Sneller en comfortabeler fietsen dankzij de optimale bandenspanning voor wielrenners

De enige onderdelen van je fiets die daadwerkelijk met het wegdek of ander soort ondergrond in contact staan zijn je banden. Veel mensen vergeten echter het belang van dit deel van hun fiets. Je banden zijn een (of twee!) van de meest belangrijke onderdelen van de fiets. Je banden spelen een grote rol in je snelheid en zijn ook belangrijk bij het voorkomen van lek rijden of andere ongelukken.

Een nieuw setje banden kan dan ook een waardevolle investering zijn. Daarnaast is er ook een gratis manier om meer uit je banden te halen: het vinden van de optimale bandenspanning.

Er zijn maar al te veel fietsers die het belang van bandenspanning (of druk) onderschatten. Toch kan een verkeerde bandenspanning je rit helemaal verzieken. Denk hierbij aan lekrijden of wat huid aan het asfalt doneren na een flinke glijpartij. Bepaalde omstandigheden vereisen namelijk een andere bandenspanning. Daarnaast kan bandenspanning je rit een stuk comfortabeler en sneller maken.

Hoe meet je de bandenspanning?

Voordat we ingaan op alles rondom de ideale bandenspanning en hoe je deze kan vinden is het eerst van belang om duidelijk te maken hoe je de bandenspanning kan meten. Je hebt er natuurlijk weinig aan als je weet wat de ideale bandenspanning is als je niet kan vaststellen hoe hoog de bandenspanning is.

Doorgaans meet je de bandenspanning aan de hand van een klein elektronisch apparaatje. Dit apparaatje is echter vrij prijzig en niet voor iedereen weggelegd. Hoe heet dit apparaatje? Op bol zie ik ook bandenspanningmetertjes voor een tientje..?

Gelukkig bestaan er ook veel fietspompen die tijdens het pompen de spanning meten. Zo kun je de bandjes precies oppompen tot de ideale spanning. Een geschikte pomp vinden is echter ook afhankelijk van een aantal andere factoren. Meer weten? Check dan ook ons artikel over het vinden van een goede fietspomp voor jouw racefiets.

De verschillende soorten banden

Er zijn tal van soorten en formaten bandjes. Banden voor racefiets zijn doorgaans 23, 25 of 28 millimeter breed. Bij een slecht wegdek of bij slechte omstandigheden kan het fijner zijn om zelfs nog bredere banden te hebben. Banden van mountainbikes zijn doorgaans een stuk breder. Voor elk formaat (of breedte) band bestaat er weer een andere ideale bandenspanning. Dit is echter niet de enige factor waar rekening mee moet worden gehouden.

Je lichaamsgewicht

Je lichaamsgewicht staat centraal wanneer we de perfecte bandenspanning willen vaststellen. Slim is overigens ook om het gewicht van de fiets en je uitrusting mee te tellen. Maar waarom speelt je lichaamsgewicht zo’n grote rol? Je gewicht bepaalt hoeveel druk er van bovenaf op de banden komt te staan. Hoe lager het gewicht, hoe minder bandenspanning benodigd is en vice versa.

Verschillende manieren om ideale bandenspanning te vinden

Er zijn tal van manieren om je ideale bandenspanning te vinden. Hieronder bespreken we een aantal hiervan en geven we aan wat het meest betrouwbaar is.

Manier 1: zelf uitzoeken aan de hand van proberen

Een simpele manier om de ideale bandenspanning te vinden is door simpelweg telkens een andere bandenspanning te vinden. Als je voor 3 ritten telkens de bandenspanning verandert ontdek je vanzelf welke bandenspanning fijn is voor jou. Merk je bijvoorbeeld dat je bij een specifieke bandenspanning minder rolweerstand voelt en ook comfortabel rijdt? Dan is dat de ideale spanning voor jou.

Contactoppervlak

Manier 2: vuistregels

Er bestaan verschillende vuistregels om de juiste bandenspanning te vinden. Eén van deze regels stelt bijvoorbeeld dat de bandendruk (in bar) 10% van je lichaamsgewicht moet zijn indien je op bandjes van 23mm rijdt. Deze regel gaat echter niet meer op als je zwaarder bent dan 80 kilo. Dit is een snelle methode, maar heeft wel een aantal beperkingen. zoals? omschrijf

Manier 3: tabelletjes op het internet

Op het internet zijn er tal van rekentools en tabellen waar je je lichaamsgewicht en de breedte van je bandjes kunt invoeren. Vervolgens krijg je de perfecte bandenspanning gegeven. Dit gaat gemakkelijk en kost niks.

Voorbeeld? of link naar tabel..

Manier 4: apps om bandenspanning te regelen

Tot slot bestaan er ook nog verschillende apps die vaststellen wat de juiste bandenspanning is. De app iTire berekent aan de hand van verschillende gegevens wat voor jou de meest ideale bandenspanning is. Deze app is beschikbaar voor Android, Apple en Windows-toestellen. Daarnaast is de app ook beschikbaar als webapplicatie.

Let op: staar je niet blind op tabellen of apps

Kijk, apps, websites en andere rekentools zijn natuurlijk superhandig met dit soort zaken. Feit is echter dat ze niet altijd gelijk hebben. Heb je bijvoorbeeld je bandjes precies opgepompt tot de juiste spanning en voelt dit niet lekker of comfortabel aan? Wees dan niet bang om toch voor eigen gevoel te gaan en de bandenspanning aan te passen.

Verschillende omstandigheden/ondergronden vereisen verschillende bandenspanning

Bandenspanning ondergrond

Je hoort het vast wel eens: als het glad is op de weg, bijvoorbeeld bij ijzel of sneeuw, moet je wat lucht uit je banden laten lopen. Dit gaat in feite ook op voor banden van racefietsen, mountainbikes en toerfietsen. Vooral voor mountainbikers is dit belangrijk. Mountainbikers kunnen namelijk veel verschillende soorten omstandigheden en ondergronden tegenkomen.

Voor wielrenners en toerfietsers is het wat minder belangrijk. Deze komen doorgaans minder soorten ondergronden tegen. Echter als de weersomstandigheden zorgen voor een glad wegdek dan is het wel slim om wat minder spanning in de bandjes te hebben. Dit geldt ook voor een slecht wegdek of een kasseien rit.

Belangrijk: nooit meer dan aangegeven maximum

De maximale bandenspanning van een bandstaat vaak aangegeven op de band zelf. Ga hier aub nooit overheen, dan bestaat namelijk de kans dat de band klapt. Dit wil je natuurlijk ten allen tijde voorkomen.

Er is geen één ideale bandenspanning

Helaas is er niet één ‘optimale’ bandenspanning voor iedereen. De ideale bandenspanning verschilt per persoon, per band, per seizoen en per tak van sport. Dit maakt het vinden hiervan wat ingewikkelder. Wij hopen dat aan de hand van dit artikel dit toch gaat lukken. Zo kun je veiliger, sneller en comfortabel de weg op.