Ben jij een van de bikkels die ook in de koude wintermaandjes gewoon op de racefiets stapt? Net zoals voor auto’s zijn er speciale winterbanden voor racefietsen. Deze zijn beter bestand tegen de elementen en maken jouw winterse rit veiliger én comfortabeler.
Maar wat moet je precies zoeken in zo’n winterband voor wielrennen? Dat én meer lees je hier.
bekijk alle buitenbanden
foto | product | voordelen | |
Vredestein Fortezza Senso All Weather |
|
bekijk prijs | |
Schwalbe Durano Plus |
|
bekijk prijs | |
Continental Grand Prix 5000 |
|
bekijk prijs |
Onze favoriete winterbanden voor de racefiets
Vredestein Fortezza Senso All Weather
De Fortezza Senso All Weather is een uitstekende band die geschikt is voor wielrennen in alle seizoenen. Naar onze mening komt de band echter het beste tot zijn recht in de herfst- en wintermaanden.
Dit vanwege zijn hoge mate van grip, ook op natte of zelfs besneeuwde ondergrond. De rolweerstand is minimaal dankzij het soepele karkas van de band in combinatie met het rubber.
Daarnaast rijdt de band zeer comfortabel en heeft die uitstekende duurzaamheid.
Zoek je nog een alleskunnende winterband voor je racefiets waarmee je het hele jaar uit de voeten kunt? Dan is de Fortezza Senso All Weather zeker een te overwegen optie.
- Geschikt voor het hele jaar
- Excelleert in barre omstandigheden (veel grip!)
- Zeer duurzaam
- Lage rolweerstand
- Niet zo snel als andere racebanden
Schwalbe Durano Plus
De Durano Plus van Schwalbe is een geliefde winterband onder wielrenners. De band heeft een zeer lange levensduur en biedt veel grip op zowel natte als besneeuwde wegen.
De extra grip gaat helaas wel ietwat ten koste van de rolweerstand: die is hoger dan die van een ‘raceband’ zoals de Grand Prix 5000. ‘S winters vinden wij dit echter geen enkel probleem – wij zijn liever veilig dan pijlsnel!
Daarom raden we de Schwalbe Durano Plus van harte aan. Het is een betaalbare, oerdegelijke en betrouwbare winterband waar je zeker op kunt vertrouwen.
- Zeer betrouwbaar
- Veel grip op natte en/of besneeuwde wegen
- Gaat erg lang mee
- Ideaal voor gebruik in de winter
- Niet de snelste
Continental Grand Prix 5000
De Continental Grand Prix 5000 is de opvolger van de geweldige Grand Prix 4000 en is een echte alleskunner. Zo is de band razendsnel in droge omstandigheden en staat die ook zijn mannetje in winterse omstandigheden.
Vergeleken met de 4000 is de Grand Prix 5000 nóg sneller (minder rolweerstand) en nóg lekbestendiger. Vooral het laatste is wel zo fijn in de winter, waar lekrijden een stuk vaker voorkomt.
Verder hadden we met de Grand Prix 5000 banden altijd grip, zelfs op nat asfalt bedekt met bladeren.
Kortom, wil je één band die alles kan, dan is de Continental Grand Prix 5000 een absolute aanrader!
- Ook geschikt voor gebruik in de zomer
- Zeer lichtgewicht
- Lage rolweerstand
- Lekbestendig
- Veel grip, ook in sneeuw, regen en andere erbarmelijke omstandigheden
- Geen specifieke winterband
Is het nodig om winterbanden te gebruiken?
Wat is nu het doel van winterbanden voor de racefiets? Kijk, in de winter hebben de banden van een racefiets een stuk meer te verduren. Kou, regen en misschien zelfs sneeuw en ijs, het zijn allemaal omstandigheden waaraan de banden worden blootgesteld. Dit brengt een stuk meer risico’s met zich mee. Zo is de kans dat je lek rijdt bijvoorbeeld een stuk groter. Een nat wegdek kan bovendien de kans op glijd- en glibberpartijen vergroten.
Door gebruik te maken van winterbanden wordt de kans op deze zaken aanzienlijk verkleind. Dus, als je van plan bent om ‘s winters met de racefiets op pad te gaan, dan is een setje winterbanden wel degelijk iets wat hoog in je lijstje zou moeten staan.
Weet jij wat je het beste kunt aantrekken in de winter?
