ANGi helm: technisch hoogstandje voor meer veiligheid

We leven tegenwoordig in een tijd waar in een moordend tempo allerlei technologische ontdekkingen worden gedaan en bijzonder veel high tech producten op de markt voor consumenten verschijnen. Voor fietsers is dit niet anders. Denk maar eens aan alle luxe fietsnavigaties, sporthorloges en andere technologische hoogstandjes waar veel fietsers dagelijks gebruik van maken.

De nieuwste toevoeging in deze categorie is de zogenaamde ANGi helm sensor. Wat dit precies is en doet? Daar gaan we in dit stuk verder op in. Maar om je alvast een beetje op de hoogte te stellen: Een ANGi helm is eigenlijk een fietshelm waarin een hoogwaardige sensor verwerkt zit. Deze geeft een signaal aan je vrienden, fietsmaatjes of andere ‘in geval van nood’-contacten als je bent gevallen. Ook biedt het hen de mogelijkheid om te zien waar je fietst en welke route je hebt afgelegd.

Belangrijk om te vermelden is dat dit nog een vrij nieuw concept is. Weinig producenten hebben dan ook dergelijke helmen met geïntegreerde ANGi helm sensoren. Een van de grootste merken die dit wél heeft, is het merk Specialized. De reden waarom juist dit dit merk deze technologie introduceert aan het grote publiek is simpel: in 2017 nam Specialized het bedrijf dat de techniek ontwikkelde, ICEdot, over.

Wat kun je ermee?

wat kun je met angi helm

Wat kun je nu eigenlijk met een helm met een ANGi sensor? Is het niet puur marketing? We begrijpen dat veel fietsers de laatste jaren alleen maar meer wantrouwend zijn geworden. Er zijn immers tal van voorbeelden van bedrijven die beweerden “het nieuwe, grote baanbrekende ding” te hebben.

Dit is bij ANGi helmen echter niet het geval. Het is namelijk een product dat je fietsrit een stuk veiliger maakt. Je hoeft niet een brokkenpiloot te zijn om eens flink in de problemen te komen. Denk hierbij aan een ongeluk of simpelweg materiaalpech hebben. Als je geen telefoon bij je hebt en ver van huis bent, dan zit je in dergelijke situaties flink in de nesten.

Dit zijn juist de situaties waarbij een helm met ANGi sensor uitkomst biedt. Hoe deze sensor dit doet bespreken we hieronder.

Hoe de ANGi technologie werkt

Om uit te leggen hoe de technologie achter deze sensor werkt is het handig om eerst de naam te ontleden. De naam ‘ANGi’ is namelijk niet zomaar uit de duim gezogen. Nee, het staat voor “Angular ani G-Force indicator”. Kortweg houdt dit in dat de sensor het doorheeft hoeveel en vanuit welke hoek er kracht op wordt uitgeoefend.

Om de sensor in te stellen dien je gebruik te maken van de gratis app die door Specialized beschikbaar wordt gemaakt. De app is gemakkelijk te koppelen aan de sensor.

De volgende stap is om je contacten op te geven. Deze krijgen een berichtje zodra de sensor detecteert dat er wat aan de hand is.

Deze contacten kunnen twee verschillende soorten alarmen krijgen.

1. Noodgeval alarm

Wanneer de ANGi detecteert dat er een ongeluk heeft plaatsgevonden, stuurt die zo snel mogelijk een SMS-bericht naar de opgegeven contacten. In dit berichtje is een link naar een webpagina waarop je laatste opgenomen locatie is. Zo kunnen eventuele hulpdiensten snel en efficiënt naar de locatie van het ongeluk worden gestuurd.

2. Rit alarm

Dit alarm is een stuk minder dringend dan het hierboven genoemde “Noodgeval alarm”. Telkens wanneer de ANGi sensor detecteert dat er wordt begonnen aan een rit, krijgen de contacten een mailtje. In dit mailtje is wederom een link naar een pagina waarop gezien kan worden waar de fietser zich bevindt en welke route hij of zij tot dusver heeft gefietst.

Video uitleg

 

Gevoelig voor fouten?

Gevoelig voor fouten

Je zou in eerste instantie zeggen dat dit systeem gevoelig is voor fouten. Wat als de sensor per ongeluk een val detecteert terwijl dit niet het geval is? Ook dan hoef je je zorgen te maken. Je kunt namelijk instellen dat de sensor maximaal 90 seconden moet wachten met het versturen van een alarm. Binnen deze tijd kun je via de app aangeven dat er geen sprake is van een ongeval.

