Bikepacken voeding: wat kun je het beste eten?

Bikepacken: het is avontuurlijk, sportief en hartstikke gaaf. Helemaal als je ervoor kiest om compleet of deels zelfredzaam te zijn. Je moet dan zelf spullen voor de overnachting meenemen, je eigen eten voorbereiden, etcetera. Dit laatste kan soms lastiger zijn dan je zou denken. Want, wat eet je eigenlijk tijdens het bikepacken? Waar moet je allemaal rekening mee houden en hoe kun je dit het beste plannen?

Om antwoord te geven op al deze vragen en meer, worden in deze tekst alle aspecten van eten tijdens het maken van een fietstrektocht besproken. Van ontbijt tot avondeten en van de de lunch tot de tussendoortjes, we nemen hier alles door. Zo weet jij precies waar je rekening mee moet houden en ga je goed voorbereid op weg.

Bikepacking: zelfvoorzienend en zelfredzaam?

Bikepacking: zelfvoorzienend en zelfredzaam?

In onze uitgebreide “beginnen met bikepacken”- gids werd al uitgelegd dat bikepacking in allerlei verschillende vormen kan worden gedaan. Zo kan er alleen in de natuur worden gefietst, op onverharde wegen, in een relatief onbekend gebied. In dat geval ligt de nadruk op zelfredzaam en zelfvoorzienend zijn. Al het eigen eten moet worden meegenomen en voorbereid.

Hier tegenover staat de minder spartaanse versie van bikepacken. Namelijk het fietsen over verharde wegen, het overnachten op campings en het eten in cafés, restaurants, noem maar op. In dat geval ligt de nadruk een stuk minder op zelfredzaamheid. Desondanks is het bij elke ‘variant’ van bikepacking van belang dat er bewuste keuzes worden gemaakt met betrekking tot het eten.

Het maakt simpelweg veel uit of er gefietst gaat worden in de wildernis of in de bewoonde wereld. Wij raden beginners altijd aan om als eerste tocht een bescheiden route te maken in een gebied met goede infrastructuur en een gematigd klimaat. Naarmate er meer ervaring opgedaan wordt, kunnen er ambitieuzere tochten worden gemaakt.

De kookspullen

Voordat er verder wordt ingegaan op allerlei verschillende maaltijden, gerechten en meer, is het belangrijk om eerst te vertellen over alle kookspullen die benodigd zijn. Wij raden altijd aan om een simpele, eenvoudige maar betrouwbare één-pits gasbrander mee te nemen, samen met twee gascilinders. Een lichtgewicht en compact pannensetje kan ook geen kwaad, evenals kook- en eetgerei. Tot slot kan het verstandig zijn om wat afwas spulletjes mee te nemen.

De paklijst van kookspullen ziet er dan als volgt uit:

  • gasbrander
  • 1 á 2 gascilinders (check of deze ook te verkrijgen zijn op je reisbestemming!)
  • kook- en eetgerei (spatels, bestek, borden, etc.)
  • eventueel afwasspullen

De exacte samenstelling zal verschillen per persoon en per tocht. Ben je van plan om weinig zelf te koken en veel gebruik te maken van restaurants, cafés of zogenaamde freeze dried maaltijden? Dan is het vanzelfsprekend dat je wat minder kookspullen meeneemt. Ga je ergens ver weg van beschaving een tocht maken en wil je zelf koken, dan is het logisch om wat meer spullen mee te nemen.

Waar moet je rekening mee houden?

Waar moet je rekening mee houden?

Goed eten is van vitaal belang, helemaal tijdens een fietsvakantie. Eet je één dag slecht, dan kun je hier de rest van de vakantie nog last van hebben. Er zijn verschillende zaken waarmee rekening moet worden gehouden, maar we zullen beginnen met het meest essentiële: de voedingsstoffen.

Koolhydraten, eiwitten en vetten

Kijk je op de verpakking van eten of drinken, dan kom je als snel het welbekende schema met calorieën, koolhydraten, eiwitten en vetten tegen. Hierop staat hoeveel calorieën er in zitten en wat de samenstelling van koolhydraten, eiwitten en vetten is.

Koolhydraten, eiwitten en vetten zijn alle drie zogenaamde macro’s. Macro’s is kort voor macronutriënten. Dit zijn de voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft. Wanneer je dag in, dag uit op de fiets zit, is het belangrijk om door te hebben wat elk van deze voedingsstoffen precies doet en hoeveel je er ongeveer van nodig hebt.