Verschillende soorten banden
Fietsbanden zijn er in allerlei soorten en maten. Zo heb je ultralichte en ultradunne modelletjes voor de echte snelheidsbeesten onder ons, maar zijn er ook stevigere, langer meegaande banden voor de renners die er van houden om lange ritten te maken. Banden kunnen op maar liefst 4 eigenschappen van elkaar verschillen. Dit zijn:
Lekbestendigheid
In hoeverre een band bestand is tegen lek rijden is voor veel renners van groot belang. Met name in de winter, aangezien banden door de kou hier een stuk gevoeliger voor zijn. Extra lekbestendigheid gaat echter wel ten koste van een (klein) deel van de fietsprestaties. Lekbestendige banden hebben namelijk meer rolweerstand en sturen bovendien wat minder soepel.
Grip
Grip is in de winter extra belangrijk. In de winter wordt je als wielrenner geconfronteerd met koude, natte wegen en misschien zelfs ijzel of sneeuw. Winterbanden hebben daarom ook wat extra profiel. Zo worden glijdpartijen voorkomen en kun je veiliger en met meer vertrouwen fietsen.
Levensduur
Wanneer er wordt gesproken over de levensduur van de band, spreekt men over hoelang de band mee gaat. Dit is voor sommige renners vrij belangrijk, simpelweg omdat een band die lang meegaat een hoop geld bespaart! Voor de fietsprestaties of veiligheid in de winter maakt het echter vrij weinig uit.
Rolweerstand
Ben je een echt snelheidsbeest en wil je echt zo snel mogelijk gaan? Dan moet je ook kijken naar de rolweerstand van een band. Hoe minder weerstand de band heeft, hoe sneller je gaat. In de winter heeft dit echter ook nadelen. Een band met weinig rolweerstand heeft minder grip en is gevoeliger voor lek rijden. Daarom raden wij aan om in de winter niet een band met een extreem lage rolweerstand te kiezen.
Waar moet je nog meer op letten?
Dus, een band die minder snel lek gaat en veel grip heeft is nodig, maar wat nog meer? Naast deze 2 eerdergenoemde punten zijn er nog een aantal puntjes die de veiligheid en het comfort kunnen verbeteren.
Breedte van de banden
Daar waar je in de zomer vaak 23–25 mm bandjes gebruikt, is het in de winter verstandiger om een wat bredere band te kiezen. Een 28 mm band zou bijvoorbeeld een goede keuze zijn.
Lagere bandenspanning
Ook een lagere bandenspanning is aan te raden. Met name als het wegdek nat is, is dit de meest veilige optie. Normaliter zou je op een droog wegdek een bandenspanning van rond de 7 tot 8 bar kiezen. Op een nat wegdek én met een bredere band (28 mm) voldoet 5,5 tot 6,5 bar ook.
Wanneer moeten de banden vervangen worden?
Een doorgesleten profiel is bij fietsbanden vaak minder belangrijk dan bij autobanden. Toch is het zo dat als het profiel flink versleten is, het tijd is om de bandjes te vervangen. Dit is al helemaal het geval bij winterbandjes, waar het profiel juist zo van belang is. Ook moet de band sowieso vervangen worden als het karkas of het loopvlak van de anti-leklaag zichtbaar wordt.
Als je tijdens een willekeurige inspectie ziet dat je band wel erg veel scheurtjes heeft of als je erg vaak lek rijdt kan het tijd zijn om de banden te vervangen.
Winterwielen
Je hoort het steeds vaker: mensen die voor de winter een speciaal setje wielen hebben. Wat is nu de reden hiervoor? Is dit veiliger? Nou, de reden is eigenlijk een stuk simpeler dan je zou denken.
Veel fanatieke renners zetten een goedkoop setje wielen onder hun fiets in de winter. Waarom? Omdat de wielen in de winter veel meer te verduren hebben! Met name pekel is dé grote boosdoener.
Het zou zonde zijn als je dure zomerwielen hierdoor worden aangetast. Een setje goedkope maar degelijke wielen kunnen dus een wijze investering zijn.
Online winterbanden voor de racefiets kopen
Net zoals haast alles zijn ook fietsbanden tegenwoordig gemakkelijk en voordelig te kopen via het internet. Let hierbij wel goed op of de bandjes ook gaan passen! Vooral bij dikkere bandjes (28 mm) wil het nog wel eens voorkomen dat ze niet bij het frame passen.
Bekijk de winterbanden voor jou racefiets hier
Winterbanden voor de racefiets
Winterbanden zijn één van de belangrijkste onderdelen die je nodig hebt als je in de winter wilt gaan wielrennen. Het is veiliger, comfortabeler en op de lange termijn ook goedkoper. Je rijdt immers minder vaak lek. Let wel goed op of de banden goed passen én of ze over de juiste eigenschappen beschikken. Wij hopen in ieder geval je hiermee letterlijk en figuurlijk op weg mee te hebben geholpen.
Laat een reactie achter
1 Reactie
Ramon
Leuk zo'n link maar banden voor de racefiets staan er niet tussen