De sensor zelf

We hebben het wel telkens over een ANGi sensor, maar hoe ziet deze er eigenlijk uit? Dit is waar deze technologie enorm veel indruk maakt. De sensor is namelijk erg klein en lichtgewicht. Specialized biedt de sensor op verschillende manieren aan: als losse sensor of geïntegreerd in hun lijn van fietshelmen.

De losse sensor past erg gemakkelijk op elke helm en zit totaal niet in de weg. Specialized zelf beweert dat het systeem feilloos werkt op elk soort helm maar heeft de sensor alleen maar op hun eigen helmen getest. Hier moet dus wel rekening mee worden gehouden.

Dan heb je nog de helmen van Specialized met de sensor ingebouwd. Helmen van dit merk staan bekend als kwalitatief erg hoogwaardig. Ze worden niet voor niets gebruikt door legendes zoals Peter Sagan. Ook hier merk je niet of nauwelijks dat er een extra sensor in of aan de helm zit.

Toch vinden we het fijn dat Specialized niemand ‘dwingt’ om hun helmen te kopen. Als je al een andere goede helm hebt kun je simpelweg de sensor los kopen.

De app

De app die bij de ANGi sensor hoort is de zogenaamde “Ride” app. Deze is beschikbaar voor zowel Android als Apple telefoons beschikbaar. Over de prijs van de app bestaat nog wat onduidelijkheid, maar het lijkt ons vrij logisch dat de app voor fietsers die een ANGi sensor of helm hebben gekocht dit gewoon gratis is.

De app zelf is erg uitgebreid en niet alleen geschikt voor gebruik in combinatie met de sensor. Denk hierbij aan het uitstippelen van je routes, inzage krijgen in je fietsprestaties en andere zaken. Bovendien voert Specialized maandelijks of zelfs wekelijks updates uit op deze app. Er zullen dus alleen maar meer handige functionaliteiten bij komen.

Je noodcontacten hoeven deze app overigens niet te hebben. Zij krijgen immers alleen maar een mailtje of SMS met een weblink.

Geschikt voor wielrenners, mountainbikers en toerfietsers

Geschikt voor wielrenners mountainbikers en toerfietsers

Eigenlijk is een ANGi helm of slechts de sensor goed geschikt voor elk soort fietser. Ongelukken kunnen namelijk in elke tak van deze prachtige sport gebeuren. Aangezien de sensor zo compact is past die op haast elk soort helm.

Wat wellicht voor mountainbikers van groot belang is, is het feit dat de sensor niet al te gemakkelijk af gaat. Mountainbiken is nu eenmaal wat ruwer en wilder dan fietsen op de weg en het is niet zeldzaam om af een toe relatief zacht naast je fiets te belanden. In dergelijke onschuldige gevallen zou het niet ideaal zijn als de sensor telkens af zou gaan. Gelukkig heeft Specialized hier rekening mee gehouden en is dit niet het geval.

Waar kun je de sensor kopen?

De sensor is op meerdere plekken te koop. Zo kun je hiervoor terecht op de site van Specialized zelf, maar ook op Amazon zelf. Wij verwachten dat dergelijke sensoren in de toekomst een stuk populairder zullen worden. Het is dus te verwachten dat ook bekende Nederlandse webshops de sensor in hun aanbod gaan opnemen.

Of ook andere grote merken, zoals Kask en Giro, de sensor gaan verwerken in hun helmen is niet zeker. Specialized heeft momenteel namelijk een monopolie op de technologie. Als dit soort sensoren erg gewild of populair worden is het echter logisch dat ook andere merken met hun eigen varianten zullen komen.

De prijs

Het zat er aan te komen, het is een onderwerp dat we helaas niet kunnen vermijden: de prijs. Als je dit allemaal zou lezen zou je verwachten dat een dergelijke sensor een flink prijskaartje zou hebben. Dit valt naar onze mening echter reuze mee. De losse sensor wordt namelijk verkocht voor circa 50 euro per stuk.

Dit is niet weinig geld, maar voor veel mensen is dit niet al te duur. Helemaal niet als je bedenkt hoeveel veiligheid deze sensor biedt.

Zijn ANGi sensoren de toekomst?

Of de ANGi sensoren en helmen populair zullen worden bij het grote publiek is onzeker. Wij zijn wel overtuigd van het nut van dit product, maar of het ook echt aanslaat weten we niet. Voor nu raden we het volgende aan: als je net dat beetje extra veiligheid wilt tijdens je rit, dan is een ANGi sensor of een helm met ingebouwde sensor absoluut het geld waard.

Leuk artikel? Deel het!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Er zijn nog geen reviews!

shares