Koolhydraten

Koolhydraten zijn de brandstoffen van het menselijk lichaam. Ze leveren energie voor elke lichaamscel. Koolhydraten zijn er in allerlei soorten en maten. Je hebt er vast wel eens van paar gehad: fructose, glucose, noem maar op. Dit zijn ‘snelle’ koolhydraten die snel energie opleveren. Dit maakt dat koolhydraten essentieel zijn voor fietsers.

Het is daarom van belang dat je tijdens het fietsen – ongeacht of je nu een rondje of fietstrektocht maakt – genoeg koolhydraten inneemt. Dit kan in de vorm zijn van een energiereep, gel, drink poeder, boterham, noem maar op. Eet of drink je niet genoeg koolhydraten,dan kom je al snel de welbekende ‘man met de hamer’ tegen en krijg je hongerklop.

Eiwitten

Eiwitten backpacken

In tegenstelling tot de koolhydraten, zijn eiwitten juist de bouwstoffen van het menselijk lichaam. Eiwitten zijn nodig voor de bouw en het herstel van het lichaam en onze spieren. Eiwitrijke producten zijn onder andere noten, zuivelproducten, vlees en bepaalde groentes.

Eiwitten zijn essentieel voor het herstel van de spieren. Daarom is het van groot belang dat je tijdens je bikepack tocht genoeg eiwitten eet, zowel voor als na de rit. Zo krijgen de spieren genoeg energie om zich te herstellen. Hierdoor worden blessures voorkomen en voel je je tijdens je ritten zelf minder vermoeid.

Vetten

De laatste van de drie macronutriënten is vet. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is dit niet een voedingsstof waarvan je dik wordt. Vetten leveren namelijk energie, vetzuren, vitamines en zijn daardoor essentieel voor het menselijk lichaam. Vetten zijn te vinden in veel verschillende dingen, waaronder noten, pinda’s, avocado’s, zuivel, noem maar op.

Vetten zijn essentieel voor het menselijk lichaam, ook tijdens je fietstrektocht. Aangezien vetten in veel producten zitten, hoeft er niet actief op worden gelet, doorgaans eet je al genoeg vet. Probeer wel vooral onverzadigde vetten te eten, deze zijn het meest gezond.

Micro’s

Naast macronutriënten bestaat er ook zoiets als micronutriënten. Dit zijn zaken zoals vitamines, mineralen, noem maar op. Ons advies hierover is simpel: probeer gebalanceerd en gevarieerd te eten tijdens je fietstrektocht. Neem vooral genoeg groente en fruit, zo krijg je alle essentiële micro’s gewoon binnen. Als je veel zweet kan het fijn zijn om ook af en toe goed zoutig te eten.

Calorieën

Hoeveel je elke dag moet eten, kunnen we je helaas niet vertellen. Dit is echt afhankelijk van de persoon en de tocht. Iets wat wel vaststaat, is het feit dat je meer moet eten dan je normaal doet! Je zit immers de hele dag op de fiets, dat kost veel energie. Weet je niet zeker hoeveel je op een actieve fietsdag moet innemen? Neem dan het zekere voor het onzekere en neem wat extra eten mee.

Het klimaat

Het klimaat

Het klimaat van het gebied waarin je bent moet ook in je planning worden meegenomen. Waarom? In een warm klimaat kan het fijn zijn om bijvoorbeeld een koude maaltijd te eten, in een kouder klimaat is het altijd verstandig om warm te eten. Ook op gebied van dranken maakt dit veel uit. Zo is het in Zuid-Frankrijk heerlijk om een koud colaatje te drinken, maar wil je na een lange dag in de wilde natuur van IJsland een lekker warme kop thee.

Doorgaans kun je er van uit gaan dat je meer moet koken/ de gasbrander meer moet gebruiken bij een koud of nat klimaat.

Gewicht, formaat en gemak van bereiden

Tijdens het bikepacken staan een laag gewicht en compactheid hoog in het vaandel. Immers, alle kookspullen en het eten zelf moet door jou worden meegesleept! Houd er daarom rekening mee dat je voor je maaltijden geen grote of te zware ingrediënten moet gebruiken.

