Heb jij je fietsverlichting op orde?

Heb je een normale stadsfiets, dan is de kans groot dat je vaste voor- en achterverlichting hebt. Heb je echter een hybride fiets, racefiets of mountainbike, dan heb je dat waarschijnlijk niet. Dan is het opletten geblazen, aangezien het in het donker fietsen zonder verlichting gevaarlijk is en naast ongelukken ook een geldboete kan opleveren. Daarom kijken we hier naar de verschillende soorten fietsverlichting, de verschillen hiertussen en de zaken waarmee jij rekening moet houden.

Want – wees eens eerlijk – weet jij precies de regels omtrent fietsverlichting? Weet je wanneer je absoluut je verlichting aan moet hebben en wanneer niet? En zou je het verschil tussen “lumen”, “candela” en “lux” weten? Dit zijn allemaal zaken waarmee rekening dient te worden gehouden wanneer je op zoek bent naar fietsverlichting. Zo ben je verzekerd van het feit dat je met het juiste materiaal de weg op gaat en dat je zichtbaar – en dus veiliger – onderweg bent.

typescherpte

Axa Niteline 11 LED
voor- en
achterlicht
n.v.t.Bekijk prijs

Nugget II Flash
achterlichtn.v.t.Bekijk prijs

Sigma Buster 100 HL
voorlicht120 lumenBekijk prijs

Lezyne Hecto Drive 500XL &
KTV Drive Pair
 voor- en
achterlicht
500 LumenBekijk prijs

Het belang van goede fietsverlichting

Het belang van goede fietsverlichting

Ongeacht of je nu een wielrenfanaat bent of simpelweg elke dag 20 minuten naar je werk fietst, het hebben van goede fietsverlichting is van groot belang. Helemaal in de wintermaanden is de zichtbaarheid op de weg niet geweldig en wordt het snel donker. In zulke situaties is het simpelweg onverantwoord om zonder goede verlichting de weg op te gaan. Dit geldt helemaal voor fietsers die niet alleen door – doorgaans goed verlichte – steden fietsen, maar ook over minder goed belichte wegen rijden. Dan staat het zichtbaar zijn niet alleen hoog in het vaandel, maar is het zelf hebben van goed zicht ook van groot belang.

“Maar mijn stadsfiets heeft al verlichting”

Veel fietsen worden standaard geleverd met voor- en achterverlichting. Dit geldt met name voor stadsfietsen. Dit gaat echter niet op voor elke fiets. Racefietsen, mountainbikes, vouwfietsen en hybridefietsen zijn niet altijd standaard uitgerust met verlichting. Of, het kan zo zijn dat een fiets al wel verlichting heeft, maar dat deze niet goed geschikt is. De verlichting is bijvoorbeeld niet sterk genoeg (niet genoeg ‘lumen’) of niet bestand tegen water. Ook dan is nieuwe voor- en achterverlichting een verstandige upgrade.

De wettelijke eisen

Aan welke regels moet je je eigenlijk houden? Gelukkig hoef je niet alle formele regels uit je hoofd te weten – dit zijn er namelijk behoorlijk veel. Simpelweg voldoe je aan de regels als je je houdt aan de volgende zin: “Witte of gele voorverlichting en rode achterverlichting zijn verplicht tussen zonsondergang en zonsopgang, of bij slechte zicht buiten deze tijden”. Daarnaast gelden er ook nog een aantal andere regels die je niet moet vergeten:

  • de lichten mogen niet knipperen
  • de verlichting moet goed zichtbaar zijn
  • de verlichting mag andere weggebruikers niet tot last zijn (bijvoorbeeld te fel)
  • buiten de voor- en achterlamp is andere verlichting niet toegestaan

Het StVZO-keurmerk

Voldoe je aan bovenstaande regels, dan weet je zeker dat je geen boete krijgt. In alle eerlijkheid vallen deze regels best wel mee. Wil je zeker weten dat je veilig de weg op gaat, dan kan er worden gekeken naar verlichting met het Duitse StVZO-keurmerk. In Duitsland gelden namelijk strengere regels dan in Nederland. Voor- en achterverlichting met dit keurmerk voldoen aan deze regels en zijn dus extra goed. Houdt er wel rekening mee dat deze eisen voornamelijk bedoeld zijn voor stadsfietsen. Verlichting met dit keurmerk kan hierdoor minder geschikt zijn voor mensen die ook in het buitengebied fietsen.

Wat betekenen lumen, candela en lux?

Wat betekenen lumen, candela en lux?

