De 9 meest gemaakte fouten door beginnende wielrenners

Het is inmiddels 2019 en je zult vast niet de enige zijn die met een aantal goede voornemens het nieuwe jaar is ingegaan. Een voornemen dat veel mensen vaak bovenaan in het lijstje hebben staan is meer sporten. Wij weten inmiddels allang dat fietsen of wielrennen misschien wel één van de leukste sporten is die je kunt doen.

Aangezien wij als Nederlanders van onszelf al aardig kunnen fietsen, is de sport ook nog eens erg toegankelijk. Toch zien we dat er door veel beginnende fietsers of wielrenners een aantal fouten wordt gemaakt. Hier is natuurlijk niets mis mee, iedereen is een keer begonnen en heeft deze fouten zelf ook gemaakt. Zo ook wij.

Desondanks is het handig om te kijken naar een aantal van de meest gemaakte fouten door beginnende wielrenners. Door deze fouten te corrigeren fiets je beter, langer, voorkom je blessures en haal je simpelweg maximaal plezier uit het fietsen!

Te weinig eten – de man met de hamer/hongerklop

Wielrenfouten te weinig eten

Een veel gemaakte fout is het niet meenemen van wat voedsel tijdens een langere rit. Na een paar uur komt men dan de welbekende “man met de hamer” tegen. Wat dit inhoudt? Je lichaam heeft dan al zijn energievoorraden opgebruikt waardoor je compleet energieloos en futloos op je fiets zit. Als je dan ver weg bent van huis, dan ben je, inderdaad, “ver van huis”.

Hoe los je deze hongerklop nu op? Ten eerste is het verstandig om voor je rit wat te eten. Zo heb je tenminste een basis aan energie mee. Als je rit langer is dan 1 – 1,5 uur, dan is het verstandig om wat voedsel mee te nemen voor onderweg. Dit kan een banaantje zijn, of een gel. Een terrasje pakken is ook altijd een optie.

Wil je meer weten over voedsel voor, tijdens en na het fietsen? Leer alles over dit onderwerp dankzij ons uitgebreide artikel over sportvoeding voor wielrenners.

Geen plaksetje of reserveband mee

Reparatiesetje

Helaas gaat het iedereen wel eens overkomen: lek rijden. Gelukkig is dit in de meest gevallen geen groot probleem. Immers, als je een plaksetje, reserveband en een kleine pomp bij je hebt is dit binnen een kwartier op te lossen.

Dit gaat een stuk minder makkelijk als je geen van deze zaken bij je hebt. Dan ben je simpelweg de klos en kun je een taxi gaan bellen. Dergelijke pech is natuurlijk doodzonde. Als je de benodigde spullen mee had was dit allemaal te voorkomen geweest. Daarom is het van belang dat je altijd een plaksetje, een reserveband en een minipomp bij je hebt.

Maak niet dezelfde fout en zorg voor een goede mini fietspomp!

Slechte houding door verkeerde zadelhoogte

Je houding op de fiets zou natuurlijk en relatief comfortabel moeten aanvoelen, helemaal als beginnende fietser. Toch komt het vaak voor dat mensen die net beginnen met fietsen of wielrennen tijdens het fietsen een onnatuurlijke houding aannemen. De boosdoener is in dit soort gevallen vaak de zadelhoogte.

Een verkeerde zadelhoogte heeft meerdere nadelen. Ten eerste zit je simpelweg minder comfortabel. Ten tweede is het een stuk minder efficiënt: een deel van de energie die je stopt in het fietsen gaat verloren. Ten slotte zorgt een slechte houding als gevolg van de verkeerde zadelhoogte ook nog voor blessures.

Hoe moet het dan wel? Er bestaan allerlei vuistregels waarmee je gemakkelijk kunt bepalen hoe hoog jouw zadel precies moet zijn. Aangezien er zoveel manieren om dit te bepalen bestaan raden wij aan om onderstaande video eens goed te bekijken.

