Dit mag je niet vergeten voordat je gaat fietsen CHECKLIST

Voor veel ervaren renners gebeurt het voorbereiden op een fietstocht haast onbewust. Beginnende fietsers kunnen hier nog wel eens moeite mee hebben. Wat moet er allemaal mee worden genomen, wat kan thuis worden gelaten, moet ik eten en drinken mee, noem maar op. Sommige zaken zijn namelijk ook afhankelijk van het soort rit. Voor korte ritten hoeft er bijvoorbeeld geen eten of regenjas mee, bij lange ritten juist wel.

Om deze reden maken wij deze handige checklist, inclusief uitgebreide toelichting. Zo helpen wij fietsers letterlijk en figuurlijk de weg op! Niet alleen handig voor beginners, maar ook voor ervaren renners die een keertje willen nalopen of ze niet iets vergeten bij hun voorbereiding.

Checklist voor klaarmaken om te gaan fietsen

Aan de hand van deze checklist kun je controleren of je alles wat je nodig hebt wel mee hebt. Een korte opmerking over de lijst: dit is slechts een richtlijn. Als jij liever bepaalde dingen niet meeneemt of je eigen voorkeuren hebt, dan kan dat ook prima.

  • Kleding
  • Eten en drinken
  • Pech onderweg
  • Dubbel check
  • Accessoires
  • Overig

Kleding

fietskleding

Natuurlijk, de kleding. Naakt op je fiets zitten is niet alles, met name als het hard waait! Maar even zonder grappen, goede, degelijke fietskleding is wel degelijk van belang. In sommige gevallen kan het zelfs het verschil zijn tussen leven en dood! Neem bijvoorbeeld je fietshelm.

Het eerste wat je nodig hebt is een goede fietshelm en fietsbril. Een goed uitziend wielertenue en een fietsbroek met zeem bij het zitvlak is ook geen overbodige luxe.  In de zomer het liefst met korte mouwen, in de winter met lange mouwen. Speciale fietsschoentjes en stevige, goed ventilerende sokken zijn ook aan te raden. Ook kun je experimenteren met compressiesokken.

Ga je een lange rit maken? Dan kan het zeker geen kwaad om een wind- of regenjack mee te nemen. Afhankelijk van het weer kun je ook nog een muts voor onder de helm, een sjaal, overschoentjes meenemen en een ondershirt aan doen.

Als je gaat fietsen in de winter, dan is kleding al helemaal belangrijk. Dan is het verstandig om gebruik te maken van het zogenaamde lagensysteem. Het idee hiervan is om meerdere, goed ventilerende lagen kleding over elkaar te dragen. Dit houdt je warm zonder dat je het te warm krijgt.

Eten en drinken voor onderweg

Eten en drinken bidon

Ongeacht de lengte van je rit, het wordt altijd aangeraden om wat drinken mee te nemen. Doorgaans is dit een bidon met een inhoud van 500 ml. Is de rit langer? Dan kun je ook twee bidons meenemen.

De laatste jaren is sportdrank steeds populairder geworden. Het zorgt er voor dat je een flinke ‘boost’ krijgt, dat je wat calorieën binnenkrijgt en bovendien heeft het een lekkere, zoete smaak. Of je dit mee wilt nemen of niet mag je zelf bepalen. Wij raden wel om voor je rit te experimenteren met energiedrankjes. Het zou zonde zijn van je rit als je opeens misselijk word van je drankje.

Op gebied van eten is het grotendeels eigen voorkeur. Wij raden altijd aan om minstens 1 gelletje of een stukje fruit mee te nemen. Let op: er zijn verschillende soorten gelletjes, maar over het algemeen zijn ze vrij zoet. Niet iedereen kan de gelletjes tijdens het fietsen goed verteren, met maagkrampen en misschien zelfs overgeven als gevolg. Test daarom eerst of jouw maag tegen gels bestand zijn.

Als je een lange rit maakt, dan moet er meer eten mee worden genomen. Je hebt tegenwoordig de keuze uit talloze verschillende soorten sportvoeding. Neem bijvoorbeeld energierepen. Deze zijn lichtgewicht, voedzaam en overal te verkrijgen. Het is van belang dat er veel koolhydraten in de reep zitten, deze worden namelijk snel opgenomen door het lichaam.

Een simpel stuk fruit, zoals een banaan, meenemen kan natuurlijk ook altijd.

Wil je meer informatie over sportvoeding? Klik dan hier

Spullen voor pech

Ook als het je nog nooit is overkomen, is het wel zo slim om spullen mee te nemen voor als je onverhoopt pech hebt tijdens je rit. Een van de meest voorkomende vormen van pech onderweg is het lek rijden. Voordat je de weg op gaat is het daarom handig als je weet hoe je je band moet plakken. Een zadeltasje met hierin een multitool, 1 of 2 binnenbandjes en plakspullen is noodzakelijk. Een klein handfietspompje is ook handig.

Natuurlijk kun je onderweg ook tegen andere problemen met je fiets aanlopen, maar die zijn doorgaans niet zelf ter plekke te repareren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan schade door een val of iets dergelijks. Dan is het handig om iemand te contacten om je op te laten halen.

Verlichting

Verlichting is met name handig in de donkere wintermaandjes wanneer de dagen erg kort zijn. Ook als je door wegen in dichte bossen fietst is het wel zo verstandig om verlichting mee te nemen. Maak je op een zomerse dag een lange rit? Neem dan ook gewoon verlichting mee, voor het geval de rit langer duurt dan verwacht.

Bekijk onze fietsverlichting test

Wat mag je absoluut niet vergeten?

Er zijn een aantal dingen die je simpelweg niet mag vergeten. Dit zijn de fietshelm, je telefoon en je portemonnee. Natuurlijk, het is ook erg irritant als je geen extra binnenband mee hebt en vervolgens lek rijdt, maar het is geen ramp.

Andere dingen waar je op moet letten voordat je vertrekt

Naast de kleding, voeding en het materiaal zijn er nog een aantal zaken waar je op moet letten voordat je vertrekt. Denk hierbij aan de weersvoorspelling, de route en de verkeersdrukte. Zo weet je wat je te wachten staat en kom je niet voor nare verrassingen te staan.

Check daarom voordat je gaat eerst even buienradar.nl.

Na het fietsen

Na je rit is het tijd om eventjes bij te komen. Je hebt net immers een flinke prestatie geleverd! Neem wat te eten, drink wat en neem wat tijd voor jezelf. Zorg er voor dat je vitamines, mineralen en voedingsstoffen weer worden aangevuld. Heb je last van blessures of wil je spierpijn voorkomen? Neem dan eens een kijkje naar compressiekousen voor na het fietsen. Deze verminderen de kans op blessures en verlichten de spierpijn.

Na het fietsen is het ook zaak om eventjes je fiets na te lopen. Als de fiets bijvoorbeeld vies is geworden kun je deze schoonmaken. Ook als je een raar geluidje hoorde of iets niet helemaal in orde voelde , is dit het moment om dit te checken.

Even samenvatten

Klaarmaken voor het fietsen is gelukkig niet al te ingewikkeld. Je zult merken dat het al snel routine wordt en dat je deze checklist al snel niet meer nodig ebt. Tot die tijd kun je hier gewoon gebruik van maken. Ook als het al routine is kun je eens in de zoveel tijd nog even een kijkje nemen naar deze checklist. Vergeet je niets?

Het kan zijn dat we wat vergeten zijn of heb jij iets wat jij altijd meeneemt tijdens het wielrennen? Laat het ons dan weten hieronder in de opmerkingen!