronen

SKS Airburster Co2 Pomp

 

Dat SKS uitstekende minipompjes maakt, dat weten we inmiddels wel. Toch wist de SKS Airbuster — een CO2-pomp — ons te verrassen.

Waarom?

Vooral vanwege het gebruiksgemak, het lage gewicht en het feit dat ‘ie te gebruiken is met alle soorten patronen.

SKS zelf zegt dat de Airbuster een ideale, extreem lichte oplossing is voor bijvoorbeeld wedstrijden.

Toegegeven, met zijn 113 gram is deze minipomp alles behalve zwaar.

Daarnaast is de Airbuster erg compact vormgegeven. Zoals we van een Co2-pomp mogen verwachten pompt ‘ie de band razendsnel op, tot maximaal 8 bar.

Hoe zo’n Co2-pompje precies werkt is even proberen, maar zodra je dit onder de knie hebt is het kinderspel.

Wat de Airbuster zo handig maakt, is het feit dat je deze kunt gebruiken met alle soorten CO2-patronen. Met schroefdraad, zonder schroefdraad, 16 gram, 24 gram, het maakt allemaal niet uit.

Wel handig om te weten: het pompje wordt geleverd met een reservepatroon van 16g.

Ten slotte stelt deze minipomp op gebied van bouwkwaliteit niet teleur. De behuizing is van aluminium, wat stevig en robuust aanvoelt.

Daarnaast is de pomp voorzien van een handig drukdoseer-ventiel, koude-isolatie (heel fijn!) en een stofbeschermkap.

Kortom, de SKS Airbuster is in onze ogen misschien wel de perfecte CO2-minipomp.

Wij zijn overigens niet de enige met deze mening: ook andere fietsers prijzen dit kleine pompje.

Bekijk prijs

Voordelen
  • De SKS Airbuster is een extreem lichte CO2-pomp die geschikt is voor alle CO2-patronen
Nadelen
  • Een CO2-patroon is maar één keer te gebruiken

Lezyne Trigger Drive CO2 Minipomp – Extreem lichtgewicht

Lezyne Trigger Drive CO2 Pomp

De Lezyne Trigger Drive is net zoals de SKS Airchamp een CO2-minipomp. Ook deze pomp pompt je band snel en hard op en is gemakkelijk in gebruik. De maximale druk van de minipomp is 8 bar.

Wat de Trigger Drive onderscheidt is zijn compacte formaat en lage gewicht: de pomp weeg slechts 26 gram. Het is dan ook niet veel meer dan een tuitje die je vastmaakt aan je ventiel. De Lezyne Trigger Drive is gemaakt van aluminium en is geschikt voor alle soorten ventielen.

Let op: de Trigger Drive is alleen geschikt voor CO2-patronen met schroefdraad.

In de praktijk werkt de pomp geweldig: hij is simpel, licht en eenvoudig. Wij zijn niet de enige die dit vinden. De Lezyne Trigger Drive wordt alom geprezen voor zijn simpliciteit en goede prijs/ kwaliteitsverhouding. De gebruikers zijn verder ook tevreden over de bouwkwaliteit, het gebruiksgemak en het lichte gewicht.

  • Past op de volgende ventielen: alle ventielen
  • Type: CO2
  • Maximale druk: 8 bar
  • Patronen: alleen met schroefdraad
  • Materiaal: aluminium
  • Gewicht: 26 gram

bekijk prijs

Voordelen
  • De pomp is met zijn 26 gram ultralicht.
Nadelen
  • De pomp is alleen geschikt voor CO2-patronen met schroefdraad.

BBB CO2-Blaster MiniCombi – Twee-in-één minipomp review

BBB CO2 Blaster MiniCombi

Met de CO2-Blaster MiniCombi van BBB red je jezelf altijd uit de penarie. Zoals de naam al suggereert is dit namelijk een combinatie van een CO2-pomp en een handpomp!

Mocht je onverhoopt door je CO2-patronen heen zijn, dan kun je hiermee altijd nog ouderwetse handarbeid verrichten. De maximale druk van beide pompjes is 8 bar/115 psi – meer dan genoeg voor zowel mountainbike- als racefietsbanden.

Helaas is de MiniCombi hierdoor ook wat groter (13 cm) en zwaarder (125 gram). Voor ons was dit echter geen deal breaker. 

In de praktijk werkt deze ‘hybride’ minipomp uitstekend. Je bevestigt ‘m gemakkelijk aan je frame en bij lek rijden (zucht) heb je de luxe om zonder nervositeit je band op te pompen met de CO2 pomp.

Voor de gemoedsrust is het namelijk zeer aangenaam dat je weet dat je geen groot probleem hebt als dit mislukt.

Verder is de BBB CO2 Blaster MiniCombi geschikt voor Presta en Schrader ventielen en vervaardigd van hoogwaardig aluminium.

  • Past op de volgende ventielen: alle ventielen
  • Type: CO2 én handpomp
  • Maximale druk: 8 bar
  • Patronen: alleen met schroefdraad
  • Materiaal: aluminium
  • Gewicht: 125 gram

bekijk prijs

Voordelen
  • Zeker weten dat het goed zit door ‘dubbele pomp’
Nadelen
  • Niet zo lichtgewicht als normale CO2-pomp

Conclusie: Wat is de beste fietspomp?

Al met al zijn deze vijf pompen erg verschillend. Welke het beste bij jou past hangt af van je persoonlijke voorkeur en waarvoor je hem wilt gaan gebruiken. Wil je een simpele, betrouwbare handpomp? Dan past de SKS Raceday of de Lezyne Sport Drive HV bij jou.

Heb je tubebanden of wil je gewoon een wat makkelijker te gebruiken fietspomp die bovendien superlicht is? Kies dan de SKS Airchamp.

Zo zie je maar weer dat er niet één beste mini fietspomp is. Wij hopen dat je aan de hand van dit artikel hebt kunnen uitzoeken welke pomp voor jou het meest geschikt is.

Wat vond je van dit artikel?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 reacties

Kees

Goed artikel over de minipompjes, maar wat er naar mijn mening in ontbreekt is dat er ook pompjes zijn die je zowel met een CO2 patroon kan gebruiken en waar je ook gewoon mee kunt pompen. Je bent dus altijd gered als je patronen op zijn en als je dan ook nog een reserve band bij je hebt. of dat je een langzaam leeglopende band steeds op kunt pompen.

Dj

Waarom zit er in de test geen handpomp die ook CO2 patronen kan gebruiken? Zoals de birzman infinite road pomp? Best of Both worlds?