Kijk je op de verpakking of in de productbeschrijving van een fietslamp, dan kom je waarschijnlijk de termen “lumen”, “candela” of “lux” tegen. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar voor een overgroot deel van de mensen klinkt dit als regelrechte hocus pocus. Toch is het handig om te weten wat dit betekent en wat het verschil tussen termen is.

Lumen

De lichtsterke van een bepaald fietslicht wordt doorgaans gegeven in x aantal lumen. Hoe meer lumen, hoe hoger de lichtsterkte. Maar wat houdt dit nu in? Lumen staat voor de totale hoeveelheid aan licht die een lamp (in alle richtingen) uitstraalt. Dit gegeven is daarom een goede indicator van hoe fel een lamp is. Het is echter niet ideaal: het aantal lumen vertelt je namelijk niets over de breedte van de lichtbundel.

Candela

In tegenstelling tot lumen, wordt bij candela wél gekeken hoeveel lumen er precies onder een bepaalde hoek wordt uitgestraald. Dit is hierdoor een handigere indicator dan lumen, maar deze wordt desondanks een stuk minder gebruikt dan lumen.

Lux

Een nog accurater gegeven is de zogenaamde “lux”. Deze kijkt niet naar de lichtsterke van de lichtbron (zoals lumen) of de hoeveelheid licht onder een bepaalde hoek (candela), maar naar het aantal lumen per vierkante meter. Er wordt dus gekeken naar de hoeveelheid licht die op een bepaald oppervlakte valt.

Fabrikanten gebruiken lumen

Ondanks het feit dat lux en candela handigere indicatoren zijn, gebruiken bijna alle fabrikanten tegenwoordig lumen om aan te geven hoe sterk de verlichting is. De reden hiervoor is simpel: de lichtbundel -de breedte van de bundel-  van de meeste fabrikanten is vergelijkbaar, waardoor verschillende lampen van verschillende fabrikanten aan de hand van de hoeveelheid lumen goed te vergelijken zijn.

Welke fietsverlichting moet je hebben?

Welke fietsverlichting moet je hebben?

Wat voor verlichting heb jij nodig? Heb je duurdere fietsverlichting nodig, met bijvoorbeeld 800 lumen of voldoet een wat goedkopere fietslamp met 100 lumen? Dat hangt af van waarvoor en waar je de verlichting wilt gaan gebruiken.

Fietsen op goed belichte wegen (100 lumen)

Ben je opzoek naar fietsverlichting in de stad en fiets je niet of nauwelijks op plekken waar geen goede straatverlichting is? Dan heb je genoeg aan fietsverlichting met ongeveer 100 lumen. Deze fietslampjes zijn vaak lichtgewicht, goedkoop en eenvoudig te monteren. Dit maakt ze ideaal als reserve fietslamp!

Bekijk fietsverlichting tot 100 lumen

Fietsen op matig tot slecht belichte wegen (100 tot 400 lumen)

Fiets je in steden maar ook in het buitengebied? Dan moet je kijken naar fietsverlichting met 100 tot 400 lumen. Het is verstandig om wat dichter tegen de 400 lumen te zitten dan tegen de 100. Fietslampen met deze sterkte zijn ideaal en veelzijdig. Dit maakt ze ook de fietsverlichting die voor de meeste fietsers geschikt is.

Bekijk fietsverlichting voor 100 – 400 lumen

Fietsen op de donkerste wegen (400 lumen en hoger)

Fietsen op de donkerste wegen (400 lumen en hoger)

Fiets je vaak of alleen maar op donkere wegen, dan is fietsverlichting met meer dan 400 lumen noodzakelijk. Zo zijn er zelfs fietslampen met 800 of 1000 lumen! Deze zijn ideaal voor de erg donkere omstandigheden, maar minder praktisch voor in steden. Ook zijn fietslampen van deze sterkte wat duurder.

Bekijk fietsverlichting 400+ lumen

Wielrenner, mountainbiker of e-bike? Dan heb je betere verlichting nodig!

Fietsverlichting heeft twee functies: zien en gezien worden. Ga je erg hard, zoals op de racefiets, mountainbike of elektrische fiets, dan is het belangrijk dat je meer zicht hebt. Je gaat immers een stuk sneller. Daarom is het verstandig om sterkere fietsverlichting aan te schaffen wanneer je dit doet.

Onze reviews

Ben je nog niet uit welke fietsverlichting jij moet hebben? Logisch, tik je namelijk “fietsverlichting” in op Google, dan krijg je talloze verschillende hits. Hieronder hebben lichten we drie verschillende fietslampen (voor- en achter) uit. Zo hoef jij niet urenlang te zoeken naar de perfecte verlichting.