Daarnaast speelt gemak van bereiden ook een rol. Vaak heb je maar de beschikking over één gasbrander. Een maaltijd waarbij je dan 2 of 3 pannen nodig hebt is natuurlijk onpraktisch. Wij raden daarom aan om te kiezen voor eenvoudige, voedzame gerechten die gemakkelijk te bereiden zijn met één gasbrander. Denk hierbij aan maaltijdpoedertjes, freeze dried maaltijden of thuis geprepareerde doe-het-zelf maaltijden (hier later meer over!).

Eigen voorkeur

Eigen voorkeur

Eigen voorkeur is misschien wel het belangrijkste aandachtspunt op gebied van eten/voeding voor je aanstaande bikepacking tocht. Namelijk, het eten wat je eet voed je niet alleen, maar motiveert je ook. Niets is beter dan een goede maaltijd na een vermoeiende dag, of een lekker koud drankje na een lange klim.

Kies daarom voor eten waarvan je weet dat je het lekker vindt. Als dit betekent dat je wat meer spullen mee moet nemen, so be it. Want niets is vervelender dan eten moeten eten wat je eigenlijk niet te pruimen vindt.

Tal van mogelijkheden op gebied van eten

Anno 2020 zijn er haast te veel mogelijkheden op gebied van lichtgewicht, compact eten wat ook nog eens redelijk smaakt. Zo heb je de tijdloze vriesgedroogde maaltijden, die veel worden gebruikt door het leger en fans van survivallen. Dit wordt ook wel ‘Adventure Food’ genoemd. Ze werken kinderlijk eenvoudig: je giet kokend water in het pakketje, roert een beetje en wacht een even. Na een paar minuten is de maaltijd klaar en kun je gaan eten.

Het voordeel hiervan is de eenvoud: je hebt geen pannen of borden nodig. Het enige wat benodigd is, is een gasbrander, vork, water en een mok waarin je het water op de brander kunt zetten. Het niet mee hoeven nemen van een setje pannen en borden scheelt veel ruimte en gewicht. Het nadeel is echter dat deze maaltijden niet vers zijn en door sommigen als minder lekker worden beoordeeld.

Iets wat steeds populairder wordt, is het voorbereiden van je eigen maaltijden. Het principe lijkt sterk op de zogenaamde vriesgedroogde maaltijden. Tijdens de tocht hoef je alleen kokend water toe te voegen en klaar is kees. Het zelf thuis voorbereiden van deze maaltijden heeft als voordeel dat je zelf je eigen gerechten kunt samenstellen en dat het vaak een stuk verser is. Geïnteresseerd? Op het internet vind je tal van recepten en ideeën!

Maak je een tocht door de bewoonde wereld en overnacht je op campings, dan kun je ook altijd verse boodschappen halen! Dan hoef je zelf niet al je eten mee te slepen, maar koop je het gewoon wanneer je het nodig hebt. Uit eten gaan is dan ook een mogelijkheid

Natuurlijk kunnen we zaken zoals ontbijt, lunch en tussendoortjes niet vergeten. Hiervoor hoef je vaak niet te koken. Dat maakt ze echter niet minder belangrijk. Sportvoeding biedt voor deze maaltijden uitkomst: het is compact, lichtgewicht en vaak prima te eten. Denk hierbij aan zaken zoals energierepen, mueslirepen, stroopwafels, flapjacks, noem maar op. Ook een zakje noten of vers fruit is erg lekker voor de lunch of als tussendoortje.

Sportvoeding is overigens geen absolute must: ‘gewoon’ voedsel kan ook worden gebruik als tussendoortje, lunch of ontbijt. Gedroogd fruit, brood, koeken en meer zijn allemaal eenvoudig mee te nemen en blijven relatief lang goed.

Bikepacking voeding in het kort

Bikepacking voeding in het kort

Bikepacken vereist een zorgvuldige planning, ook op gebied van eten. Waar ga je heen, wat heb je nodig en hoe ga je het klaarmaken? Het zijn allemaal vragen waarop je een antwoord moet vinden voordat je op weg gaat. Aan de hand van deze guide hopen we je in ieder geval wat handvatten gegeven te hebben. Zo weet je waar je aan moet denken en welke opties er allemaal zijn.

Heb jij nog meer handige tips of ideeën? Of heb je zelf een heel lekker gerecht wat gemakkelijk mee te nemen en te bereiden is? Laat het ons weten in de reacties.

 

Wat vond je van dit artikel?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Ben jij de eerste die een reactie plaatst? :)