Waarom het slim is om een fietsslot aan te schaffen voor je racefiets

Voor vele hobby wielrenners is hun racefiets hun ‘kindje’. Er worden misschien wel duizenden euro’s in geïnvesteerd, elk piepje of kraakje wordt direct onderzocht en verholpen en de fiets wordt na elke rit grondig gepoetst. Het zou daarom natuurlijk enorm zonde zijn als iemand anders er vandoor gaat met jouw racefiets!

Toch is dat iets wat de laatste jaren steeds vaker gebeurt. Steeds vaker gaan racefietsen zonder hun eigenaar op avontuur. Ze zijn namelijk veel waard en zijn doorgaans totaal niet beveiligd. Makkelijke winst dus. Om deze reden is het slim om ervoor te zorgen dat je jouw racefiets wat beter beveiligd. Natuurlijk, het verzekert je niet van het feit dat je geliefde fiets niet wordt gestolen, maar het verkleint de kans wel aanzienlijk.

Waar moet je op letten?

Fietssloten, die zijn toch overal te koop? Als je een normaal fietsslot koopt voor je racefiets, kom je zeer waarschijnlijk bedrogen uit. Het is natuurlijk niet bevorderlijk voor je fietsprestaties als je een zwaar kettingslot van 2 kilogram meesleept, hoe veilig dit misschien ook is.

Nee, je hebt een ander soort fietsslot nodig. Een lichtere en wat meer compacte. Deze is wellicht minder veilig, maar wel gemakkelijk om mee te nemen. Dit hangt ook af van je situatie: fiets je af en toe en hoef je slechts je racefiets op slot te zetten om een bakkie te pakken op het terras of moet je dagelijks je fiets op slot zetten in een wat minder betrouwbare buurt?

Misschien wel de belangrijkste factor voor de meeste renners is het gewicht van een fietsslot. Dit is trouwens ook het grootste bezwaar tegen het meenemen van een slot: het is extra gewicht dat door sommigen als overbodig wordt beschouwd. Wielrennen is nu eenmaal sport waarbij gewicht van belang is. Hoe minder je meeneemt, hoe gemakkelijker en sneller je fietst. Toch zou gewicht volgens ons geen rol moeten spelen voor een fietsslot. Is je fiets immers niet veel meer waard dan het lichter zijn van, laten we zeggen, een paar honderd gram?

Overigens is het gewicht van veel racefietssloten te verwaarlozen. Deze zijn namelijk speciaal ontworpen voor deze toepassing: ze zijn compact en lichtgewicht.

Naast het gewicht speelt ook het type sluiting een rol. Zo heb je fietssloten die je op slot zet met een code en fietssloten met een sleuteltje. Qua beveiliging is het verschil tussen deze soorten miniem. Het is puur eigen voorkeur. Raak je vaak je sleutels kwijt? Kies dan voor een slot met een codesluiting. Ben je niet zo goed met cijfers? Dan is het verstandig om te kiezen voor een slot met een sleutel.

Drie soorten sloten: elk verschillende mate van beveiliging

Er zijn doorgaans 3 verschillende soorten sloten. Elk van deze heeft zijn eigen voor en nadelen, eigenschappen en ideale gebruiken. De 3 soorten waar we het over hebben zijn:

  • kabelslot
  • vouwslot
  • kettingslot

Kabelslot: licht & compact

Het welbekende kabelslotje is het fietsslot dat het meest wordt gebruikt door wielrenners. De reden hiervoor is simpel. Dit soort sloten zijn enorm licht en erg compact. Je merkt het nauwelijks als je deze meeneemt.

Dit lage gewicht en deze compactheid hebben echter ook een keerzijde. Dit zijn de sloten die het meest kwetsbaar zijn. Ze zijn gemakkelijk door te knippen door eventuele dieven. Kabelsloten zijn dus niet geschikt als je je fiets langdurig ergens laat staan. Als je je fiets echter in het zicht hebt of slechts op slot wilt zetten bij een terrasje, dan is het genoeg.

Uitermate geschikt voor racefietsen

 

Vouwslot: veiliger maar zwaarder

Zogenaamde vouwsloten zijn net zoals kabelsloten erg compact en gemakkelijk om mee te nemen. Ze zijn echter wel wat zwaarder. Dit is niet zonder reden. Vouwsloten zijn doorgaans een stuk steviger en daardoor veiliger dan de lichtgewicht kabelslotjes. Ook zijn ze vaak voorzien van een ART-keurmerk. Zo’n keurmerk verhoogt de veiligheid van het slot.

Het vouwslot is geschikt voor renners die liever wat minder risico nemen en het niet erg vinden om wat meer gewicht mee te nemen op hun rit.