Verkeerde kleding

Te weinig of te koude kleding aantrekken is een fout die wij maar al te vaak zien. Tegen de tijd dat je je realiseert dat je het veel te koud hebt, is het al te laat. Waarschijnlijk ben je al een paar kilometer van huis verwijdert, even naar huis fietsen is dus ook onhandig.

Dit is overigens niet alleen in de winter, waar juiste winterkleding toch echt noodzakelijk is. Nee, ook in de lente- en zomermaanden kan het toch vrij fris zijn. Houd hier dan ook rekening mee en houd het weerbericht in de gaten: een onverwachte plensbui zal er ook voor zorgen dat je het binnen de kortste keren flink koud hebt.

Wij raden daarom aan om altijd een windjack/regenjack bij je te hebben. Deze doe je gemakkelijk in je tenue, wegen praktisch niets en beschermen je tegen weer en wind.

Voorkom deze fout en shop jouw fiets outfit!

Fiets onderhouden

Wielrenfiets onderhoud

Het is in het begin natuurlijk even wennen, zo’n racefiets. In tegenstelling tot je normale stadsfiets moet je deze namelijk goed onderhouden! De fiets af en toe schoonmaken, het controleren van de onderdelen, enzovoorts, het is allemaal van essentieel belang om te doen. Dit maakt je fietservaring leuker, sneller en veiliger.

Maar hoe vaak moet je dit nu doen? Dit verschilt, het ligt aan wie je het vraagt. Toch zijn er een aantal basisregels die je moet volgen. Deze hebben we allemaal samengesteld is ons uitgebreide fietsonderhoud stappenplan.

Te hard remmen

Te hard in de remmen knijpen is een logische maar misschien wel levensgevaarlijke fout. Wanneer je harder gaat dan 30 kilometer per uur en je opeens vol in de ankers gaat, dan is de kans groot dat je over je stuur heen vliegt.  Remmen moet geleidelijk en gecontroleerd gebeuren. Dit vergt oefening en ervaring.

Te hard beginnen

Te hard beginnen

Je herkent het gevoel wel. Je kijkt de hele dag al uit naar je rit en zodra je kunt geef je 100%. Na een aantal kilometers begin je je het te realiseren: je bent te hard begonnen en je hebt nauwelijks puf meer. Je benen voelen zwaar en je bent buiten adem.

Daarom zeggen wij: begin rustig! Het is logisch dat je er vol tegenaan wilt gaan, maar probeer je een beetje in te houden. Door rustig te beginnen en de intensiteit langzaam op te bouwen fiets je uiteindelijk langer, sneller en met meer plezier.

In de verkeerde versnelling fietsen

Verkeerde versnelling

Wij Nederlanders zijn niet al te veel hoogteverschil gewend. We wonen immers in een van de meest platte landen op aarde. Dit maakt dat wanneer wij een keertje heuvel op en heuvel af gaan, we dit vaak in de verkeerde versnelling doen. Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als met het remmen: naarmate je langer en meer fietst, leer je dit vanzelf. Er bewust van zijn is in ieder geval een goede eerste stap.

Een onderbroek onder je fietsbroek dragen

Er bestaat al decennialang discussie over of je nu wél of niet een onderbroek onder je fietsbroek moet dragen. We zien dan ook veel beginners een onderbroek dragen onder hun fietsbroek. Ook dit is logisch. Het dragen van een broek zonder ondergoed hieronder voelt in eerste instantie raar en onnatuurlijk.

Toch zijn haast alle fietsbroeken ontworpen om direct tegen de huid aan te zitten, zonder ondergoed ertussen dus!

De meest gemaakte fouten

Als je een aantal of zelfs alle van deze fouten momenteel maakt of hebt gemaakt, maak je dan vooral geen zorgen. Haast iedereen heeft deze fouten gemaakt en naarmate je meer gaat fietsen leer je deze vanzelf af. Wij hopen je hiermee in ieder geval goed op weg te hebben geholpen. Wij wensen je voor dit aankomende jaar dan ook veel fietsplezier!

En dan blijft er natuurlijk nog een vraag over, welke fouten heb jij gemaakt? Deel ze met ons en wellicht nemen we ze op in het artikel! Uiteraard met vermelding van naam