Axa Niteline 11 LED

Axa Niteline 11 LED

De AXA Niteline 11 voor- en achterlampjes zijn de perfecte fietslampen voor stadsfietsen. De lampjes zijn klein en ultralicht, wat ze ook ideaal maakt als reservelampjes. Met deze lampen word je gezien vanaf 150 meter afstand. Doorgaans is dit genoeg in de stad, maar voor slecht belichte wegen is dit niet geschikt.

De lampjes zijn eenvoudig te bevestigen en hebben 3 verschillende standen: aan, knipper en glow. Beide lampjes nemen CR2032 batterijen en gaan maar liefst 55 uur mee op één batterij.

Houd wel rekening met het feit dat de lampjes erg diefstalgevoelig zijn! Zet je de fiets ergens neer dan kunnen de AXA NIteline 11 LED-lampjes zonder al te veel moeite door iemand anders meegenomen worden. Wat ook curieus is, is het feit dat de sterkte van de lampjes nergens te vinden is. Uit onze ervaring blijkt dat deze lampjes alleen geschikt zijn voor goed belichte wegen.

Check hier de prijs van de Axa Niteline fietsverlichting.

Voordeel

• Compact en lichtgewicht

Nadeel

• Diefstalgevoelig

Sigma Buster 100 HL met Nugget II Flash

Sigma Buster 100 HLSigma Nugget II Flash

Ben je opzoek naar een veelzijdig setje fietslampen met een aantal handige eigenschappen? Dan moet je de Sigma Buster 100 in combinatie met de Nugget II hebben! De Buster heeft een sterkte van 120 lumen, wat genoeg is voor in de stad en in het buitengebied. Het achterlicht – de Nugget II – is eenvoudig, maar voldoet aan alle eisen.

Wat de Sigma Buster 100 onderscheidt van andere lampen, is het feit dat deze een oplaadbare Li-ion accu heeft. Deze is eenvoudig op te laden met een USB-kabeltje, net zoals je smartphone. Hetzelfde geldt voor de Nugget II Flash.

De Buster 100 weegt slechts 62 gram en eenvoudig te monteren. Daarnaast is zowel het voor- als achterlicht waterdicht. De Sigma Buster 100 HL is simpelweg een uitstekende fietslamp voor haast iedere fietser. Koop je ‘m samen met de Nugget II Flash, dan zit je de komende jaren sowieso goed.

Check hier de prijs voor de Buster 100 HL
Check hier de prijs voor de Nugget II Flash

Voordeel

• Op te laden met USB

Nadeel

• Niet geschikt voor de donkerste wegen

Lezyne Hecto Drive 500XL / KTV Drive Pair

Lezyne Hecto Drive 500XL / KTV Drive Pair

Fiets je veel in het donker op onverlichte wegen, dan volstaat de Sigma Buster 100 niet. Dan heb je een fietslamp zoals de Lezyne HEcto Drive 500XL nodig! Deze heeft – zoals de naam al suggereert – 500 lumen en dus meer dan genoeg power. Met deze fietslamp heb je bijzonder goed zicht en ben je erg goed zichtbaar.

De Lezyne Hecto Drive 500XL wordt in een set verkocht, samen met het eenvoudige maar uitstekende KTV Drive Pair achterlicht. De Hecto Drive heeft maar liefst 8 verschillende standen en heeft 20 branduren op de maximale stand. Is ‘ie leeg, dan laad je ‘m eenvoudig op met een USB kabel. De KTV Drive PAir heeft 20 maximale branduren en 5 verschillende standen. Het bevestigen van beide lampen is dankzij de rubberen houders simpel.

Naast bijzonder helder zijn de Lezyne Hecto Drive en de KTV Drive Pair ook compleet waterdicht (IPX7). Aangezien de Lezyne Hecto Drive maar liefst 500 lumen heeft, is deze met zijn 176 gram wat aan de zware kant.

Check hier de prijs van de Hecto Drive set.

Voordeel

• Maar liefst 500 lumen

Nadeel

• Relatief zwaar

Is 500 lumen niet genoeg voor jou? Lezyne heeft ook varianten van de Hecto Drive met 600, 800, 1000 en zelfs 1300 lumen! Klik hier voor het gehele aanbod.

Het belang van de juiste fietsverlichting vinden

Het belang van de juiste fietsverlichting vinden

Fietsverlichting is van essentieel belang. Daarom is het van belang goed op de hoogte te zijn van alle relevante zaken. Alleen dan kun je een goed geïnformeerde keuze maken over welke fietsverlichting je koopt. Zo maak je geen miskoop en weet je zeker dat je zo veilig mogelijk de weg op gaat!

Leuk artikel? Deel het!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Er zijn nog geen reviews!