Kettingslot: onverwoestbaar maar erg zwaar

Tot slot hebben we nog de klassieker onder de fietssloten: het kettingslot. Ideaal voor op de stadsfiets, maar minder ideaal voor op de racefiets. De reden hiervoor kun je waarschijnlijk al raden. Het gewicht. Kettingsloten zijn nu eenmaal erg zwaar. Dat is ook de reden dat ze zo veilig zijn!

Dit maakt echter wel dat ze minder geschikt zijn voor op de racefiets. Geen enkele renner heeft zin om 2 kilo aan kettingslot mee te nemen op zijn volgende rit. Daarom raden wij het gebruik van zo’n slot alleen aan wanneer je je racefiets vaak en lang buiten moet laten staan. Met een kettingslot kun je je (race)fiets met een gerust hart voor een lange periode buiten laten staan.

Niet geschikt voor racefietsen

Uitgelicht: Safeman Kabelslot

Safeman kabelslot

Het ideale slot voor de racefiets?

Een inmiddels veel gebruikt en geliefd slot voor op de racefiets is de Safeman. Dit lichtgewicht kabelslot is voor de meeste renners ideaal: het is klein, compact en werkt goed.

De Safeman heeft een kabel van 4mm dik, hierover zit nog een coating van 1 millimeter dik. In totaal dus 5 millimeter dik. Dat is niet genoeg om kwaadwillende dieven tegen te houden, maar zeer waarschijnlijk weerhoudt het de gelegenheidsdief er wel van om je fiets zomaar mee te pakken.

Het Safeman kabelslot weegt net iets meer dan 100 gram, namelijk 130 gram. Het gewicht is dus te verwaarlozen. Het ronde slot waarin de kabel wordt opgeborgen heeft een diameter van 7 centimeter. Dit is erg fijn, want het slot is hierdoor erg gemakkelijk mee te nemen.

Verder is het kabelslot 75 centimeter lang. Dit is een beetje aan de korte kant, je kunt je racefiets dus lastig bevestigen aan bijvoorbeeld een paal of rek. Met een beetje creatief denkwerk kan het echter alsnog. Wij hadden graag gezien dat het slot wat langer was geweest.

De sluiting van de Safeman is vanzelfsprekend: je maakt gebruik van een sleuteltje om het slot te openen. Het op slot zetten kan zonder sleutel. Je voert de kabel door een van de gaatjes en de kabel klemt zich meteen vast.

Dus, is dit kabelslot van Safeman het ideale slot voor jouw racefiets? Misschien. Voor de meeste eigenaren van racefietsen waarschijnlijk wel. Als je je fiets slechts eventjes op slot wilt zetten omdat je hebt besloten om een terrasje te pakken of iets dergelijks, dan is dit slot ideaal. Het is niet het slot waarmee wij onze fiets meer dan een half uur op een station zouden laten staan. Hiervoor is het slot simpelweg te kwetsbaar.

Met dit fietsslot wordt je fiets nooit gestolen! Bestel nu het Safeman kabelslot

Houdt het dieven echt tegen?

Kijk, iemand die je racefiets echt heel graag wilt meenemen, zal zich niet laten weerhouden door een fietsslot, ongeacht of dit nu een kabelslot of een kettingslot is. Dit zie je ook bij stadsfietsen. Zitten er veel fietsen met een stevig kettingslot vast aan een los fietsenrek? Dan wordt het gehele fietsenrek met fietsen en al een busje in getild.

Hetzelfde geldt voor racefietsen met sloten. Een slot maakt het niet onmogelijk voor iemand om je fiets mee te nemen, met name de kwetsbare kabelsloten niet. Daar gaat het echter ook niet om.

Het draait namelijk vooral om het lastiger maken van diefstal. Een dief zal bijna altijd kiezen voor de fiets die gemakkelijker is om mee te nemen, beveiligde fietsen, hoe knullig het slotje ook is, zullen daardoor vaak worden overgeslagen. De volgende renner verwoord dit bij het zien van zijn nieuwe kabelslot erg mooi:

“Dit kabelslot is vast te knippen. Ongetwijfeld zelfs.
Maar het zal effectief zijn tegen de gelegenheidsdief, of de dief die wel van plan is tijdens een
toertocht z’n slag te gaan, maar dan wel moet kiezen: de fiets die zo is mee te nemen zal
‘m de snelste en makkelijkste winst geven.”

Wel of niet een fietsslot?

Met lichtgewichte en compacte fietssloten zoals de Safeman heb je tegenwoordig geen excuus meer om geen fietsslot mee te nemen op je volgende toerrit. Zo verklein je de kans dat je peperdure racefiets wordt meegenomen, en kun je je fiets met een gerust hart ergens even neerzetten. Als je je fiets ergens langer wilt laten staan, raden wij aan om te kiezen voor een veiliger slot, zoals een ketting of vouwslot.

Bronnen: